Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto van Safé

09/08/2024 / Pieter-Jan Nerinckx , Dieter Holvoet

"Er zijn hier gewoon veel meer kansen en mogelijkheden, maar ook een sterke nieuwsgierigheid naar andere muziek."

We spraken Safé over zijn verhuis naar België, muzikale carrière en set op What Happens x Sheltr.

Het is bijna zo ver: de allereerste echte clubnacht in de geschiedenis van ons magazine. Voor de gelegenheid gaan we een samenwerking aan met het Brusselse Sheltr, een jongerencollectief dat gepassioneerd is door kunst, film, muziek en scenografie. Verwacht je op 24 augustus aan een eclectische mix van dubstep, breakbeat, drum 'n bass, jungle en electro in combinatie met speelse scenografische ingrepen in de unieke ruimtes van Reset.

Naar aanleiding van dit evenement zitten we deze weken samen met enkele van de artiesten op de line-up en maken we wat beter kennis. Deze week is het de beurt aan Noah Hocker, beter bekend als Safé of Dress.

Zou je ons wat meer kunnen vertellen over je achtergrond?

Ik ben geboren en getogen in San Diego en ik heb een Amerikaanse vader en een Belgische moeder. Toen ik 18 was, besloot ik naar België te verhuizen om verschillende redenen en muziek was er één van. Daarvoor wou ik niet in de States blijven. Elke zomer of om de twee zomers kwam ik al naar België en zag ik de muziek die hier werd ontwikkeld. Ik was naar een paar festivals geweest en zo begon mijn muzieksmaak te veranderen, dus besloot ik hierheen te verhuizen. Ondertussen ben ik hier zo'n 7 of 8 jaar en sindsdien mix en produce ik mijn muziek hier, maar dat doe ik al sinds mijn twaalfde, als ik erover nadenk.

Wat voor muziek produce je zoal?

Ik heb nu 2 projecten: Dress en Safé. Dress is veel meer technogericht. Je zou het project het best kunnen omschrijven als donkere, moody, fucked up techno (lachen). En Safé zit meer geworteld in die UK-traditie: funky, kleurrijke, maar soms ook experimentele muziek. Daarnaast maak ik ook deel uit van een aantal collectieven, waaronder Umtzi Bumtzi in Gent. 

Wat zijn de grootste verschillen tussen de Brusselse scene en die van San Diego?

In San Diego voelt het allemaal een beetje meer corporate aan, waar geld en winst vaak op de eerste plek komen. Er is niet zo'n underground scene als hier. Je hebt hier een heleboel venues die bereid zijn om met kleine collectieven en projecten te werken, je kunt subsidies krijgen van de staat et cetera. Jullie event is daar ook een schoolvoorbeeld van. Twee kleine collectieven die samenwerken en een evenement op poten zetten. Dat vind ik geweldig! Er zijn hier gewoon veel meer kansen en mogelijkheden, maar ook een sterke nieuwsgierigheid naar andere muziek. Ik voelde me in San Diego altijd een beetje vervreemd als het op m'n muzieksmaak aankwam. Toen ik hier arriveerde leerde ik heel wat mensen kennen die dezelfde muziek luisterden en maakten. Ik voelde me meteen welkom. 

Foto van Safé
© Safé

Hoe is je muzieksmaak geëvolueerd doorheen de jaren?

Ik heb altijd een vrij eclectische muzieksmaak gehad. Toen ik begon luisterde ik vooral brute, harde muziek. Niet echt harde techno, maar eerder donkere sferen. Al kon house mij ook bekoren. Dan later kwam ik in contact met Michiel van Umtzi Bumtzi en hij luisterde naar veel kleurrijkere, melodieuze muziek met bass- en funkinvloeden. Met hem samenwerken heeft mijn ogen geopend en ervoor gezorgd dat mijn Safé-project zich echt heeft kunnen ontwikkelen. 

Hoe verhoudt het producen zich tot je activiteiten als dj?

