Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Horst Arts & Music Festival 2025, gemaakt door Elias Derboven, in opdracht van Horst

12/05/2025 / Dieter Holvoet , Evelyne Vanherf , Julie SaudemontJulie Saudemont

De 9 optredens die Horst 2025 onvergetelijk maakten

Een terugblik op de ontdekkingen die ons het meest wisten te verrassen.

Horst zit er weer op — en bijna een week later zijn we nog steeds aan het nagenieten van wat zonder twijfel één van de meest meeslepende weekends van het jaar was. Elk jaar vertrekken we met hoge verwachtingen richting Vilvoorde, en telkens weer worden die moeiteloos overtroffen. Niemand doet het zoals Horst. We blikken graag terug op de momenten die het meest zijn blijven hangen, en nemen jullie mee in de magie die nog nazindert.

 

Hoewel de line-up boordevol internationale kleppers zat, moeten we toegeven: het waren onze lokale helden die ons het meest hebben doen verbazen. Het plan was nochtans om een hoop buitenlandse namen te checken, maar keer op keer bleven we hangen bij onze eigen artiesten — en eerlijk? Daar kan je alleen maar trots op zijn. 

Horst Arts & Music Festival 2025, gemaakt door Willem Mevis, in opdracht van Horst
© Willem Mevis
Horst Arts & Music Festival 2025, gemaakt door Willem Mevis, in opdracht van Horst

BADSISTA (Julie)

Weaving Weeds - donderdag 20:00 - 22:00

Donderdagavond, net na achten. Na de drukte en die eindeloze breaks bij de set van Introspekt op The Ring, toch maar even de rust opgezocht. Totdat we ineens bij de bar van de Weaving Weeds worden meegesleurd door baile vibes, gevolgd door razendsnelle drums. Kunnen we anders afspreken dat we vanaf nu baile funk in combinatie met drum & bass gewoon Baile Bass noemen? BADSISTA mag de auteursrechten houden! Rust opzoeken was dus al lang geen optie meer. Want we zijn niet verder geraakt dan de rand van de stage. Vanuit de startblokken bij Weaving Weeds – je kent ze wel, dat verhoogde stuk langs de zijkant – werden we, zoals we van deze sista gewend zijn, getrakteerd op de crispiest jungle sounds, gevolgd door goede, ouderwetse rollers & bass. De vloerplaten hadden dan ook weinig nodig om menig danser van de nodige "vering" te voorzien tijdens het drum and bouncen.

© BADSISTA op Horst Arts & Music Festival 2025

Mala & Darwin (Julie)

Ring - donderdag 23:30 - 02:00

Als er een rubriek zou bestaan voor "sets die voelen als thuiskomen", dan zou die van Mala en Darwin daar absoluut een vaste plek hebben! We wisten wat we konden verwachten bij een set van Mala – na talloze sets van hem te hebben beluisterd, weet hij keer op keer elke luisteraar – mijzelf inbegrepen – moeiteloos mee te nemen en volledig in zijn muziek op te laten gaan. Hij heeft die zeldzame gave om je eraan te herinneren dat "wat goed is, daar kom je niet aan" en soms hoef je gewoon niets te veranderen. Toch was dit voor mij de eerste keer dat ik een set van Darwin kon meepikken in real life. Ik had al heel wat video's van haar sets gezien, maar deze speciale B2B was echt een moment om in te lijsten.

Mala, Darwin en Horst Arts & Music Festival 2025, gemaakt door Illias Teirlinck, in opdracht van Horst
© Illias Teirlinck

Tweeënhalf uur lang werden onze trommelvliezen op de proef gesteld – van oldskool Deep Medi classics zoals Mala's eigen 'Changes' tot de heavy dubstep van Cesco & HamdiSwing King, en uiteindelijk naar de meedogenloze drum and bass, waar de kicks terug ketsten als een boemerang door The Ring tijdens Cimm & Youngsta's Hear That (Trends & Boylan Remix).

© Mala en Darwin op Horst Arts & Music Festival 2025. © Tristan Valienne

Volition Immanent (live) (Dieter)

Weaving Weeds - vrijdag 21:30 - 22:30

Op vrijdagavond was de Weaving Weeds-stage thuis aan een reeks unieke livesets, gecureerd door Resident Advisor. Met mijn zwakte voor lives kon ik niet anders dan deze te checken, en oh boy, ik was niet teleurgesteld. Na een stevige, electro/acid infused set van TallaBle was het de beurt aan Volition Immanent. Een samenwerking van hardwarefreak Parrish Smith en voormalig punkactivist Mark van de Maat (oprichter van het Amsterdamse label Knekelhuis), waarbij duistere elektronische beats voorzien werden van live, schreeuwende vocals. Krachtige, opzwepende muziek die met momenten wat deed denken aan The Prodigy.

© Volition Immanent op Horst Arts & Music Festival 2025

Toribio (Dieter)

Moon Ra - vrijdag 23:00 - 00:30

Moon Ra: dé ontdekkingsstage bij uitstek. Ook dit jaar werd ik weer positief verrast door een set waar ik toevallig terecht kwam. We zaten aan de klapstoeltjes naast de Moon Ra stage. 'Even gaan dansen?', vroeg er iemand. Met drie trokken we naar de Moon Ra, waar we elkaar vrij snel de blik gaven. Wat een set! De stage overstroomde van de mensen én de vibes. Funky, groovy tracks. Iconische samples. Clubgeluiden van over de hele wereld. Een energie die langzaamaan en op meesterlijke wijze werd opgebouwd, om compleet te ontploffen toen hij tactisch de vocal van 'Killing Me Softly with His Song' van Fugees dropte. And the crowd goes wild!

Benieuwd naar hoe zoiets klinkt? Check dan eens zijn Boiler Room-set, rond 24:44 dropt hij daar dezelfde vocal.

Cheyanne Hudson en Horst Arts & Music Festival 2025, in opdracht van Horst
© Horst

Cheyanne Hudson 

Weaving Weeds - vrijdag 18:30 - 20:30

Een nieuwe naam op onze radar is local legend @peenievagienee (op Instagram), beter bekend als Cheyanne Hudson – resident bij Gimic Radio en een echte waaghals achter de draaitafels. Cheyanne was naast het Horst Peleton ook te zien in de put, oftewel Weaving Weeds. Hét nummer die ons deed stoppen en uiteindelijk ervoor zorgde dat we bleven staan was BANDITO – S.A.Y. & Saent. We moesten meerdere keren onze oren spitsen, want er raasde een heel leger aan verschillende genres door Weaving Weeds, en dan hebben we het niet alleen over subgenres... Cheyanne nam geen genoegen met enkel elektronische muziek. Ze gaf ook dub, hip-hop, reggae, een vleugje rock (why not?), en talloze dub, jungle, baile funk- of distorted breakbeatnummers een podium tijdens haar set. Pure euforie als we Lose No Sleep hoorde van Catching Cairo

Kuba'97 (Dieter)

Le Soleil Rouge - vrijdag 23:30 - 02:00

Terwijl de nieuwe Dark Skies stage - ondanks een eerdere verassingsset aan de Moon Ra - tot de rand gevuld stond met dansers voor Four Tet's set, was er ook aan de iconische Soleil Rouge een gezellige drukte. Een family affair was het daar, vol locals die wisten dat het bij platentovenaar Kuba'97 de moeite waard zou zijn. Na wekenlang opbouwen en werken op het festival, trekte Kobe z'n schoenen uit, nam hij zijn platenzak erbij en verwende hij ons met een uiterst memorabele closingset. Geen lange, trage opbouw, maar een peak-time set vol energie en goeie vibes. Dansbare house, trance, new beat en meer pareltjes met een overwegende eighties-sfeer, met als ultieme afsluiter Johnny O's 'Fantasy Girl'. Een eighties-hit die het publiek in euforie wist mee te brullen.

Kuba'97 en Horst Arts & Music Festival 2025, in opdracht van Horst
© Horst
Kuba'97 en Horst Arts & Music Festival 2025, in opdracht van Horst
Kuba'97 en Horst Arts & Music Festival 2025, gemaakt door Willem Mevis, in opdracht van Horst
© Willem Mevis

Lefto Early Bird (Evelyne)

Ring - zaterdag 15:30 - 18:30

Lefto Early Bird – eerlijk? We dachten eerst: “We hebben 'm al zo vaak gezien, misschien toch even iets anders checken?” Maar toen werden we bijna letterlijk meegezogen door de vibe aan de Ring. Het was nog vroeg, de regen was juist verdwenen, mensen lagen te chillen op het gras, anderen stonden al te dansen met een drankje in de hand, en de sfeer? Ken je dat gevoel dat je niet kan stilstaan? Wel, dat had ik bij Lefto.

Dus dachten we: “Die ene set meer of minder, komaan, we zijn hier nu toch.” En dat bleek een topbeslissing. Vanaf het eerste nummer zette Lefto de toon - een perfecte blend van soulvolle grooves, global sounds en beats waar je lijf vanzelf op mee ging. 

Je zag het ook aan het publiek: de Ring liep in no time vol. Mensen kwamen toegestroomd van alle kanten, sommigen met verbaasde blik (“wat speelt hij nu weer?”), anderen met een grijns van herkenning. Lefto wist precies wanneer hij gas moest geven en wanneer hij net iets meer lucht moest laten inbouwen.

Kortom: wat begon als “we zien wel”, werd één van de fijnste muzikale verrassingen van de dag. En ja hoor - we zijn blijven plakken tot het laatste nummer. Achteraf gezien, staat zijn set toch bij één van onze favorieten. 

© Lefto Early Bird op Horst Arts & Music Festival 2025

DJ Shoplifter (Evelyne)

Moon Ra- donderdag 16:00 - 17:00

Eline, aka DJ Shoplifter, had donderdag de eer om Moon Ra af te trappen — gecureerd door Kiosk Radio. De spanning was voelbaar, maar het enige wat wij konden roepen was: "Gij gaat dat knallen!" En knallen deed ze. DJ Shoplifter zette meteen de toon voor wat een waanzinnige driedaagse zou worden in de Moon Ra.

Omringd door vrienden, een warme sfeer en een tot de nok gevulde hut, leverde ze een debuut af op Horst om trots op te zijn. Haar set liet niemand stilstaan en naarmate de muziek vorderde, verdween ook haar zenuwen. Wat overbleef? Een stralende Eline, dansend achter de decks, met een big smile van oor tot oor. Een moment van pure vreugde — en wij? Wij zijn immens trots.

CCL & Objekt (Evelyne)

The Swirl - zaterdag 23:00 - 02:00

De laatste avond van het festival: kiezen tussen de verschillende closings voelde als een onmogelijke keuze – wat je ook deed, je ging sowieso iets missen. Maar als je mij een beetje kent, wist je precies waar je me zou vinden.

Voor mij zijn deze twee artiesten elk op zich al legendes. Hun productie, hun kennis, hun manier van draaien… ik geef het toe: ik heb een kleine adoratie voor hen allebei. Zet hen samen achter de decks en er is geen kracht op aarde die me naar een andere set krijgt.

De keuze voor deze zaal was perfect. De sound, het donker, de intensiteit – alles klopte. Het was snikheet, de Swirl heb ik nog nooit zó vol gezien. De hitte duwde ons bijna omver, maar maakte het tegelijkertijd nog magischer. Iedereen die er stond had hetzelfde doel: blijven tot het allerlaatste moment.

De energie golfde door de zaal, op verschillende hoogtes, iedereen ging volledig op in het moment. En toen, op het einde, zag ik iemand van het publiek een diepe buiging maken. Dat beeld vatte alles samen. Wat een set. Wat een duo. Wauw.

© CCL & Objekt op Horst Arts & Music Festival 2025
Kopfoto: © Elias Derboven