Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto van Leese

22/10/2024 / Dieter Holvoet

Percussief, organisch en bassey: maak kennis met de muziek van Brusselaar Leese

We spraken haar naar aanleiding van onze Stoemp-concertavond op 30 oktober in de Beursschouwburg.

Op woensdag 30 oktober bundelen What Happens en VI.BE hun krachten voor een gratis concertavond in de iconische Beursschouwburg in Brussel. Dit evenement maakt deel uit van Stoemp!, een project waarmee VI.BE al jarenlang authentieke Brusselse kroegen en culturele hotspots laat bruisen met gratis liveoptredens.

Op deze avond staan drie veelbelovende artiesten centraal: GERARD, Leese en BAELY. Elk van hen heeft een sterke live reputatie opgebouwd en brengt hun eigen unieke sound tot het podium. Verwacht een dynamische mix van stevige digital synths, tribal breakbeat en hyperpop met een vleugje punk. Naar aanleiding hiervan spraken we met elk van deze artiesten, en na het interview met GERARD is het deze keer de beurt aan Leese.

 

Hey Leese! Kan je jezelf even voorstellen?

Mijn naam is Leslie en mijn artiestennaam is Leese. Ik ben een bassproducer en ik maak, denk ik, al bijna 15 jaar muziek. Sinds 13 jaar woon ik ook in Brussel.

Hoe zou je je huidige muziekstijl omschrijven?

Mijn vibe is global bass en breaks met organische texturen. Ik zou mijn muziek omschrijven als organische, percussieve muziek.

Hoe ben je bij deze stijl terechtgekomen? Heb je eerder geëxperimenteerd met andere stijlen?

Tien jaar geleden begon ik met het maken van elektronische muziek. Ik begon te experimenteren met een drum & bass-achtige stijl, maar dat voelde altijd wat onnatuurlijk, totdat ik uiteindelijk mijn vibe vond binnen bassmuziek. Ik zou zeggen dat ik 15 jaar lang, tot mijn eerste EP release op YUKU, constant op zoek was naar mijn positie binnen de muziekgemeenschap.

Speelde je vroeger ook niet-elektronische muziek?

Ja, ik studeerde zes jaar aan het conservatorium, waarvan vier jaar piano. En daarna, door mijn vader, begon ik te leren hoe ik elektronische muziek kon maken.

Heb je het gevoel dat het conservatorium je geholpen heeft om de muziek te maken die je nu maakt?

Ja! Voor mij zijn de dingen die je daar leert de absolute basis. Een basis die zelfs belangrijk is als je bijvoorbeeld drum & bass of hardcore maakt en nodig is om een goed gevoel te hebben voor de details van de muziek, de structuur. Ik weet het niet, ik ben misschien een beetje van de oude stempel, maar voor mij is dat belangrijk.

Foto van Leese, gemaakt door Thomas Pennesi
© Thomas Pennesi

Wanneer ben je begonnen met het maken van elektronische muziek?

Toen ik 15 was begon ik met het maken van elektronische muziek en toen ik 6 was begon ik met klassieke muziek.

Dat is vroeg! Wat heeft er precies voor gezorgd dat je met elektronische muziek bent begonnen? Je zei dat je vader er iets mee te maken had?

Ja, mijn vader produceerde elektronische muziek met een synth. Telkens wanneer hij op de computer werkte, observeerde ik hem en leerde ik van wat hij deed. Dus ja, mijn vader ligt aan de basis van mijn elektronische muziekcarrière.

Is optreden en muziek produceren nu je fulltime baan?

Nee, momenteel ben ik grafisch ontwerper in de filmindustrie, ik voorzie visuele effecten. Green screen, zo'n dingen. Maar over een paar maanden is het plan om mijn eigen kabinet te openen als kinesioloog. Ik heb in mei dit jaar mijn licentie gehaald.

Dus je ambitie is niet om fulltime muziek te maken?

Dat heb ik dit jaar in februari geprobeerd. Ik zegde mijn job op om fulltime muziek te maken, maar na een tijdje realiseerde ik me dat dat niet voor mij was weggelegd. Ik voelde een constante druk om muziek te maken, ook al had ik daar op sommige dagen gewoon geen zin in. Ik denk dat ik in werkelijkheid meer een kader nodig heb om productief te blijven. Dus heb ik besloten dat muziek niet mijn hoofdbaan gaat worden, het is gewoon mijn passie en dat is genoeg. Los daarvan heb ik wel nog steeds tijd nodig om muziek te maken en momenteel werk ik nog vijf dagen per week. Dat is te veel, dus heb ik gevraagd om vier dagen te werken, maar zelfs dat is te veel. Daarom kijk ik ernaar uit om mijn eigen baas te worden en mijn agenda in eigen handen te nemen.

