Brussel is meer dan ooit een hotspot voor creativiteit, muziek en nightlife en Listen Festival is daar het levende bewijs van. Een week lang geven de meest getalenteerde collectieven en artiesten het beste van zichzelf op een hele reeks locaties doorheen de hoofdstad. Locaties die zo divers en kwalitatief hoogstaand zijn dat we ze snel, maar onterecht als vanzelfsprekend beschouwen: er zijn maar weinig steden die kunnen tippen aan wat Brussel te bieden heeft. De culturele diversiteit heeft hier een grote invloed op: muziekgenres van over de hele wereld vinden een thuis in onze grootstad in de vorm van collectieven en muzikale projecten, vaak opgestart door artiesten met roots in die respectievelijke regio's.
Het is deze diversiteit die ons elk jaar opnieuw een heel weekend lang naar Listen Festival brengt. Over drie dagen gespreid bijna 24 uur feesten, het is iets wat ik niet snel zou doen moesten de avonden niet zo gevarieerd zijn. Twee weken later zijn we volledig uitgerust en bekomen en delen we met plezier onze ervaringen.
Het Listen festivalweekend begint voor ons in de Botanique met een reeks concerten door acht artiesten uit een brede waaier aan genres. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de meeste concerten ons hier niet echt aanspraken: artiesten als Jwles, COUCOU Chloe en Le Kaiju brachten een soort van experimentele pop waar wij niet echt fan van zijn. Gelukkig sloot er wel een artiest af waar we al van op voorhand naar uitkeken: Jennifur. Een keuze die een beetje bizar, maar meer dan welkom is een programmatie die overheerst werd door pop en r&b.
Normaal gezien probeer ik mijn verwachtingen nooit al te hoog op te laten lopen, want hoge verwachtingen zijn in mijn ervaring vaak een recept voor teleurstelling. Deze keer lagen ze echter wel hoog: grote fan zijnde van zijn laatste album ‘Nowhere, Now Here’ was ik erg benieuwd naar hoe hij deze muziek zou vertalen naar het podium. En geloof me: het was beter dan ik ooit had kunnen verwachten. Hij stond op het podium met twee bandleden: een gitarist en een drummer. Zelf speelde hij de basslijnen met een Novation AFX Station, een soort van basssynth, aangevuld met een Korg Minilogue, een gewone synthesizer voor de hogere melodieën. Ze openden hun set met een licht opbouwend, unreleased nummer, om erna vrij snel alle remmen los te laten. Al snel bleek dat de passie, energie en euforie die hij sowieso al in zijn tracks weet te steken extra hard tot hun recht wisten te komen met live instrumentatie.