Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto  van Reset

11/10/2023 / Dieter Holvoet

Naakt beton en stoffen stoeltjes: dit is Reset, de hipste nieuwe creative space in Brussel

Neil en Robin vertellen ons meer over de geschiedenis en de toekomst van het opmerkelijke gebouw.

Naar aanleiding van het Brusselse stadsfestival Nuits Sonores spreken we af met Neil Brookes en Robin Verslype, twee van de personen achter de hippe Brusselse club/creatieve space, Reset. We ontmoeten elkaar op het dak van Bozar tijdens hun Carte Blanche-evenement, waar we met een drankje in de hand en een prachtige liveset van LB Marszalek in de achtergrond de kans krijgen om hun enkele vragen te stellen over Reset en Nuits Sonores.


Dag allebei! Vertel eens, hoe is Reset juist ontstaan?

Neil: Het hoofdkantoor van Reset is Arty Farty Brussels, da's de vzw achter zowel Reset als Nuits Sonores Brussels en tegelijk een zusterorganisatie van Arty Farty in Frankrijk. Zij zijn gevestigd in Lyon en bestaan al 20 jaar. Ze hebben in Lyon verschillende zalen en culturele locaties zoals Le Sucre, HEAT - een foodcorner, ze hebben daar ook een supergrote hangaar. Sinds 6 jaar zijn ze dus ook gevestigd in Brussel, waar ze sindsdien Nuits Sonores organiseren op verschillende locaties doorheen de hoofdstad, waaronder Bozar en C12. Sinds vorig jaar juni is Reset erbij gekomen in het De Lignegebouw, een oud gebouw van Dexia dat 20 jaar heeft leeggestaan. De aanleiding was een open call van Stad Brussel om een project in te dienen. Arty Farty heeft toen een heel dik dossier ingediend en hebben het gebouw dan ook gekregen - mits veel restricties en overleg met de stad.

Robin: Reset is een oud gebouw, de naam staat voor een reset van die plek met al z'n geschiedenis. Nu gaan er evenementen door als club nights, concerten, conferenties, vintage markets, expo's. Jammer genoeg is het een project van tijdelijke duur: we hebben het gebouw tot eind 2024, maar Brussel kennende zullen we misschien wel wat langer kunnen blijven.

Neil: Het is echt leuk om in een oud bankgebouw dat 20 jaar heeft leeggestaan evenementen te kunnen organiseren. De leeftijd heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen, maar het geeft de plaats vooral veel charme. Moesten we in het gebouw kunnen blijven zitten zouden we zeker geen nee zeggen.

Foto  van Reset, gemaakt door Antoine Grenez
© Antoine Grenez

Neil: Daarnaast heb je ook het Reset! netwerk, een internationaal netwerk van verschillende collectieven, clubs en concertzalen. Dat netwerk wordt beheerd door European Lab, zij houden elke maand in de participerende steden lezingen en workshops. Dat kan in Georgië zijn, in Spanje, Italië, Brussel.

Robin: Het gaat altijd over Europese thema’s rond cultuur. Zo hebben we hier in Bozar een workshop gedaan over de macht van grote muziekspelers in België, zoals Live Nation, FKO Scorpio, enzovoort. In Georgië hebben ze eens een workshop gehouden over de kracht van community radio’s (zoals bv. Kiosk Radio in Brussel, red.). Het is een netwerk dat onafhankelijke, Europese spelers probeert te verbinden. Je kan dus enkel lid zijn als je onafhankelijk bent en niet zoals bv. Bozar door de staat gesubsidieerd wordt. Zo proberen ze in kaart te brengen wat de uitdagingen en problemen zijn voor Europese culturele spelers in het uitvoeren van hun projecten. Op basis daarvan zal dan ook een publicatie gemaakt worden, gebaseerd op alle afgelopen workshops - dat zullen er een 180tal zijn.

Neil: Het uiteindelijke doel van Arty Farty is om een soort van Europees ecosysteem op te bouwen. Zo hebben ze ook een zaal in Parijs, La Gaité Lyrique, aanvullend op de locaties in Lyon en Brussel. Zo’n internationaal partnerschap is een sterk punt om mee naar een stadsbestuur als Brussel te kunnen stappen: zij vinden het heel belangrijk om mee te gaan in die internationale, hoofdstedelijke, culturele beweging. Je kan dan bijvoorbeeld een artiest uit Amerika uitnodigen en die zowel in Parijs, Lyon als Brussel laten spelen. Er is zelfs een goeie connectie met de trein. Het is iets uniek dat we in drie verschillende steden actief kunnen zijn, dat we min of meer hetzelfde idee kunnen doorvoeren, maar dat elke plek toch zijn eigen identiteit heeft.

Hoe ziet de toekomst er uit, zowel voor Reset als voor het gebouw? Zijn er al ideeën voor wat er na 2024 zou komen?

Neil: Het nieuwe politiecommissariaat gaat plaatsnemen in Reset, het hele gebouw gaat dan hervormd worden. Het is heel komisch dat we nu in de club kunnen dansen waar dan binnen 3/4 jaar het nieuwe kantoor van de politie zal zijn.

Robin: Op kortere termijn is het ook de bedoeling dat er nog muziekstudio’s in het gebouw komen, in opdracht van de stad. Die studio's zouden er in november ergens moeten komen.

We vinden het belangrijk dat mensen bij ons kunnen komen creëren. Zo heeft er bijvoorbeeld al eens een band, Colver, een residentie gekregen in het auditorium om dan op het einde van de week een concert te houden. Als die studio’s erbij komen zouden we dat aanbod nog verder kunnen uitbreiden, wat ons zeker interessant lijkt.

Neil: Het feit dat het project nog geen concrete einddatum heeft maakt het soms wel wat moeilijk om in te schatten wat we nog allemaal gaan kunnen doen. Als je ergens 10 jaar zit kan je al bepaalde duurzame investeringen beginnen doen, maar als je er nog maar 2 jaar zit moet je al beter gaan nadenken over wat zo’n investering waard is en wat we beter zelf even in orde brengen.

Robin: Tegenwoordig zijn heel veel culturele projecten slechts tijdelijke invullingen. We geloven dat er soms ook wel wat meer nood is aan projecten die een permanente ruimte kunnen invullen.

Foto  van Reset, gemaakt door Jonas Reubens
© Jonas Reubens

Rode stoeltjes

Wat is persoonlijk jullie favoriete ruimte van het gebouw?

Robin: Ik denk dat de easy choice het auditorium is.

Neil: Bij mij ook! Het auditorium is gebouwd in 1973 en die invloed is er nog duidelijk merkbaar. Het is de enige ruimte die nog zó goed intact gebleven is: alle stoeltjes, tapijt en hout zijn origineel. Buiten de tags dan - die zijn het gevolg van het feit dat het gebouw een aantal jaar lang gesquat geweest is. De club vind ik ook supercool, maar het auditorium heeft iets unieker, het geeft een wauweffect als je er binnenkomt.

Het auditorium is waar de bank de aandeelhoudersvergaderingen organiseerde. Het is ook de enige ruimte in de Reset die akoestisch perfect is: de vorm zorgt voor een perfecte absorptie en reflectie van het geluid. Vorig jaar kwam ik tijdens Nuits Sonores met Blawan de ruimte binnengestapt en hij zei "Wat is dit voor een ruimte, kan ik hier niet spelen?".

Robin: Het auditorium is een groot pluspunt voor de Reset. Die ruimte komt goed van pas voor conferenties, talks, soms gaan er zelfs lessen door van de VUB of de ULB. Gezien de grootte van de zaal - er zijn maar 230 stoelen - is voor de rest wel financieel moeilijk om er events te organiseren.

