Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto van Actress b2b Skee Mask, AliA, Erykah, gguusstt, Kode9 presents History of Hyperdub Set, NVST, in opdracht van Abrupt

19/10/2024 / Dieter Holvoet , Evelyne Vanherf , Steffie Verploeg

Dit waren de meest memorabele optredens van Abrupt 2024

Een verslag van een reeks uitzonderlijke concerten en clubnachten, verspreid doorheen Brussel.

Met Abrupt, de nieuwe iteratie van het Brusselse stadsfestival Nuits Sonores, nu een weekje achter de rug, kijken we terug op de vele muzikale acts die we doorheen de week de kans kregen aan het werk te zien. Een reeks mooie concerten in Terarken, de tijdelijke nieuwe zaal in Bozar, twee in de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal en dan enkele fijne clubnachten, telkens met elektronische muzikanten die de grenzen van de conventies opzoeken. Hierbij een overzichtje van de optredens die ons het meeste bijbleven, vergezeld van enkele prachtige foto's genomen door Blithe Williams en Marin Driguez.

Astrid Sonne, Kevin Richard Martin & KMRU (Evelyne)

Bozar - woensdag 20:00 – 23:00

Astrid Sonne is een componiste en altvioliste uit Kopenhagen vergezeld door Emma Barnaby, die haar bijstaat met de cello. Met een achtergrond in klassieke muziek opende Astrid woensdag de ruimte van Bozar met haar melodieuze composities. Ze brengt een evenwicht van contrasten, waarbij afwisseling tussen herhaling en vernieuwing wordt gebruikt als expressiemiddel. Zo gebruikt ze synthesizers, samples van zang en altviool en put uit verschillende invloeden, van de Deense koortraditie tot noise. Een echt kippenvelmoment en eer om dit te mogen aanschouwen. Voor ons een perfect begin van Abrupt.

Foto van Astrid Sonne en Openingsconcerten: Astrid Sonne, Kevin Richard Martin & KMRU, gemaakt door Marin Driguez, in opdracht van Abrupt
© Marin Driguez
Foto van Astrid Sonne en Openingsconcerten: Astrid Sonne, Kevin Richard Martin & KMRU, gemaakt door Marin Driguez, in opdracht van Abrupt
© Marin Driguez

Na het mooie optreden van Astrid Sonne was het de beurt aan de twee zwaargewichten uit de ambient- en dubwereld: Kevin Richart Martin & KRMU. Deze twee komen uit verschillende werelden; die van Kevin Richard Martin is donker, diep en gruizig, terwijl de soundscapes van KMRU spaarzamer, opener en vaak meer verwant aan de natuurlijke wereld zijn. Zo vulden ze elkaar perfect aan voor een volledige set van pure kunst. Dat we een klein beetje show misten van deze twee heren, kwam misschien ook omdat ze op een podium stonden. Geef ons deze twee heren liever een podium op de begane grond met het publiek errond en hun passie komt nog meer tot uiting. 

Foto van KMRU, Kevin Richard Martin en Openingsconcerten: Astrid Sonne, Kevin Richard Martin & KMRU, gemaakt door Marin Driguez, in opdracht van Abrupt
© Marin Driguez

Maxime Denuc & Elisabeth Klinck (Steffie)

Kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele - donderdag 20:00 – 22:30

Op donderdagavond rond 20 uur begaven we ons naar de Sint-Michiels en Sint-Goedelekathedraal, die temidden van Reset en Reset Atelier gelegen is. Bij het binnentreden van de kathedraal voelde je direct een serene rust over je heen komen. De vele brandende kaarsen en de zachte, warme verlichting zorgden voor een intieme en sfeervolle ambiance in de goedgevulde kerk.

Elisabeth Klinck, een geboren performer met tal van projecten op haar naam, trad deze avond solo op met nummers van haar nieuwste album 'Picture a Frame'. Zelfs in deze indrukwekkende omgeving wist Klinck haar performance naadloos aan te passen. Gekleed in een betoverende, haast sprookjesachtige jurk, begon ze haar optreden al wandelend door de kerk, begeleid door de zachte klanken van haar viool. Haar engelachtige stem en indrukwekkende vioolspel brachten ons tijdens haar optreden in een serene trance.

Het optreden van de Franse componist Maxime Denuc na Elizabeth was iets minder teder, maar even indrukwekkend. Voor dit project werkte de componist, gespecialiseerd in kerkorgels, samen met Brusselse ingenieurs die robots gebruikten om de orkesten te transformeren in krachtige synthesizers die volledig bestuurd konden worden door zijn computer. Zo bracht hij zijn prachtige ambient stukken met trance-tintjes naar deze historische kathedraal.

Foto van Abrupt, gemaakt door Blithe
© Blithe
Foto van Abrupt 2024, gemaakt door Blithe
© Blithe
Foto van Abrupt 2024, gemaakt door Blithe
© Blithe
Foto van Abrupt 2024, gemaakt door Blithe
© Blithe

Dasha Rush, Herton, Marcel Dettmann, Phanom (Evelyne)

Usquare - zaterdag 14:00 – 22:00

Op zaterdag waren we nieuwsgierig naar wat Abrupt had gedaan met hun Warehouse-venue. Deze imposante loods heeft een majestueuze uitstraling en is niet eenvoudig om qua geluid perfect af te stemmen. Vanaf het moment dat je binnenkwam werd je verwelkomd door een warme, rode gezelligheid, waarachter het podium verborgen lag, samen met natuurlijk de dansvloer. We waren nét op tijd om Dasha Rush aan het werk te zien, gevolgd door niemand minder dan Marcel Dettmann, die beiden voor een wat extra stevigheid zorgden. In een loods krijg je natuurlijk niet die typische clubsound waar iedereen zo van houdt, maar eerder een rauwe warehousesound. Het beste wat je kunt doen? Niet in de hoeken gaan staan, maar gewoon vooraan bij de DJ tanzen. De hele ruimte werd benut en het lichtspel maakte het extra tof om af en toe eens omhoog te kijken. De artiesten leken echt te genieten van het draaien op zo’n unieke locatie en wij hadden het geluk om dit allemaal vanop de eerste rij mee te maken.

Foto van Abrupt 2024, gemaakt door Simon Leloup, in opdracht van Abrupt
© Simon Leloup
Foto van Abrupt 2024, gemaakt door Simon Leloup, in opdracht van Abrupt
© Simon Leloup

Kode9 presents “Escapology” (live A/V) (Dieter)

Bozar - zaterdag 20:00 – 23:00

Het meest memorabele optreden van Abrupt was voor mij ongetwijfeld de liveshow van Kode9. Hij presenteerde er zijn album Escapology, de 15 nummers tellende soundtrack voor Astro-Darien, een fictief videospel dat via sciencefiction de koloniale geschiedenis zou bekritiseren. Die onderliggende boodschap heb ik er zelf niet per se in herkend, maar desalniettemin was het een indrukwekkende show.

De muziek klonk chaotisch en futuristisch, met erg gevarieerde ritmes en intensiteit. Ondanks de chaos sloeg Kode9 er vrij snel in om je in een trance te brengen, mede mogelijk gemaakt door de geprojecteerde visuals. Die zogen je werkelijk mee in het verhaal. Net zoals de artiesten die hij tekent op zijn label zoekt hij met zijn muziek de grenzen van de UK-genres op, met als resultaat een experimentele, maar naar mijn mening erg geslaagde show.

Foto van Kode9 en Sky H1 & Mika Oki (live A/V) - Kode9 “Escapology” live, gemaakt door Blithe, in opdracht van Abrupt
© Blithe
Kopfoto: © Abrupt