Amsterdam Dance Event is de hoogmis voor elke dance-liefhebber, artiest of promotor. Elk jaar in oktober wordt de Amsterdamse binnenstand voor vijf dagen omgetoverd tot het walhalla van elektronische muziek. Iedereen doet mee, van clubs tot restaurants en hotels en van platenwinkels tot kledingshops. De vijfdaagse marathon is niet alleen populair bij de Nederlanders zelf, ieder jaar ontvangen ze honderden nationaliteiten. Waaronder ook heel wat Belgen -maar dat zal je wel zelf aan je Facebook-feed gemerkt hebben.
Ook Martin Maler, die we kennen van zijn uitstekende producties, was dit jaar te gast op ADE. Toen we vroegen naar zijn ervaringen, kregen we meteen een heel verslag. En dat leest u hier.
Dinsdag 18/10
Rond de middag vertrok ik samen met Dries Claeys, de oprichter van Cirque Magique, naar Amsterdam, om de volgende ochtend vroeg aan de eerste ADE dag te beginnen. Wat shoppen, gezellig op restaurant en vroeg slapen.
Woensdag 19/10
De stad staat helemaal in teken van ADE. Alles is geel, overal is er muziek te horen en hokken artiesten, labels of nieuwsgierigen samen.
Tijdens mijn eerste dag ADE viel me vooral op dat meest interessante ontmoetingen buiten het officiële deel van ADE plaatsvonden. Tussen de Amsterdamste grachten waren bijna alle restaurants, brasserieën, hotels en zelfs privéhuizen omgetoverd tot meetingruimtes. In het ene gebied vond je vooral de booking agencies, in het andere de promotors en dan had je ook nog de verzamelpunten voor artiesten.
Tussen de vele meetings met booking agencies en promotors door had ik ook nog de kans om enkele conferences mee te pikken van ADE Green, de baanbrekende conferentie die ingaat op duurzaamheid, innovatie en sociale verandering rondom festivals en de muziekindustrie. Zo kwamen Paul Brouwer (Mysteryland NL), Christiana Bilde (Roskilde DK) en Tijl Couzy (Into The Great Open NL) tijdens ADE Green/Community Spirit spreken over het belang van een lokale community tijdens je festival.
In dit panel werd uitgelegd hoe een organisatie een positieve impact binnen de lokale gemeenschap kan hebben, zowel sociaal als economisch. Festivals hebben een belangrijke impact op de streek waar zij zich bevinden. Dit kan je bespelen door initiatieven zoals de uitvoering van een sociale activiteit samen met de lokale gemeenschap, of door samen te werken met lokale boeren. En vooral dat laatste zorgde voor veel discussie. Want hoe weeg je de balans tussen het economisch en ecologisch aspect af?
Tijdens ADE Green/Festival Voices hadden vertegenwoordigers van Boom Festival, Shambala en Joris Becker van Tomorrowland het over de kansen en de uitdagingen die je voorgeschoteld krijgt door gebruik te maken van duurzaamheid. De kernvraag van het panelgesprek: is het mogelijk om een groot festival te organiseren met duurzaamheid als kernwaarde?
Festival Into The Great Wide Open heeft dit jaar de overstap op duurzame biobrandstof gemaakt. Om dit voor elkaar te krijgen werkt het festival samen met GoodFuels, een specialist op het gebied van biobrandstoffen. De organisatoren willen met deze nieuwe initiatieven hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk maken. De CO2 voetafdruk die het festival nu maakt, is door de biobrandstof met 70% teruggebracht. De eigen stroomproductie voor bijvoorbeeld de muziek en koelinstallaties is daarnaast ook nog eens volledig fossielvrij.
Na de conferenties was het tijd om wat bij te praten met enkele Belgische promotors. De dag werd afgesloten met een geweldige maaltijd in de Jordaan-buurt.
Donderdag 20/10
De dag wat later begonnen en tijdens de middag afgesproken met vriend en collega-dj Double U Jay. Na de gezellige lunch stonden er nog enkele meetings op de planning waarna we richting De Brakke Grond gingen, waar het Gear Test Lab plaatsvond. Na wat gespeeld te hebben met Moog synths kwam ik een mooi bakje tegen dat ik nog nergens gezien had. De Arturia DrumBrute analoge drumsynthesizer. Ik was meteen onder de indruk van het tijdloze design, maar vooral van zijn sound!