Er is doorheen het gebouw wel wat kuiswerk geweest, maar over het algemeen is alles eigenlijk heel goed bewaard gebleven. Ook als het commissariaat er uiteindelijk komt, willen ze het auditorium blijven hergebruiken. Waarschijnlijk komen er wel nieuwe stoelen en zullen de ACAB-tags weggehaald worden (lacht), maar de rest van de ruimte zou intact blijven.

Neil: Het is een zieke locatie, als mensen het nog niet gezien hebben moeten ze zeker eens langskomen.

Foto  van Reset, gemaakt door Jonas Reubens
© Jonas Reubens
Foto  van Reset, gemaakt door Jonas Reubens
© Jonas Reubens

Neil: In het midden van het gebouw staat er ook het zotte kunstwerk van Olivier Strebelle, 'Artifices d'acier'. Strebelle was een kunstenaar uit Ukkel en dit werk was voor hem een test: het was de eerste keer dat hij werkte met roestvrij staal. Daarna heeft hij nog gelijkaardige werken neergezet voor de Olympische Spelen in China, eentje in Moskow, ook in Washington. Het werk is heel lang afgeschermd geweest van de mensen in Brussel, het was er alleen voor de bankelite. Nu we met Reset het gebouw hebben overgenomen kunnen we het voor de eerste keer openstellen naar de rest van de bevolking.

Denken jullie dat er ooit iets georganiseerd gaat kunnen worden op het dak?

Robin: Misschien iets privé? (lacht). Nee, daar vrezen we voor. Er kwam ooit iemand langs die Reset wou gebruiken om iets op te nemen voor de VRT en een helikopter wou laten landen op het dak, maar dat hebben we om veiligheidsredenen toch maar niet gedaan.

Neil: Wij gebruiken eigenlijk alleen de twee onderste verdiepingen, maar er zijn er nog 8 in de hoogte en 5 in de diepte. Op die andere verdiepingen worden wel soms opnames gedaan van kortfilms of muziekvideo’s. Zelfs Netflix kwam al eens langs.

Het zou super zijn om het dak te kunnen openen als rooftop, je hebt daar echt wel het beste uitzicht van heel Brussel. We hebben echter heel nauwe afspraken met de stad en naar veiligheid toe gaan ze dat nooit toelaten. De toegangen zijn gewoon niet brandveilig genoeg: er zijn geen liften meer en als je met 100 mensen boven zit is er maar 1 smalle gang om naar beneden te gaan.

'Artifices d'acier' van Olivier Strebelle, in de patio van Reset
'Artifices d'acier' van Olivier Strebelle, in de patio van Reset. © Reset

Nuits Sonores

Binnenkort is het tijd voor Nuits Sonores! Wat gaat er zoal doorgaan in Reset?

Robin: Er gaan twee events door in Reset. Zaterdag hebben we de PAN15 labelnight en zondag hebben we een daytime event met Brikabrak en Príncipe. Er zullen altijd twee ruimtes tegelijk open zijn: beneden de club, en om daaraan te kunnen ontsnappen kan je terecht in het auditorium, waar liveshows gespeeld zullen worden. Het gaat echt de moeite zijn!

Neil: Nuits Sonores gaat uiteraard niet enkel door in Reset. Zo houden we bijvoorbeeld een takeover in Bozar waarmee we drie verschillende ruimtes zullen innemen. Daarnaast zijn we ook nog present in C11 en C12, Brasserie ILLegaaL, LaVallée en Les Ateliers Claus. We gaan ervoor zorgen dat we op verschillende relevante locaties in Brussel onze stempel kunnen drukken. Reset is ons centraal hoofdkwartier, daar begint alles. Het is vlakbij Bozar, vlakbij C12. Andere zalen zijn wel wat verder, maar we vinden het leuk dat we mensen een parcours kunnen laten doen doorheen de stad.

