Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Maarten VX

14/10/2022 / Dieter Holvoet

'Love Yourself', de nieuwe EP van Maarten VX, is een ode aan zelfliefde

We spraken af in Café de Markten in Brussel om te praten over de EP, liveshows en het zelfstandig releasen van muziek.

Op woensdag 19 oktober verschijnt de nieuwe EP van de Gentse opkomende producer Maarten VX. We schreven eerder al over twee singles van zijn EP, 'Snow' en 'Love Yourself', en nu spreken we voor de gelegenheid met hem af om te praten over onder andere de EP, liveshows en het zelfstandig releasen van muziek. Daarnaast kan je hieronder alvast exclusief de hele EP beluisteren voor de officiële release. Zet 'm op, neem een koffietje en maak kennis met Maarten VX!

 

WH: Hoe is je project Maarten VX ontstaan?

Ik kom uit de rock/punk/metalwereld, dus voor ik 4 à 5 jaar geleden in de elektronische muziek ben gerold heb ik altijd in bands gespeeld. Ik begon met op mijn laptop vrij rock-georienteerde muziek te maken, maar na het ontdekken van elektronische muziek en artiesten zag ik snel nieuwe wegen om in te slaan. Omdat al mijn projecten - die verschillende bands en een productieproject - waren stilgevallen, besliste ik zelfstandig muziek te beginnen maken en te releasen. Sindsdien ben ik daar meer en meer tijd en energie in beginnen steken. Ik merkte dat ik het graag deed en dat het ook bij anderen aansloeg, dus is dat blijven verder evolueren tot waar ik nu sta.

WH: Welke artiesten hebben je geïnspireerd om met die elektronische muziek te beginnen?

Dat begon voor mij bij de crossover tussen rock en elektronische muziek. Ik was heel erg into Nine Inch Nails en Massive Attack. Die artiesten nemen elementen uit beide genres en dat heeft voor mij de klik gemaakt van 'ah, dat kan ook'. Dan ben ik andere artiesten beginnen ontdekken puur in het elektronische, zoals Four Tet, Ross From Friends en Bicep, die superinspirerend waren en die voor mij een nieuwe wereld geopend hebben. Vandaag de dag ben ik nog steeds meer en meer elektronische muziek aan het ontdekken, dat is een heel nieuw territorium voor mij om in te navigeren.

WH: Zou je graag op termijn van muziek je hoofdberoep willen maken?

Dat zou zalig zijn. Het is sowieso geen hobby, het is voor mij nu al veel meer dan dat. Een passie, praktisch mijn leven. Ik heb natuurlijk nog wel andere dingen, maar mijn focus en mijn gedachten gaan bijna continu naar daar. Als ik bezig ben op mijn job ben ik vaak ook aan muziek aan het denken, wat ik ga doen, wat ik gemaakt heb. Wil ik daar mijn beroep van maken? Ik zou zeker ja zeggen, maar het is wel lastig voor artiesten op dit moment om echt full-time te gaan. Je moet echt al heel groot zijn om er van te kunnen leven, je moet al veel shows kunnen doen. Ik wil het zeker, maar het zal nog niet voor binnenkort zijn. Ik ben ook aan het bekijken wat ik nog te bieden zou kunnen hebben op vlak van muziek, zoals bv. het maken van producties voor andere mensen, bedrijven of films. Ik denk dat als je er echt van wil leven, dat je naast je artiestenleven ook nog andere dingen moet doen in muziek.

WH: Ik heb gezien dat je afgelopen zomer een paar keer live hebt opgetreden. Is dat iets wat je al lang doet?

Sinds ik genoeg muziek had geproduced ben ik beginnen live shows doen. Als je elektronische muziek maakt verwachten mensen vaak automatisch dat je DJ't, terwijl ik dat nooit gedaan heb. Ik ben het ondertussen wel wat aan het leren, maar ik doe al langer live sets. Net omdat ik uit heel dat bandmilieu kom was ik het gewend van live optredens te doen, dus voor mij was dat een logischere eerste stap. Het is ook wel iets wat ik wil uitbouwen naar de toekomst toe. Het is eigenlijk een never ending story: elke liveset is anders en ik probeer constant dingen anders en beter te doen, het blijft evolueren. Ik vind dat wel een leuk gegeven.

WH: Was het een grote stap om van producen naar livesets te gaan?

Het vraagt veel tijd. Je hebt ten eerste al redelijk wat muziek nodig, en daarnaast moet die muziek ook nog eens dansbaar zijn en moet je er één samenhangend geheel van kunnen maken. Van de eerste EP die ik gereleased heb - Cocoon - speel ik bijna niks in livesets, gewoon omdat die muziek in mijn hoofd het publiek niet doen bewegen. Het duurt wel een aantal weken om zo'n set echt goed te krijgen. Ik heb daar al redelijk wat tijd in gestoken, maar het is ook gewoon leuk om te doen. Je brengt ook altijd andere versies van je nummer, wat het wel iets creatief maakt.

WH: In november vorig jaar zag ik nog Bicep in de AB. Zoals je zegt, op zo'n moment hoor je echt andere versies van nummers. Niet gewoon overgangen, maar alles smelt in elkaar.

Ah, ik was daar ook (lacht). Zoals zij het doen vind ik het echt nice, dat is ook een beetje waar ik naartoe wil. Ik wil graag één groot verhaal bouwen, de grijze zone tussen een clubervaring enerzijds en een concertervaring anderzijds. Ik had dat gevoel toch in de AB, dat ik echt een goed concert had gezien en dat het niet gewoon dansen was. Da's een beetje waar ik op termijn naartoe wil.

WH: Heb je de intentie om je muziek op termijn uit te brengen op een label, of zweer je bij het zelf releasen?

Het is een beetje dubbel. Ik heb deze EP naar een 10/15-tal labels gestuurd. Ik denk dat ik maar 1 of 2 antwoorden heb gekregen, waarvan geen enkele positief. Het voelt alsof er heel weinig labels zijn in mijn genre en als ze er zijn, dat het vaak ook collectieven zijn, allemaal artiesten die elkaar kennen en elkaars muziek releasen. Zo heb ik bijvoorbeeld naar all my thoughts van Seb Wildblood gestuurd omdat ik echt wel dacht dat ik daarbij paste qua stijl, maar ik heb de indruk dat je daar niet binnenkomt als je niet de juiste connecties hebt. Ik kon niet blijven wachten op labels die al dan niet mijn muziek wouden releasen, ik moest er gewoon zelf mee beginnen. Je leert daar ook veel uit, dus op zich vind ik het niet zo erg. Ik heb nu ook al een nieuwe EP in de pijplijn, voor het voorjaar van 2023, en daarmee zit ik nu zo wat in dezelfde situatie: ga ik een label zoeken of doe ik het zelf. Ik ben me nu vooral aan het focussen op een imago uit te bouwen en op mijn social media, uitzoeken wat werkt en wat niet. Ik hoop op die manier een following op te bouwen en misschien op termijn zelfs geen label nodig te hebben, er zijn tegenwoordig veel artiesten die zelf releasen. Moest ik in de toekomst op een label releasen wil ik wel eentje vinden waar ik enerzijds muzikaal bij pas en waar ze je anderzijds ook omarmen als artiest, waar ze mee met jou groeien en je een soort van familie van artiesten kunnen bieden. Ik zou het jammer vinden om het te houden bij een kil contact die je één keer via e-mail hoort, om dan de helft van je royalties af te moeten staan puur voor de naam van het label.

WH: Wat waren de grootste obstakels bij het zelf releasen, zaken die moeilijker waren dan verwacht?

