Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto  van Nina Kraviz, gemaakt door Nachtschaduw, in opdracht van Kompass

17/10/2017 / Fay Haelterman

1988 with Nina Kraviz: Verrassende Nina wint Kompass voor zich

In een jaar tijd wisten ze al Len Faki, Adam Beyer en nu ook Nina Kraviz te lokken naar onze favoriete ravetempel in Gent, Kompass. 1988 nodigde voor haar derde editie drie grootheden van het трип-label uit. Dat label werd door Kraviz zelf opgestart in 2014 en dit is ook het label waarmee de wereld Bjarki leerde kennen. Naast Kraviz en Bjarki was voorbije zaterdag ook PTU te zien in Kompass. Dit Syberisch dj-duo, ontdekt door Nina Kraviz, had onze aandacht al getrokken met hun mysterieuze, non-conformistische stijl.

Door heel wat politievertoon en -controle bij aankomst en de registratie van het nieuwe membercard-systeem werd de avond helaas al wat ingekort. De wachtrijen aan de bar wezen ook op het feit dat Kompass toch wat moeite had met de verwerking van de grote menigte. Gelukkig was met de heropening van de Kabelbaan de zaalcapaciteit zeker en vast in orde.

Bij aankomst begon Bjarki aan zijn twee uur durende set, de ultieme vuurdoop voor de fantastische geluidsinstallatie in de Kabelbaan. Behalve techno, bracht Bjarki recent ook heel wat breakbeat en zelfs drum-'n-bass uit op zijn eigen label bbbbbb Records. In Kompass lag zijn focus toch op zuivere techno. Niets of niemand werd gespaard en ja hoor, ook de vocals van 'I Wanna Go Bang' passeerden de revue.

Nina Kraviz krijgt dikwijls kritiek op haar trackselectie: vaak zijn dezelfde tracks te horen, die dan ook nog eens een honderdtal keer passeren op Facebookpagina's zoals Techno 24/7. Met haar set in Kompass bewees Kraviz dat ze voor veel meer staat dan een vijftal retro-trancetracks. De flow die Bjarki creëerde en het ruige decor van Kompass bracht de meest donkere, dystopische kant van de koningin van de techno naar boven. Drie uur lang daverde Gent op zijn grondvesten dankzij de snelle, harde acid, breakbeat en techno van Nina. Er was geen plaats voor pauze, opbouw of subtiliteit: de zware bassen zouden pas verdwijnen als de zon terug te zien was. Een meer gepaste afsluiter dan de gruwelijk harde 100% Acidiferous van Tank hadden we ons dan ook niet kunnen voorstellen. Nina's passage in Gent was zo'n set waar Nina al haar critici lik op stuk gaf zonder zich te vervreemden van haar publiek. De ideale set op de ideale locatie.

Op negen december is 1988 alweer terug voor een nieuwe editie met niemand minder dan de legendarische Marcel Dettmann. De Ostgut Ton labelbaas zal Kompass verblijden met een all-nighter. Tickets zijn hier reeds verkrijgbaar.

Kopfoto: © Nachtschaduw