Ik beschouw mezelf altijd eerst als producer en dan als dj. Dat is iets dat er later bijkwam. Vroeger had ik er niet zoveel interesse voor. Ik pruts en experimenteer al sinds mijn twaalfde met GarageBand. Later dan met Logic Pro, maar ik maakte gewoon rare geluiden met de eerste presets en toen op een gegeven moment begon ik dingen te componeren. Dag in, dag uit, uren en uren. We hadden ook een familiecomputer en dan 's nachts wanneer ik eigenlijk moest slapen ging ik stiekem muziek maken. Na een tijd hadden ze me door en begonnen ze wachtwoorden op de pc te zetten, die ik probeerde te ontcijferen (lachen). Maar als dj ben ik veel later begonnen. Ik kocht pas op mijn vijftiende een controller, die ik eigenlijk amper gebruikte. Producen was en is mijn belangrijkste activiteit. Al heb ik nog niet zo veel uitgebracht: een experimenteel ambient, noisy album met een vriend tijdens covid, een paar jaar geleden een lange EP (of korte LP) genaamd 'Picture of Us', een singlerelease via Antibody en momenteel werk ik ook nog aan een project in de studio.

Welke releases hebben de afgelopen tijd een indruk bij je nagelaten?

Momenteel ben ik echt in de ban van het Nervous Horizon label. De dingen die ze uitbrengen zijn geweldig. Check zeker eens Siu Mata, een Franse artiest die daar is uitgebracht. Die heeft echt een interessante tussenvorm gevonden tussen techno, vreemde texturen en dissonante geluiden in combinatie met bassy ritmes uit Engeland. Echt zalig!

Foto van Safé
© Safé

Hoe is je collectief Umtzi Bumtzi eigenlijk ontstaan?

Ik woonde in Brussel en ik zag een open oproep om te werken voor Voltage om artikels te schrijven en interviews te doen, iets waar ik altijd al in geïnteresseerd was. Dus ik nam contact op en daar leerde ik Michiel (Kairos) kennen. Door die job werden we eigenlijk erg goeie vrienden. We begonnen samen te mixen en brachten podcasts voor Voltage uit samen met de booker van Fuse. Maar ja, die podcasts waren natuurlijk meer techno-georiënteerd. En dan kwamen we op het idee om samen met iets heel anders te beginnen. 

We proberen het veelzijdig en funky te maken met een wat vreemde en soms kinderachtige insteek. Daarom zijn veel van onze visuals kinderspeelgoed en dat soort dingen. En zo begonnen we met kleinere events in Gent, omdat Michiel daar woonde en connecties had. Onze eerste editie was dan in Bar Bricolage waar we voor 3 mensen en een kind van 4 jaar oud speelden (lachen). 

Toen speelden we nog vooral housy stuff, maar met de tijd hebben we ons meer gericht op UK-born genres, wat goed past bij de manier waarop dingen nu gaan in de scene. Het zijn genres die op dit moment worden herontdekt en vernieuwd, denk ik. Later speelden we dan nog onder ander in Fuse, Funke, Amigo, Charlatan en Onder Stroom! Erg spijtig dat die plek is verdwenen, trouwens. 

Wat zijn je verdere ambities met je carrière?

Ik wil beide aliassen naar de voorgrond van de scene blijven brengen en blijven spelen in Fuse, Funke en C12, aangezien deze plekken ook veel voor me betekenen als feestganger. Daarnaast wil ik natuurlijk nog meer platen uitbrengen, via gerespecteerde labels. Met de collectieven wil ik zien waar de weg ons heenbrengt. Een grote droom van me is om ooit in het soort goed gerunde internationale clubs dat ik graag volg te staan, maar voorlopig ga ik gewoon door met wat ik doe. Go with the flow!

Wat mogen mensen verwachten van je set op What Happens x Sheltr?

Dat is een goeie vraag, want die heb ik nog niet echt voorbereid. Ik ben echt een kei als het op uitstellen aankomt en vaak bereid ik mijn sets erg last minute of amper voor. En ik denk dat die stress me helpt om op het laatste moment rare creatieve beslissingen te nemen. Dat vind ik leuk. Ik bedoel, als ik speel, wil ik mezelf net zo graag verrassen als de mensen voor me. Maar jullie evenement is wel een primeur voor me, aangezien het de eerste keer zal zijn dat ik alleen als Safé zal spelen in een club. Meestal speel ik onder m'n alias Dress. Het wordt sowieso een bass-heavy set met syncopated rythms. Neffa-T, Ossia en dg2fx zijn ook geweldige dj's en voel me echt vereerd om tussen hun op de lineup te staan!

Foto van Safé
© Safé
Kopfoto: © Safé

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête