Een nieuw album van Oneohtrix Point Never is naast een verrijkende ervaring ook een uitnodiging tot analyse naar de achterliggende redenen waarom het album tot stand kwam. Want onder Oneohtrix Point Never verschijnt nooit muziek zonder de aanwezigheid van een dubbele bodem. Dit was ook het geval voor Tranquilizer, het inmiddels 11e studio-album van de Amerikaanse artiest.
Voor zij die reeds bekend zijn met het oeuvre zal meteen opvallen dat Oneohtrix Point Never met dit album een retour lijkt te maken naar vroegere inspiratiebronnen. Meer bepaald hoort men hier een duidelijke echo van het album Replica dat verscheen in 2011. De twee albums delen namelijk een conceptueel verwantschap met elkaar. Die zit hem in de gelijkaardige methode die Daniel Lopatin (de persoon achter het alias OPN) gebruikte in het creatieproces.
Lopatin, een archivist van opleiding, is als artiest gefascineerd door wat het beste kan omschreven worden als culturele marge. Het zijn triviale fenomenen in ons moderne bestaan waar men voor artistieke doeleinden geen oog voor heeft. Denk aan reclamespotjes of geluiden uit vergeten films en dergelijke. Het is net uit een berg aan dit soort culturele afval dat Lopatin al zijn materiaal puurt die hij omzet in de bijzondere albums Replica en nu ook Tranquilizer.