Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Promo  van Pilar ASAP: The Posthuman Edition, in opdracht van Pilar

09/02/2024 / Dieter Holvoet

Toekomstmuziek: Pilar's nieuwste ASAP-festival staat volledig in teken van posthumanisme

Op muzikaal vlak kan je je verwachten aan een unieke selectie van experimentele, grotendeels elektronische optredens.

"Als de toekomst een doek is dat wacht om geschilderd te worden, welke penseelstreken zullen post- en transhumanistische visies dan toevoegen aan het meesterwerk van de mensheid?" Die vraag - en nog vele anderen - wil Pilar, het cultuurhuis aan de Brusselse VUB, beantwoorden met de laatste editie van hun ASAP-festival. Dat doen ze tussen 15 februari en 15 maart en zoals steeds in de vorm van een tentoonstelling, lezingen, optredens en muziek.

Posthumanisme

Posthumanisme is een filosofische benadering die traditionele opvattingen over de menselijke identiteit en mogelijkheden uitdaagt, met als doel biologische beperkingen te overwinnen door middel van technologie. Het richt zich op het creëren van een hybride samenleving waarin menselijke en niet-menselijke elementen samensmelten, zoals kunstmatige intelligentie en biotechnologie. Het posthumanisme onderzoekt de implicaties van deze veranderingen voor ethiek, identiteit, bewustzijn en samenleving, waarbij de nadruk ligt op de diversiteit van perspectieven en de interactie tussen verschillende disciplines zoals filosofie, wetenschap, kunst en technologie.

Hoe klinkt dat dan?

Op vlak van muziek kan je je verwachten aan een unieke selectie van experimentele, grotendeels elektronische muzikanten. Van een grensverleggende drum & bass liveset door de Belgische formatie KRANKk tot de zwaar geanticipeerde liveshow van Aïsha Devi: Pilar heeft ook deze keer weer een indrukwekkende lineup weten samenstellen, een weloverwogen greep uit de artiesten van morgen. Wij maakten een selectie van de volgens ons meest interessante evenementen.

Duister, scherp en bovenal uniek: Aïsha Devi

Aïsha Devi is een one-of-a-kind elektronische muzikante. Zelf noemt ze haar stijl Aetherave: een klassieke donkere, maar tegelijk hemelse stijl van electronica die gepaard gaat met een pitched-up versie van haar eigen vocals en invloeden uit een hele reeks elektronische stijlen als EBM, grime, trap en hardcore. Is het luistermuziek? Is het clubmuziek? Nee, het is Aïsha Devi.

Eind vorig jaar bracht ze haar eerste LP uit sinds 2018, naar eigen zeggen haar meest persoonlijke werk tot nu toe. In februari komt ze naar Pilar met haar nieuwe liveshow, die zeer intens zou zijn en haar veelzijdigheid en meesterlijke vermogen toont om een cathartische geluidsreis te weven. Wij kunnen alvast niet wachten.

Baanbrekende Britse rap

Een opwindende, grensverleggende muziekavond gecureerd door de Britse rapper, producer en performer Iceboy Violet. Hun muziek is een mix van donker getinte elektronica en avant-garde hiphop en loopt over van de emoties. Iceboy Violet is de afgelopen jaren een belangrijke speler geweest in de experimentele scene van het noordwesten van Groot-Brittannië en heeft naar aanleiding van de release van hun debuutalbum 'Not a Dream But a Controlled Explosion' al een groot deel van Europa en de UK rondgetourd, om nu in Brussel terecht te komen. Een aanrader trouwens, dat debuutalbum: met zijn 16 minuten en 41 seconden is het een kort, maar pittig verslag van wat die in hun petto heeft.

Voor de gelegenheid nodigt die twee andere artiesten uit, aya & 96 Back. aya is een geprezen producer en dj uit het noorden van Engeland. Highlights zijn haar langverwachte debuut-LP 'im hole' die ze uitbracht bij Hyperdub, een maandelijkse radioresidentie bij NTS en haar unieke, eclectische en interactieve DJ-stijl. Nog zo'n wonderkind is 96 Back, hij zal doorheen de avond de performances van soundtrack voorzien.

Drum & bass van Belgische bodem

KRANKk, bestaande uit Aram Abgaryan op toetsen, Thomas Geysen op drums en Willem Heylen op gitaar en elektronica, komen op vrijdag 1 maart langs in Pilar om hun nieuwe album 'Late Nights in Antwerp' - dat dezelfde dag uitkomt - voor te stellen. Hun muziek is een moderne interpratatie van drum & bass met een diep respect voor de pioniers uit het verleden. Verwacht je aan een visueel verbluffende AV-show, vergezeld van KRANKk’s snelle breakbeats en dreigende baslijnen.

Nog meer van dat audiovisueel lekkers

Deze avond verwelkomt Pilar twee experimentele, elektronische muzikanten.

De in Berlijn gevestigde, Nederlands-Italiaanse Grand River componeert ambient, neoklassieke muziek met een emotionele, melancholische sfeer. Ze presenteert haar laatste album 'All Above' met een ontroerende en meeslepende show die speciaal voor de nieuwe tournee is gecreëerd. Onze favoriet van het album is ongetwijfeld 'Human', een traag opbouwend nummer vol etherische vocals en gelaagde synths.

Rhizomes daarentegen is een samenwerkingsproject van de visionaire muzikant Aho Ssan en de gerenommeerde beeldend kunstenaar Sevi Iko Dømochevsky, die eerder al samenwerkte met artiesten als Arca, Black Midi en Grimes. Met zijn beats, rap en scherpe synths is de muziek van Aho Ssan een stuk experimenteler en intenser dan Grand River. Hij stelt een audiovisuele reis voor, die 'conventionele grenzen overschrijdt en het publiek onderdompelt in een organisch, veranderend universum van geluid en beeld'. Onze favoriet? 'Cold Summer Pt. 1', met zijn trap-achtige beats en intense vocals.

Een no-nonsense feestje, om het af te leren

De eer om het Pilar ASAP-festival af te sluiten gaat naar GIFKIKKER: een Brussels collectief en label dat 'ruwheid en pit combineert met diepte en helderheid'. Deze avond staat net als de rest van het festival in thema van posthumanisme: ze streven naar een identiteit die natuurlijke en stedelijke geïnspireerde sferen combineert en introduceren de vraag 'Wat als de natuur een betonnen landschap terugneemt?'. Op vlak van muziek zorgen ze voor een lineup vol diepe, donkere, hypnotische techno: drie dj-sets door Leyline, Mordio en Hydrangea en één live-set door silkscreen..

Kopfoto: © Pilar