Afbeelding

07/03/2017 / Sophie Daniels

#PREMIERE: Steve Redhead - World Domination EP

Wat zitten we toch altijd vol spanning als we het bericht krijgen dat Steve Redhead met een nieuwe release komt. Voor ons staat hij immers te boek als een waar icoon, iemand die de ons beeld van Belgische techno rond de eeuwwisseling mee heeft vormgegeven.

Met licht nostalgische trots kijken we dan ook terug naar zijn meesterwerk Sad Homecoming, maar ook naar minder gekende parels als Magic Flight -een heerlijk zwevende track met zijn signature snare, of The Tale Of A 100 Knights, één van zijn geslaagde electro uitstapjes. Nu is hij er na twee jaar afwezigheid eindelijk weer terug met zijn World Domination EP.

Vandaag niks zweverigs of electro maar straight down to techno. Steve brengt met World Domination immers een donkere plaat die volledig past in het hedendaagse, eerder gestyleerde technoplaatje. Waar zijn vroegere sound niet vol genoeg kon zitten met een resem aan percussionele sensatie is dit vandaag volledig gestript tot de rauwe basics.

De titeltrack draagt dezelfde naam als de EP en start zeer minimalistisch. Met niet meer dan een kick, wat sfeer en een hi-hat in delay weet Redhead de ruimte toch goed te vullen. Na anderhalve minuut barst de plaat volledig open maar nog steeds op een zeer subtiele manier. Het is wachten tot de break rond drie minuten vooraleer een synth loop met lichte acid feel de percussie komt vergezellen.

Vanaf dat punt loopt de track voort met de synth loop die meer en minder gefilterd wordt. Het is ons duidelijk dat deze track het vooral van de atmosfeer moet hebben, wie een dansvloerknaller à la Gary Beck verwacht is er met deze wel aan voor de moeite. Nee, deze plaat is voor de dj’s die houden van een geladen sfeer of zij die meer technisch aangelegd zijn en hem integreren in een set met 3 of 4 decks.

Op naar de ‘backside’ van deze release, Taxus genaamd. Zonder schroom durven we zeggen dat deze onze voorkeur wegdraagt, al is het maar omwille van de snoeiharde kick die het voegsel van zelfs het beste metselwerk doet trillen. Liefhebbers van Jeff Mills zullen zeker verlekkerd zijn op deze knaller. Hier wordt de acid loop meteen geïntroduceerd en wanneer de boel rond een minuut en een kwart open gaat, is het dan ook gegarandeerd springen geblazen.

Het tempo gaat voor dit nummer wat de hoogte in en dat past bij het ietwat zenuwachtige ritme van de synthloop. Toppunt van het nummer ligt rond drie en een halve minuut wanneer tijdens een lange break de kick inslaat als een hamer en de climax van het nummer inluidt. Het nummer kabbelt daarna ‘rustig’ verder richting besluit.

World Domination wordt uitgebracht op Reda Recordings, het label van Steve zelf, en is vanaf 27 maart te koop op Beatport.