Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Deniro

08/09/2016 / Sophie Daniels

#INTERVIEW: Deniro over Trip, technotalent in Nederland en voetbalverslaggevers

Deniro is een artiest die al een tijdje in het vak zit en staat ondertussen in clubs van Berghain en De School tot op grote festivals als Awakenings en ADE. Hij kwam vooral in de kijker te staan toen Nina Kraviz hem voor een release voor haar label vroeg. Naast zijn rake producties runt de Hagenees samen met Olf van Elden (Interstellar Funk), Berend Kirch en Jeroen Kok TAPE Records, waar hij in de afgelopen vier jaar een drietal EP's uitbracht. 

WH - Clichévraag: Je draait nu al enkele jaren mee in de scene. Hoe is het voor jou allemaal begonnen?


Reynier - Dat is heel geleidelijk gegaan eigenlijk. Na jaren als een kluizenaar muziek te hebben gemaakt, ben ik met Olf (Interstellar Funk), Jeroen Kok en Berend Kirch het label Tape Records begonnen. Daar ben ik toen vervolgens mijn muziek op gaan uitbrengen.

WH - Hoe heb je Nina leren kennen?


R - Ik wist dat ze Atavism, mijn tweede plaat op Tape Records, heel veel draaide. Ik sprak haar toen een keer aan op Dekmantel Festival. Er kwam volgens mij alleen wat gebrabbel uit mijn mond wegens de combinatie alcohol/gaar/Nina’s mooie verschijning en ik spreek niet zo heel goed Engels, maar ze vroeg of ik haar muziek kon sturen voor haar Trip label. Dat deed ik eerst niet, omdat ik mijn muziek niet echt goed genoeg vond. Toen stuurde ze een tijdje later een bericht via Facebook en toen heb ik toch maar wat opgestuurd.

WH - Heeft de release op Trip deuren voor je geopend? Op welk vlak?


R - Absoluut. Organezized is de track waar ik tot nu het meest trots op ben. Doordat Nina het heeft uitgebracht heeft het veel meer exposure gekregen en stond het ook in de Mixmag top 100. Verder waren het draaien op de twee Trip feestjes in Parijs (Concrete) en Barcelona (El Monasterio) ook twee hoogtepunten.


WH - Trip is zowat de pionier op het vlak van artwork voor een release. Is dat iets wat jij ook belangrijk vindt? Ook voor je eigen label?


R - Eerlijk gezegd maakt artwork mij niet zoveel uit. De meeste platen die ik heb zitten ook in de verkeerde hoes. Het gaat mij vooral om de muziek. Zolang het maar minstens prima te noemen is. Zwarte of witte hoezen zijn op zich goed genoeg.

WH - Er loopt op techno vlak heel wat opkomend talent rond in Nederland. Wie denk jij dat nog hoge toppen gaat scheren de komende jaren?


R - Ben Buitendijk. Die maakt alleen maar goede producties en zijn sets bestaan uit alleen maar goed platen. Lekker veel oude muziek ook.


WH - Zijn er plannen voor nieuwe releases de komende maanden?


R - Op Ben Buitendijks label Oblique Music komt begin oktober van mijn hand Kairuku EP uit. Kairuku is een uitgestorven pinguïn, die wel wat aandacht verdient.

WH - Hoe gaat het producen van platen voor jou in zijn werk? Komen de labels naar jou toe met de vraag voor een release of stuur je zelf je tracks door naar labels en zie je dan wat er van komt?


R - Behalve naar Nina Kraviz stuur ik eigenlijk nooit tracks naar labels. Ik vind het wel prima om mijn diepere techno op Trip en de meer Detroit-achtige techno op Tape uit te brengen.

WH - Je maakt ook veel remixes. Vind je het leuk om een bepaalde basis te hebben of begin je liever van nul af aan voor een eigen plaat?


R - Een remix is leuk om te doen omdat je dan al een vertrekpunt hebt. Je kan dan toch wat makkelijker naar een resultaat toe werken. Bij het maken van mijn eigen tracks kan het soms weken of maanden duren voordat ik iets heb wat ik echt goed vind.

WH - Is er een label waar je graag op zou willen releasen? Of heb je met Trip de hoofdvogel al afgeschoten?


R - Ik voel me eigenlijk wel op mijn plaats bij Trip. Ik waardeer het heel erg in Nina dat ze niet alleen maar grote artiesten op haar label wilt hebben die misschien goed verkopen, maar eigenlijk gewoon troep maken.

WH - Je runt ook een eigen label. Wat is volgens jou de sterkste release die het label al uitbracht?


R - Daar kan ik heel kort over zijn: Tape Sampler 3 en Penal Colony.


WH - Hoe zoek je naar nieuwe artiesten voor je label? Zijn dit meestal bevriende dj’s of ga je ook zelf op zoek?


R - Tot nu toe zijn het altijd vrienden geweest. We zijn niet echt heel actief in het zoeken naar artiesten voor het label. Het label is eigenlijk vooral bedoeld om zonder concessies en lang wachten onze eigen muziek uit te brengen.

WH - Als je geen dj was geworden, waar zou je dan nu werken?


R - Echt geen idee, maar het werk zou sowieso saai zijn en ik zou elke ochtend te laat komen. Voetbalverslaggever lijkt me trouwens wel leuk, maar volgens mij moet je dat in een keer zijn en kan je het niet worden. Je hoeft er in ieder geval niet goed in te zijn. Zo lijkt het althans in Nederland.