Verspreid over de verschillende zalen zal je ook verschillende muziekstijlen terugvinden: in Brasserie ILLegaaL hebben we een punkrockavond, in Les Ateliers Claus ga je vooral experimentele electronica horen. In C12 is het traditioneel iets meer clubby, steviger, met artiesten zoals Answer Code Request, Nick León en DJ Gigola. In Bozar gaat dan net weer iets anders door: één dag is gecureerd door Richie Hawtin en de andere door HAAi. HAAi heeft zo echt een zieke lineup samengesteld met o.a. Boys Noize, Karenn en LUXE. Richie Hawtin komt hier al van de beginjaren van de Fuse, nu bijna 30 jaar later is het een hele eer om hem hier weer een plek te kunnen geven in een instituut zoals Bozar.

Foto  van Reset, gemaakt door Marin Driguez
© Marin Driguez

Naar welke evenementen kijken jullie persoonlijk het meeste uit?

Robin: De b2b van Slikback en Brodinski op vrijdagavond in C12 gaat echt crazy zijn. Slikback is een producer uit Kenia die naar mijn mening echt een zotte nieuwe sound aan het pushen is. Daarnaast heb je de closing party met Brikabrak en Príncipe Discos. Príncipe is een Portugees label die ook echt een eigen, unieke sound hebben. Mega happy en housy, op de een of andere manier ook tribal en dansbaar. Het is de eerste keer dat hun artiesten in Brussel komen spelen, dus dat wordt wel echt zot. En ja, ook de openingsconcerten van Caterina Barbieri en David August natuurlijk.

Neil: Dat gaat ook één van mijn namen zijn, Caterina Barbieri. Ik heb haar enkele jaren geleden in het STUK zien spelen en ik werd toen echt weggeblazen. Supervet, supergoeie ervaring. Als ik er nu aan terugdenk komen de haren op mijn armen spontaan terug recht te staan. Dan heb je ook Marrøn die door Richie Hawtin uitgenodigd werd. Die man is aan een hele goeie weg bezig, hij is op de juiste plekken aan het spelen. De muziek is ook 100% wat ik zelf graag hoor: diepe, spacey techno. Daarbij komt ook nog de liveset van Answer Code Request en de dj-set van Skee Mask in C12. En dan natuurlijk ook Karenn in Bozar, die gaan sowieso een heel goeie set spelen. Dat zijn de artiesten die ik zeker gezien wil hebben.

Geen rode stoeltjes?

Nog een laatste iets wat ik me al even afvraag: hoe gaat dat praktisch werken met de Henry Le Bœufzaal? Die staat toch vol met stoelen normaal gezien?

Robin: Voor het concert blijven ze staan, maar voor 's nachts worden de stoeltjes op het gelijkvloers wel weggehaald. Dan kan je dansen in de Henry Le Bœufzaal, wat maar één keer per jaar mogelijk is.

Neil: We werken ook samen met een scenograaf, Stan Vrebos, die heel coole plannen heeft gemaakt voor de zalen in Reset, C12 en Bozar. Coherente installaties die ervoor zorgen dat er bij elke zaal een verhaal naar buiten wordt gebracht.

Octave One in Bozar's Henry Le Bœufzaal, op dag 2 van Nuits Sonores 2029.
Octave One in Bozar's Henry Le Bœufzaal, op dag 2 van Nuits Sonores 2029. ©

Caroline Lessire

Is er ten slotte nog iets wat jullie kwijt willen?

Neil: Ook na Nuits Sonores, naar het einde van het jaar toe, komen er in Reset nog een heleboel leuke dingen aan. Feesten op een zondagnamiddag met Metropolis, maar ook weer conferenties, European Labs. Elke eerste zondag van de maand is er een vintage market die zeker blijft doorgaan. Als je de pagina in de gaten houdt blijf je van alles op de hoogte!

Kopfoto: © Reset