Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Abstracte, blauwgekleurde foto met de tekst #LIJSTJESTIJD

30/12/2022 / Dieter Holvoet , Sophie Daniels , Pieter-Jan Nerinckx

#LIJSTJESTIJD: De beste sets en optredens van 2022

Van Hasselt tot Antwerpen, Vilvoorde tot Brussel: dit zijn de highlights van het jaar volgens de redactie.

2022 was het eerste jaar zonder echte coronarestricties, en dat hebben wij (en onze lever) gemerkt. Alles opgeteld waren we met z'n drieën aanwezig op meer dan 100 concerten, festivals en clubnachten, dus de schade van afgelopen jaar is zonder twijfel ingehaald. De voorbije weken keken we terug op dit drukke jaar en deden we een poging om de meest memorabele optredens er uit te kiezen.

 

Cellini op Pukkelpop

Foto  van Cellini
© Cellini

Hij staat al sinds 2018 op Pukkelpop, eerst in de Booth, maakte dan promotie richting de Boiler Room en verlengde zijn succes daar ook dit jaar met een set op een topuur.

Even korte backgroundcheck: deze Maasmechelse producer begon zo'n vier jaar geleden aan zijn muzikale reis en passeerde sindsdien al heel wat prominente club en festivals. Ook op het vlak van producen is hij goed bezig en rijgt hij de EP's aan elkaar. 

Wat mij vooral bijgebleven is tijdens zijn set op Pukkelpop is ten eerste dat de hele zaal afgeladen vol zat voor deze jonge artiest. Twee: Randomer met 'Bring' dat me helemaal terug naar binnen zoog terwijl ik net van plan was om wat hydratatie in de vorm van bier te gaan halen. En drie: de hit van de zomer, die toen nog niet zo grijs gedraaid was, toen hij 'Turn On The Lights again..' van jawel, Fred Again.. op hét perfecte moment door zijn set joeg.

Nina Kraviz op Pukkelpop

Foto  van Nina Kraviz
© Nina Kraviz

Ik heb haar al zeer vaak aan het werk gezien, maar deze performance op Pukkelpop is het beste dat ik al van haar gehoord heb. Haar set bulkte van hard hitting techno met 'Freek a Leek' van David Löhlein die het boeltje op gang trok. Ze stond heel serieus en geconcentreerd achter de decks en leverde climax na climax af. 

Indira Paganotto met 'Lions Of God' (uitgebracht op KNTXT) werd onder stevig gejuich onthaald en opende de weg voor het laatste kwartier gevuld met psytrance en acid.

Bring me back!

Cardopusher op Nachtschade - 24h Rave

Foto  van Cardopusher, in opdracht van Deep House Amsterdam
© Deep House Amsterdam

Jullie kennen Nachtschade misschien al. De organisatie met wortels in Halle zette een rave van jewelste op poten in de Brusselse Buda. Er werd 24 uur non stop gefeest met Narciss, Technokool, Ax Emblem, DJ Loser, maar ook Cardopusher. Deze laatste artiest afkomstig uit Venezuela maar based in Spanje zette voor mij de beste set van de avond neer en misschien wel de beste die ik dit jaar heb gezien. 

Cardopusher aka Safety Trance laat zich niet in één hokje proppen en beheerst een breed scala aan genres. Zowel acid, industrial, dubstep, raggacore, hardcore, EBM, psytrance en hardtrance kunnen de revue passeren. Naast deze unieke artiest zorgden de uitstekende lichtshow en 360 graden soundopstelling voor een fantastische ervaring!

Bibi Seck op Horst Festival

Foto  van Bibi Seck, in opdracht van Kiosk Radio
© Kiosk Radio

Horst, één van de beste festivals die ons land rijk is, zal voor de meesten onder jullie geen vreemde meer zijn. Dit driedaagse feest weet als geen andere kunst, architectuur en muziek te blenden in één mooi verhaal. Het is dan ook geen wonder dat één van de beste sets van het jaar zich op dit festivalterrein afspeelde, meer bepaald aan de Bodies In Alliance stage. Bibi Seck zette de rondvormige dansvloer in vuur en vlam met energieke discopareltjes, groovy house en hypnotiserende acid. Happy vibes en liefdevolle gezichten waren het resultaat. 

Nils Frahm in Bozar voor Nuits Sonores

Nils Frahm in Bozar voor Nuits Sonores 2022

Van 12 tot 16 oktober 2022 vond de vijfde editie plaats van Nuits Sonores: een Brussels stadsfestival dat zich richt op experimentele elektronische muziek door hoofdzakelijk opkomende artiesten, maar soms ook gevestigde namen. Verspreid over vijf dagen organiseerden ze optredens, dj sets, debatten en workshops. 

Het festival ging hoofdzakelijk door op vier locaties verspreid doorheen Brussel, maar mijn highlight vond plaats in de prachtige Henry Le Bœufzaal van Bozar. Vrijdag in de vroege avond trok ik naar daar voor één van de meest veelbelovende avonden van de week. Ik had Nils Frahm nog nooit eerder live gezien, maar was wel al langer fan van zijn muziek. Zijn optreden bleek even indrukwekkend te zijn als verwacht.

Nadat hij het podium op stapte kreeg hij onmiddellijk een lang, daverend applaus - nog voor hij iets van muziek gespeeld had. Omringd door een hele resem instrumenten, zowel akoestische als elektronische, vertelde hij dat die avond de eerste uitverkochte zaal zou zijn in Bozar sinds de pandemie. Een mooie verdienste!

Voor mij was het hoogtepunt van de avond ongetwijfeld zijn voorlaatste en tegelijk ook één van zijn meest bekende nummers: 'Says'. Een stuk dat erg rustig begint, maar opbouwt tot een erg intens en emotioneel einde.

Terwijl we uit de prachtige zaal naar buiten stapten overviel me een gevoel van rust dat ik lang niet meer gevoeld had en dat ook de komende uren niet meer zou verdwijnen.

Het volledige relaas kan je lezen in onze terugblik op Nuits Sonores 2022.

Lander & Adriaan op Contrair Open Air

Foto  van Lander & Adriaan, gemaakt door Tina Herbots
© Tina Herbots

Wat krijg je als je een supergetalenteerde keyboardist en een rockstar drummer bij elkaar zet? Lander & Adriaan, een van de meest interessante Belgische live acts van het moment. Het project is een supertandem tussen Lander Gyselinck (drummer van STUFF., BeraadGeslagen, LABtrio en een reeks andere jazz-gerelateerde projecten) en Adriaan Van de Velde (in muziekland beter gekend als Pomrad). Hun muziek is het resultaat van een gemeenschappelijke voorliefde voor gelikte digitale synths en underground dance-muziekgenres uit de jaren 90.

Gewapend met minstens 6 keyboards en een drumstel gaven ze aan de Live stage van het Antwerpse festival Contrair Open Air het beste van zichzelf, Boiler Room-stijl in het midden van het publiek. Terwijl het publiek in het begin op een respectvolle afstand van de instrumenten bleef staan, riep Adriaan door de micro 'Kom maar zo dicht je kan!'. Wat volgde was totale escalatie: een set met superenergetische, naadloos aan elkaar gebreide nummers. Ga zeker eens naar een optreden als je de kans krijgt, maar wees voorbereid: stilstaan zal onmogelijk zijn.

Kopfoto: © Bia Andrade (@justbia op Unsplash)