Ja, er zijn veel dingen. Anderhalf jaar geleden, toen ik echt begon, had ik geen idee van hoeveel werk er in zou kruipen. Het vraagt best wel wat planning: wanneer release ik wat, wanneer post ik wat op mijn socials. Heel dat contentverhaal heb ik toch wel wat onderschat. Wat werkt wel, wat niet, hoe evolueer je mee met de trends. Zaken vinden die je zelf leuk vindt om te maken, maar die ook interessant zijn voor de buitenwereld. Zelfs dan weet je nog niet of het werkt, met heel dat algoritme dat elke week lijkt te veranderen. Ik heb wel wat onderschat hoe veel tijd er naast de muziek ook in heel dat managementaspect kruipt.

WH: Wat wil je de komende jaren zeker nog bereiken als artiest?

Over het algemeen zou ik zeggen dat ik vooral continu wil blijven in het releasen en promoten van mijn muziek. Ik ben beetje voorzichtiger geworden met ambities. Niet dat ik niet ambitieus ben, maar soms kan je zodanig veel verwachten en word je dan uiteindelijk teleurgesteld omdat er heel veel zaken zijn die je totaal niet onder controle hebt. Ik ben nu bijvoorbeeld muziek aan het releasen die door niet zo veel mensen beluisterd wordt, terwijl ik wel het gevoel heb dat ik goed mijn best doe op vlak van social media, contacten onderhouden, etc. Daarom probeer ik gewoon te kijken naar wat ik zelf onder controle heb, en dat is zoveel mogelijk goeie muziek maken, blijven bijleren en misschien ook wel een album uitbrengen. Ik ben op een punt gekomen dat ik heel wat muziek klaar heb die gereleased kan worden, dus ik zit even safe qua tijdsdruk. Daarom lijkt het me een goed moment om even de tijd te nemen om wat samen te werken met vocalists en toegankelijkere muziek te maken die bijvoorbeeld ook op de radio gespeeld kan worden, en dan daaruit een album samenstellen. Dat zie ik mezelf het komende jaar zeker wel doen.

WH: Komende week komt je nieuwe EP uit, Love Yourself. Zit er een idee achter de hele EP? Wat verbindt de tracks?

Vlak na mijn eerste EP ben ik direct aan nieuwe nummers begonnen. Ik had er een stuk of 20 gemaakt, ik luisterde er naar en ik vond ze eigenlijk allemaal echt slecht. Ik ben dan die eerste EP beginnen releasen en pas erna, toen ik terug wat ruimte had voor mezelf, ben ik die nummers beginnen herbeluisteren. Toen merkte ik dat door mij te navigeren in het elektronische muzieklandschap ik in mijn hoofd een soort van verwachting had gecreërd over hoe mijn muziek moest klinken. Het was pas vanaf het moment dat ik daar echt afstand van nam, dat ik besefte dat ik de dingen die ik gemaakt had best wel goed vond. Het is anders, maar dat maakt het net vet. Dat is het concept achter de EP: je kan lang naar iets op zoek zijn, naar wie je bent, wat je maakt, zonder dat je beseft dat het eigenlijk al de hele tijd aanwezig was. Vandaar ook de titel 'Love Yourself': het is een ode aan de zelfliefde. Met dit concept ben ik naar Ward Vossaert gegaan (artiestennaam wurdex), die het in de perfecte artwork heeft omgezet.

WH: Drie van de vijf nummers van de EP zijn het afgelopen jaar reeds uitgebracht. Hebben die singles al de aandacht getrokken van mensen van wie je het niet verwacht had?

De eerste single is gedraaid geweest op Studio Brussel, door Amber Broos op UNTZ. Dat was voor mij tot nu toe al het hoogtepunt van de EP release. Het is ook naar een aantal DJ's rondgestuurd en er was uiteindelijk één die het gedraaid heeft als afsluiter van zijn set op The Monastery, het festival van Gardens of Babylon.

WH: Bedankt voor het gesprek! Love Yourself is vanaf woensdag 19 oktober te koop op Bandcamp en te beluisteren op streamingdiensten.

Tracklist

  1. Tunnelvisie
  2. Love Yourself
  3. Snow
  4. Sleep Cycle (Interlude)
  5. Black Bird (Il n'est fou)
  6. Snow (Extended)

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête