Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto

11/05/2018 / Sophie Daniels

#PORTRET: TWAN

Naar aanleiding van zijn internationale bookings en opkomende releases compileerden we een beginnersgids als inleiding tot zijn veelzijdige persoon.

Anthony is een muzikale duizendpoot. Hij is minstens net zoveel artiest als event promotor, bekwaamde zich in meerdere metiers. Als artiest bestormt hij momenteel de (inter)nationale podia. Als event promotor maakt hij het mooie weer met concepten als RIMBU en Repossession.

Roots
Anthony kreeg zijn muzikale opvoeding voor een groot deel van jongs af aan. Hij is 7 jaar oud als hij zijn eerste instrument koopt: een elektrische piano/keyboard. In de periode dat hij experimenteert met zijn instrument, luistert Anthony reeds verschillende muziekgenres. Zijn interesse in andere instrumenten blijft ook niet langer achter.

Het is pas als wanneer hij richting hogeschool trekt, waar hij de studie Eventmanagement startte, dat de drang naar zelf iets te organiseren begint aan te wakkeren. Hij trok in die periode voornamelijk richting de industrial hardcore en gabber feesten en teerde op het samenhorigheidsgevoel dat er heerste. "Ik had hij ook altijd de drang om tracks op te zetten, die mensen nog niet hadden gehoord, maar was toen nog niet toegelaten achter de dj booth." Het begon toen al een beetje te kriebelen. "Op een dag heb ik toen de beslissing genomen een stapel platen te kopen, platendraaiers, een mixer en een set monitors met mijn spaargeld. Kort daarna, ik denk rond begin 2013 ben ik met de productie van elektronische muziek begonnen omdat ik iets van mezelf wou brengen in plaats van altijd andere mensen hun tracks te draaien. Bij de oprichting van RIMBU in mei 2016 leek het voor mij de uitgeschreven kans om een nieuw alias op te richten, namelijk TWAN."

[caption id="attachment_7887" align="alignnone" width="1200"] Photography by Nachtschaduw (fb.com/NachtschaduwOfficial)[/caption]
 

   

Discografie
Wie een blikt werpt op Anthony's discografie valt direct de vele samenwerkingen met [KRTM] op. Het begon allemaal in september 2016 wanneer hun eerste collaboratie werd gereleaset op MadBack Records. De EP '2 Boners' was af in slechts enkele dagen. Hét voorteken van een unieke samenwerking. “[KRTM] heeft me enorm veel bijgeleerd over het productieproces, hij zal voor mij altijd een van de meest getalenteerde artiesten zijn die ik ken.” Het duurde dan ook niet lang voor de twee Belgische artiesten besloten om samen een hybrid live set in elkaar te steken en die als vuurdoop op RIMBU te droppen. We spreken over de editie in februari 2017. De live set sloeg in als een bom bij het publiek én bij de promotors, want die laatsten wilden de twee heren maar als te graag boeken. 


Na hun fantastisch debuut, kwam er in 2017 nog een collab met het nummer 'Dismissed' dat werd gereleaset op het Franse label T/W/B en met 'Gum'. Die laatste plaat kwam uit op MadBack Records, het Belgische platenlabel dat al sinds 2016 Anthony's thuishaven is en meegroeide met de artiest. 2017 was ook het jaar van Anthony's eerste buitenlandse performance waar hij in het befaamde Contrast mocht opdraven, een übercoole warehouse locatie in Parijs. Later dat jaar vloog hij naar Beirut in Libanon om een set te spelen. 

Het Franse platenlabel T/W/B, waar hij al eerder een release op had met [KRTM], strikte hem begin dit jaar om zijn eerste solo werk naar buiten te brengen. De 'Helical Scan' was meteen een schot in de roos. Zijn track 'De Vos' , van die EP, wordt tegenwoordig door gevestigde waarden als Kobosil en Tommy Four Seven regelmatig opgelegd. "Ik ben enorm kritisch tegenover mezelf en als je iets releaset is dat tot slot ook een deeltje van jezelf die je aan de buitenwereld prijs geeft. In mijn ogen stel je je dus heel kwetsbaar op. Ik stuur ook zelden of nooit promo's rond, enkel naar diegene die er naar vragen."

TWAN

TWANMomenteel is de Belgische producer druk bezig met enkele samenwerkingen met jonge beloftevolle artiesten. “Ik ben momenteel aan een remix bezig voor een band uit Gent, Onmens. Het zijn 2 totaal verschillende genres maar dat maakt het in mijn ogen alleen maar interessanter. Verder probeer ik zoveel mogelijk te experimenteren en muziek te maken zonder de bedoeling van tracks te schrijven of op voorhand een platencontract te hebben. Muziek moet vanuit jezelf komen en niet ‘omdat het af moet zijn tegen een bepaalde datum. Soms kunnen er maanden voorbijgaan zonder dat ik 1 track schrijf, sommige maanden schrijf ik er dan 5.. Het kan enorm variëren dus.” Ook komt er, na één jaar stilte, een nieuwe volledig analoge live set met [KRTM] als primeur op Intercell in de H7 warehouse in Amsterdam en later ook op Voltage Festival 2018, waar Anthony zelf trouwens ook een stage host.

Internationaal
2018 wordt het jaar van de internationale doorbraak voor Anthony. Zo stond hij al op de New Faces avond van Esther Duijn in Tresor. "Ik heb Esther ontmoet op Repossession. Zij deed toen het geluid voor ons in de kleine zaal. Toen ik haar ging ophalen aan Gent Sint-Pieters, begon ze me te vertellen dat ze TWAN eens naar Berlijn wilde halen omdat ze het cool vond wat hij aan het doen was op muzikaal vlak. Ik ging ervan uit dat ze wist dat ik het was maar blijkbaar heeft ze dat pas later ontdekt. Een maand later ongeveer kreeg ik een mail in mijn inbox of ik het niet zag zitten in Trésor te spelen."

Maar ook bookings in Lyon, Amsterdam, Londen en Beirut staan op de planning.

Proost. Op de toekomst.

Foto door Sterkendries Mayli
 

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête