Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Abr., gemaakt door Luan Charlaix

Abr. in profiel

Over authenticiteit, analoge passie en de prijs van echtheid.

02/10/2025 / Sebastien TeixeiraSebastien Teixeira

Wie Parijzenaar Abr. live aan het werk ziet, waant zich eerder in het NASA Mission Control Center dan in een klassieke DJ-booth. Geen rijen glimmende CDJ’s of een Pioneer-mixer, maar een ruige verzameling vintage apparaten waarmee hij zijn sets vormgeeft. Het resultaat is even onvoorspelbaar als uniek. Terwijl hij zich voorbereidt op zijn derde optreden op Belgische grond, spraken we hem over zijn fascinatie voor analoog geluid en zijn zoektocht naar authenticiteit.

Het begin van die reis start rond 2010, toen Abr. op een brocante in Oleron een mengpaneel zag liggen. “Toen ik mijn ouders vroeg of ik het mocht kopen, dacht ik eerlijk gezegd dat ze zouden weigeren,” vertelt hij. “Tot mijn verbazing reageerde mijn vader positief. De vrouw die het mengpaneel verkocht, bood er nog een versterker en een microfoon bij aan, die ik met plezier meenam. Thuis sloot ik alles aan met de kabels die ik toevallig had liggen.” Die eerste aanraking met analoge apparatuur bleek bepalend voor zijn huidige manier van werken.

Creativiteit in beperking

De keuze voor vintage gear is voor Abr. vanzelfsprekend. Volgens hem zit er altijd een mate van onbetrouwbaarheid in een computer. “Geluid is iets fysieks, met een onmiddellijk effect. Als je computer dan moeite heeft met bepaalde programma’s of virtuele instrumenten, zit je al snel met problemen.” Toch ligt de kern van zijn voorkeur elders. Een computer biedt schijnbaar oneindige mogelijkheden, maar juist de beperkingen van analoge machines prikkelen zijn creativiteit. “De waarde zit in je apparatuur door en door kennen. Je leert de limieten gebruiken als kracht, en dat maakt je tegelijk onderscheidend. Dat is geen doel op zich, maar wel een mooi gevolg.”

Wie Abr.’s discografie probeert in één genre te vangen, staat voor een uitdaging. Zijn muziek wortelt in techno en four-to-the-floor, maar zijn streven naar authenticiteit zorgt telkens voor verrassende invloeden. Het resultaat is een veelzijdige catalogus die mensen niet alleen laat dansen, maar ook iets laat voelen.

Over intentie en authenticiteit

“Op een bepaald moment besef je dat het draait om intentie,” legt hij uit. “Ik bestempel mezelf niet als DJ en luister daardoor weinig naar wat anderen maken. Trends spelen nauwelijks een rol; ik concentreer me enkel op wat ik zelf goed vind klinken. Mijn doel is nooit om iets te maken omdat het populair is, maar om telkens een deel van mezelf achter te laten in mijn producties. Zo werk ik aan mijn authenticiteit.”

Die zoektocht gaat niet zonder obstakels. Sociale media zijn intussen de draaischijf van de muziekindustrie, en dat legt druk op artiesten. “Je bent naast muzikant ook influencer, en niet iedereen is dat. Je kan een EP uitbrengen, maar als de posts op Instagram niet aanslaan, begin je te twijfelen aan je werk. Je waarde als artiest vasthangen aan populariteit online is misschien wel het gevaarlijkste dat je kan doen.”

Daarbovenop komt de financiële druk die een muziekcarrière met zich meebrengt. Toch blijft Abr. vasthouden aan zijn waarden. “Het is een keuze,” zegt hij beslist. “Of je houdt de machine draaiende om geld te verdienen, of om je goed te voelen bij je muziek. Constant op tour zijn is niet mijn doel. Ik wil het menselijker zien. Op dit moment kan ik leven van mijn passie, en daar ben ik dankbaar voor.”

Live in evolutie

Het is precies die passie die hem dit weekend naar C12 brengt. Zijn sets zijn altijd live en voortdurend in ontwikkeling. In de studio werkt hij niet alleen aan nieuwe releases, maar ook aan het toevoegen van elementen aan zijn optredens. “Mijn shows moeten dynamisch en spannend blijven. Als ik vijf keer dezelfde set zou spelen, zou ik me vervelen. Verrassing is essentieel, dat wil ik altijd behouden.”

Wie nieuwsgierig is naar Abr.’s razend unieke aanpak, kan hem zaterdag 4 oktober aan het werk zien in C12, op Inside the Insolent Temple.

Kopfoto: © Luan Charlaix