Wat zijn volgens jou je grootste uitdagingen als artiest?

Om mezelf te vinden in mijn muziek, om dat ene ding te vinden dat mijn muziek onderscheidt van de rest. Tegenwoordig zijn er zoveel artiesten waardoor ik het moeilijk vind om anders te zijn. Ik denk dat ik mijn eigen ding ondertussen wel heb gevonden.

Dus je vindt het geen probleem meer?

Nee, en dat voelt zó goed, want ik heb me er jarenlang heel rot over gevoeld. Nu heb ik vertrouwen in mijn muziek en dat is een leuk gevoel.

Waar haal je inspiratie vandaan als je muziek maakt?

Dat is een hele moeilijke vraag voor mij, want ik weet het niet. Natuurlijk heb ik een aantal artiesten die ik als referentie beschouw, waarvan Amon Tobin de grootste is. Maar verder weet ik het niet. Ik zit gewoon voor mijn laptop en probeer verschillende dingen totdat ik tevreden ben met het resultaat. Het komt allemaal heel natuurlijk, het komt uit mezelf. Ik denk dat dat komt doordat ik al zo lang aan het oefenen ben. Ik heb het gevoel dat al die jaren werk me hebben geholpen om precies dat te kunnen doen.

Ik heb het gevoel dat je vaak unieke geluidseffecten gebruikt in je muziek. Hoe bedenk je die? Maak je die met synthesizers of gebruik je samples?

In het begin gebruikte ik altijd synthesizers, maar tegenwoordig vooral samples. Tijdens Covid heb ik voor het eerst geëxperimenteerd met samplen en ik was toen erg blij met het resultaat. Ik denk dat ik het deels leuk vind vanwege mijn job. Videobewerking is in principe hetzelfde als audiobewerking, het is heel visueel. Werken met de tijdlijn in Premiere is net als werken met Ableton. Ik vind het leuk om samples om te draaien, de toonhoogte te veranderen, in stukjes te hakken en de stukjes te verplaatsen als een puzzel. Dat is wat ik op dit moment meestal doe, behalve misschien voor melodieën, daar gebruik ik soms nog synths voor.

Een paar jaar geleden bracht je je eerste single 'ANA' uit, die vergezeld ging van een videoclip met een dansend persoon. Ik herinner me ook je set in Illegaal waar je optrad met Nathalie Froehlich, die danste en rapte op je muziek. Ik heb het gevoel dat je muziek heel goed werkt met dans en zang. Zijn dat soort optredens iets wat je meer zou willen combineren met je muziek?

Ik hou van dans. Ik denk dat het ook echt werkt: er zijn tegenwoordig veel dansers, zelfs binnen de bassmuziek. Ivy Lab bijvoorbeeld, zij zijn één van de grootste artiesten binnen het genre en ze maken echt coole videoclips. Toen ik daar naar keek had ik zoiets van, oké. Als ik zelf door was gegaan met het hele dansgebeuren, dan had het er zo uitgezien. Veel mensen zeggen me dat het leuk zou zijn moest ik weer een videoclip maken of weer dans combineren met mijn muziek. Ik zou dat ook wel willen, maar op dit moment heeft dat geen prioriteit. 

Mijn doel voor volgend jaar is wel om meer samen te werken met zangers. Ik heb een track voor YUKU gemaakt met Nathalie Froehlich die we in november gaan uitbrengen. Dat is mijn eerste track met een zangeres, maar er staan er nog meer op de planning.

Wat zou je droomsamenwerking zijn?

Oh, met Amon Tobin. Hij is mijn absoluut favoriete artiest. Hij komt uit de toekomst, deze man.

Op welke manier?

Zijn muziek is rijk en compleet, en hij raakt veel verschillende muziekgenres. Van pop tot rap, tot bass. Het is een totaalpakket.

Oh, en misschien ook Apashe, met hem zou ik wel iets willen mixen. Hij komt ook uit België. Ik zag hem onlangs in de AB, waar hij optrad met een orkest. Ik hou ook van zijn grafische branding, die ziet er al sinds het begin van zijn project heel goed uit, heel professioneel.

Luister je naar veel verschillende muziekstijlen, of vooral naar bass?

Tegenwoordig luister ik meer en meer naar verschillende stijlen. Eigenlijk heb ik nooit echt veel naar bassmuziek geluisterd, ook al produceer ik het wel. Soms wel natuurlijk, bijvoorbeeld voor een evenement of als ik een beetje wil dansen, maar het is niet mijn hoofdstijl. Tot dit jaar hield ik ook niet echt van muziek met vocals. Ik weet niet waarom, maar instrumentale muziek sprak me meer aan. Dit jaar was ik een beetje depressief, dus ik dacht 'Oké, misschien kunnen wat vocals helpen om me beter te voelen'. En ik had gelijk! Tegenwoordig begin ik de dag liever met muziek met een mooie stem.

Is dat ook de reden waarom je meer wilt experimenteren met vocals in je eigen muziek?

Ja! En ook als excuus om meer samen te werken, want ik ben het beu om alleen te werken. Het is soms moeilijk, want mijn vrienden houden niet echt van bass-evenementen. Maar dat begint te veranderen. Ik begin meer mensen te ontmoeten, dus dat is erg leuk. Maar voor een lange tijd voelde ik me alleen met mijn muziek.

Waar kijk je het meest naar uit in het komende jaar?

Ik wil graag een volledig album uitbrengen op YUKU, een samenwerkingsalbum met 13 à 14 mensen. Eerst was het plan was om dit album rond deze periode uit te brengen, in november. Maar rond maart, april kreeg ik een burn-out, dus stopte ik met al deze samenwerkingen. Ik vroeg aan Jeff van YUKU of het oke was om het project te stoppen totdat ik me beter voelde, en het album in 2025 uit te brengen. Gelukkig zei hij 'Zeker weten. Neem je tijd'. Hij is de beste baas ter wereld. Hij zei 'Doe wat je wilt. Het belangrijkste is dat je gelukkig bent, dus neem je tijd'. Nu ben ik van plan om dit project in november weer op te starten, verder werken aan de tracks waar ik eerder aan begonnen was met een aantal mensen. Er is er één die ik binnenkort graag wil afmaken en een paar andere tracks die ik rond mei hoop af te hebben.

Daarnaast staat er een aantal releases klaar bij Darwin's label REEF: eerst is er een remix van Doctor Jeep gepland op een compilatie en later ook nog een EP met 3 of 4 tracks van mij. Ten slotte komt er in november ook nog een EP uit op YUKU, een compilatie door Chewlie en ik genaamd 'Leese & Chewlie invites'. Er zullen vijf vrouwelijke artiesten op staan, waaronder Natalie.

Foto van Leese, gemaakt door Melissa Fauve
© Melissa Fauve

Heb je nog doelen waar je op de lange termijn naartoe werkt?

Ja. Ik zou graag een echte show maken met echte instrumenten.

Je bedoelt, niet-elektronische instrumenten?

Misschien wel één of twee elektronische instrumenten, maar de belangrijkste toevoeging zou een drummer zijn. Misschien ook een danser, ik weet het nog niet echt. Op dit moment doe ik mijn liveshows nog met een Ableton Push en Akai MIDImix, wat cool was in het begin, maar ik voel dat het tijd is voor iets anders. Ik wil experimenteren met iets meer echts, daarom ben ik drumlessen aan het volgen zodat ik zelf kan spelen. In december heb ik - voor een week, denk ik - een residentie in Namen. Daar ben ik van plan om te werken aan het veranderen van mijn setup. Nieuwe sets voorbereiden met onder andere een drumpad en een Kaoss Pad, met effecten.

Is er verder nog iets dat je graag met ons wilt delen?

Ja, ik heb dit jaar leren mixen, dus nu speel ik af en toe DJ-sets.

Doe je dat graag?

Ja, want met mijn dj-sets leun ik meer naar de drum & bass-kant. Dat is een leuke afwisseling.

Wil je dan zelfs met de hele nieuwe liveset ook meer dj-sets spelen?

Allebei evenveel. Voor mij is het ook een kans om meer samen te werken, wat b2b's te doen. Ik heb nu een residentie bij Gimic, de nieuwe community radio in Brussel. Rinse FM heeft me ook gevraagd voor een residentie in Parijs. Dus ja, ik ga een uur spelen voor Gimic en een uur voor Rinse.

Wauw, succes daarmee! Ten slotte: wat kunnen mensen verwachten van je optreden in Beursschouwburg?

Ik zal een aantal van mijn bestaande tracks spelen, maar ik wil natuurlijk ook mijn nieuwe en een aantal unreleased tracks laten horen.

Bedankt voor je tijd!

Met plezier.

Kopfoto: © Leese