We zaten eens rond de tafel met Glenn Keteleer, een muzikale duizendpoot actief onder verschillende aliassen. Je kent hem waarschijnlijk als Radical G, zijn solo alias waarin hij al jaren actief is in de EBM (electronic body music) / elektro scene. Dave Clarke heeft door de jaren heen bijna elke release van hem plat gespeeld en hij krijgt meer en meer support van liefhebbers van het donkere genre. Ja, deze jongeman heeft zijn strepen in de muziekwereld ondertussen echt wel verdiend.
Ongeveer anderhalf jaar geleden wilde Glenn resoluut de techno scene induiken onder een nieuw alias, Linear Straight. Nadat we enkele sappige verhalen mochten aanhoren van hoe hij als 17-jarige met Marco Bailey naar Zaragoza trok om te draaien in zijn witte Levi’s broek, was het tijd om Linear Straight te leren kennen.
What Happens - Dag Glenn! Hoe beschrijf je de stijl van Linear Straight?
Glenn Keteleer - Het is, zoals de naam eigenlijk al zegt, lineair. De techno is rechtdoor, een strak ritme in combinatie met vette soundscapes. Kenners durven het woord tunneltechno wel eens in de mond te nemen. Ik wil me eigenlijk een beetje onderscheiden door niet zomaar te beuken maar door mijn muziek atmosferisch in elkaar te steken.
Ik probeer te draaien op een manier waarop er dimensie in mijn set zit, space is the place… and beyond. Dit is tegenwoordig niet zo makkelijk in dit genre, veel tracks klinken hetzelfde en hebben weinig identiteit. In sets die ik hoor passeren, zit soms weinig diepgang. Een top 10 aan elkaar rijgen kan het kleinste kind met de juiste oefening maar dan sta je nog wel ver van het begrip artiest.
WH - Wat is er voor jou belangrijk in een goed nummer?
Glenn - In muziek moet een verhaal zitten, een gevoel. Ik probeer echt emotie te steken in elk nummer dat ik maak. Dat deed ik altijd al en dat doe ik ook bij Linear Straight.
Eigenlijk ontstaan sommige tracks gewoon door een jam in de studio met wat laat ons zeggen artisanale sequencing (lacht). Ik probeer meestal ook zoveel mogelijk spectrum qua frequentie uit één bepaalde klank te halen. Na een aantal jaren zwoegen ga je de lat van het hele productiegebeuren een flink stuk hoger leggen voor jezelf, vooral qua eigen sound, punch en productie.
Mijn basic sound kan soms iets heel simpel zijn maar kan doorheen de track groeien tot een echte lead sound door middel van effecten. Sinds ik de modulaire wereld combineer met analoge synths en een creatieve DAW, is er voor mij een nieuwe wereld opengegaan. Het is terug dikke fun om te producen. Je hebt echt eindeloos veel opties, dat was vroeger veel minder het geval.
WH - Heb je het gevoel dat je met Linear Straight opnieuw moet beginnen of zijn er door het verleden veel deuren voor je open gegaan?
Glenn - Als je in de muziekwereld zit, gaan er altijd deuren voor je open. Ongeacht wat je doet. Of het de juiste deuren zijn, is weer een ander verhaal. Het is een kleine wereld en uiteindelijk is iedereen met dezelfde passie bezig: muziek. Zelfs als je op de backstage van Tien Om Te Zien staat, kom je de volgende dag thuis met een ervaring of contact rijker, ook al is die persoon actief in een heel ander segment van de muziekindustrie.
Ja, de leerschool en jaren ervaring zijn een soort van maturiteit waarvan ik geniet. Maar ik denk niet dat ze mij op de affiche zetten omdat ik onder een ander alias succesvol was. Je moet jezelf nog steeds bewijzen op het moment zelf, praatjes verkopen kan iedereen. Een jonge vogel die te vroeg fluit, wordt dikwijls later op de dag door de kat gevangen. Dat vertelde mijn grootvader me altijd als ik begon te zweven tijdens mijn jonge jaren, Ookal ben ik geen 20 meer, ik moet nog dagelijks aan die zin denken.