Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto van GERARD, gemaakt door Nightvision

09/10/2024 / Pieter-Jan Nerinckx

GERARD brengt dynamische live performance naar Beursschouwburg voor Stoempconcert

We spraken met de artiest over de start van zijn carrière, de ontwikkeling van z'n sound en het visuele aspect van zijn liveshow.

Op woensdag 30 oktober bundelen What Happens en VI.BE hun krachten voor een gratis concertavond in de iconische Beursschouwburg in Brussel. Dit evenement maakt deel uit van Stoemp!, een project waarmee VI.BE al jarenlang authentieke Brusselse kroegen en culturele hotspots laat bruisen met gratis liveoptredens.

Op deze avond staan drie veelbelovende artiesten centraal: GERARD, Leese en BAELY. Elk van hen heeft een sterke live reputatie opgebouwd en brengt hun eigen unieke sound tot het podium. Verwacht een dynamische mix van stevige digital synths, tribal breakbeat en hyperpop met een vleugje punk. De komende weken zullen in ons magazine interviews met elk van deze artiesten verschijnen. First up: GERARD!

(Lees verder onder de afbeelding.)

Foto van GERARD, gemaakt door Seppe Claes
© Seppe Claes

GERARD is het muzikale alter ego van Elias Durnez en creëert een veelzijdige elektronische sound die varieert van ambient en pop tot clubmuziek. Zijn futuristische soundscapes en gedeconstrueerde popsongs combineren etherische gitaar- en stemgeluiden met harde digitale synths en drums. Samen met grafisch ontwerper Victor Verhelst brengt GERARD een unieke audiovisuele show, waarin live aangepaste intense kleurvormen de muziek versterken en zorgen voor een multidisciplinaire totaalervaring. We spraken met de artiest over de start van zijn carrière, de ontwikkeling van z'n sound en het visuele aspect van zijn liveshow. 

Hoe ben je met dit project gestart?

Tijdens de lockdown ben ik echt meer op mezelf muziek gaan maken. Ik studeerde jazz, en terwijl ik daar mee bezig was, begon ik te experimenteren met verschillende dingen. De liefde voor intensiteit, die er eerst was, leek wat af te nemen, en ik stond meer open voor andere invloeden. Ik ontdekte bijvoorbeeld nieuwe elektronische muziek en begon daar veel naar te luisteren.

Omdat er geen lessen meer waren, kreeg ik ineens veel tijd om zelf dingen uit te proberen. Dat heeft alles in een stroomversnelling gebracht. Ik begon elektronische muziek te maken, maar vaak met een gitaar erbij. Dat voelde als een natuurlijk beginpunt van een nieuwe richting in mijn muziek.

En is je sound sterk geëvolueerd in vergelijking met die beginperiode?

Ik denk dat mijn muziek nog steeds evolueert. Ik ben vaak op zoek naar nieuwe dingen. Ik hou er niet van om aan één ding vast te houden, ook al zou ik dat misschien wel willen. Maar het zit niet echt in mijn aard; ik zoek steeds manieren om dingen anders te doen of nieuwe klanken en concepten te ontdekken.

Wat ik wel merk, is dat ik niet extremer werk dan vroeger. Ik maakte geluiden soms luider en stemmen juist zachter, of ik werkte met heel lange of juist superkorte stukken. Nu voelt alles meer gedefinieerd, meer in een bepaalde richting. In het begin was alles vrij chaotisch en zonder duidelijk idee. Ik was ook nog niet zo bekend met het maken van muziek op de computer, dus het was vooral experimenteren en zien wat werkt.

(Lees verder onder de afbeelding.)

Foto van GERARD, gemaakt door Seppe Claes
© Seppe Claes

Zijn er artiesten of andere invloeden te zien in de stijl die je hebt ontwikkeld?

Dat is een brede vraag en ik kan er op verschillende manieren op antwoorden. Hoe ik mijn muziek nu zou omschrijven? Dat is lastig. Inspiratie komt eigenlijk van alles wat ik op een bepaald moment goed vind. Soms zijn bepaalde invloeden duidelijker te horen dan andere.

De laatste tijd luister ik bijvoorbeeld veel naar Nick Drake. Dat is niet iets wat mensen meteen zouden linken aan mijn muziek, maar ergens zit die invloed er toch wel in. Ook al is het soms minder letterlijk. Aan de andere kant kan ik bij sommige muziek heel direct geïnspireerd zijn door wat ik luister. In het begin was dat bijvoorbeeld heel sterk, toen ik veel luisterde naar artiesten als Aphex Twin, SOPHIE en het label PC Music. Die muziek is nog steeds een vertrekpunt voor mij.

Misschien is het voor anderen makkelijk om te zeggen dat mijn muziek lijkt op die van een bepaalde artiest, zeker als ze mijn stem associëren met een bepaalde emotie of sfeer. Maar voor mij blijft dat altijd een persoonlijke zoektocht naar nieuwe invloeden en klanken.

Je werkt ook samen met grafisch ontwerper Victor Verhelst, die je show van visuals voorziet. Hoe is die samenwerking ontstaan?

Ik ken Victor al heel lang. We hebben samen ook op de middelbare school gezeten. Hij is altijd een heel goede vriend van me geweest en was enorm motiverend als het om mijn muziek ging. Vanaf het begin was hij erbij, bijna als een soort mentor of motiverende figuur. Hij heeft me altijd aangemoedigd om door te zetten en iets samen te doen.

Zit er een element van improvisatie in jullie show?

Ja, zeker. De nummers zelf liggen vaak wel vast, maar hoe ik ze speel, is vaak geïmproviseerd. Dat komt ook door mijn achtergrond als muzikant; als alles te veel vastligt, verlies ik een deel van het plezier op het podium. Improvisatie houdt het levendig voor mij. Hoeveel ik improviseer, hangt wel af van het nummer, natuurlijk. Bij sommige nummers gaat het om kleine variaties, terwijl andere stukken veel vrijer zijn en bijna volledig geïmproviseerd kunnen worden. Bij de visuals is er natuurlijk nog meer vrijheid om dit te doen.

(Lees verder onder de afbeelding.)

Foto van GERARD, gemaakt door Cato Crevits
© Cato Crevits

Welke ervaring willen jullie voor het publiek creëren?

We willen het publiek echt omverblazen. Dat klinkt misschien wat raar, maar we streven naar een bijna fysieke impact met onze muziek. Het gaat niet per se om een specifiek idee dat we willen overbrengen, het blijft vrij abstract. Het is die fysieke intensiteit die we willen bereiken; iets dat je echt kunt voelen.

Als we te veel zouden proberen om iets concreets over te brengen, zou dat waarschijnlijk niet werken. We willen het juist vrij laten voor interpretatie. Dat vind ik zelf ook prettig als toeschouwer. Als iets te nadrukkelijk wordt opgelegd, komt het vaak niet goed over, vind ik. 

Zijn er nog andere projecten waar je momenteel mee bezig bent?

Ja, ik heb de laatste tijd veel gedaan. Zo werk ik nu aan muziek voor een dansproject getiteld 'When you’re alone in your forest always remember you’re not alone' van Vilma Pitrinaitė. Dat is iets wat ik in de toekomst vaker zou willen doen – muziek maken voor dans of theater. Daarnaast speel ik ook gitaar bij verschillende projecten, onder andere in een singer-songwriter/folk-achtige stijl.

Wat mogen we van je show op 30 oktober in de Beursschouwburg verwachten?

Ja, misschien is dit wel een leuke kans om iets heel concreets te doen. Ik zat erover te denken om eens niet te zingen en me volledig te richten op wat donkerdere, meer experimentele muziek. Maar zeker ben ik nog niet. Ik kijk er alleszins naar uit om naast Leese en BAELY op te treden. Dat wordt sowieso een sterke show!

Foto van GERARD, gemaakt door Seppe Claes
© Seppe Claes
Kopfoto: © Nightvision

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête