Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto  van SVB en Scepticz, gemaakt door Martina Sessarego

25/04/2024 / Dieter Holvoet

Stripped back, strakke drums en funky basses: maak kennis met Midas Touch

Op café met SVB, mede-labelbaas van een Belgisch, underground drum & bass-label.

Historisch gezien hebben we het met What Happens nog niet vaak over drum & bass gehad, ook al is er ook binnen dat genre elektronische muziek al jaren een heel vruchtbare Belgische scene. Tijd om wat schade in te halen, en geen betere manier om dat te doen dan op café te gaan met Stijn Van Buynder, één van de bazen van het opkomende, Belgische label Midas Touch Recordings. 

Hoe zijn jullie met het label begonnen?

We zijn nu vier jaar actief. Tijdens de Covidperiode ben ik wat beginnen brainstormen met een goede vriend van mij, Tom Cools. Hij is ook DJ/producer als Scepticz, we kennen elkaar al meer dan tien jaar en zitten allebei ook al meer dan tien jaar in de drum & bass-scene. Ik wou al lang graag een label opstarten en kwam te weten van Tom dat hij dat ook zag zitten. Die periode heeft ervoor gezorgd dat we eindelijk eens tijd hadden om dat te verwezenlijken. Op die manier is het label eigenlijk na één dag samen brainstormen ontstaan.

Wat was juist de reden dat je dat label wilde opstarten?

We zijn zelf al heel lang bezig met producen en hebben zo al veel ervaringen gehad rond het uitbrengen van muziek op verschillende labels, iets wat niet altijd gemakkelijk is als beginnende artiest. Dat was onze eerste insteek: een platform creëren waar we vooral lokale, Belgische, maar ook internationale talenten op zouden pushen en hen een platform geven om nieuwe muziek uit te brengen. In deze jump up-gedomineerde drum & bass-wereld in België focussen we ons vooral op de underground scene, de meer minimal sound. Daarnaast wilden we natuurlijk ook gewoon een platform starten voor onszelf, om onze eigen muziek te kunnen releasen zonder de stress of slechte ervaringen die we soms kregen met andere labels. We hebben uit die ervaringen geleerd en pakken het op een andere manier aan, zodat de artiesten die bij ons aangesloten zijn niet hetzelfde moeten meemaken.

Over wat voor slechte ervaringen gaat het dan juist?

Dat varieert. Het gebeurt vaak dat er geen contracten aan te pas komen, dat releases last minute gecanceld worden of niet helemaal doorgaan zoals afgesproken, dat er helemaal geen contact meer is, dat er geen royalties uitbetaald worden, ook al is dit in begin maar zeer weinig. Dat zijn allemaal dingen die we wel al eens hebben meegemaakt en dat is niet plezant. 

Zeker als beginnende artiest: je stuurt je muziek naar een label voor een mogelijke release en je krijgt geen antwoord. Dat is heel frustrerend en niet goed voor je zelfvertrouwen als artiest. Dat is iets waar we heel hard achter staan: we antwoorden op zo goed als alles en geven de juiste feedback, ook al is het niet goed. Dat zeggen we dan ook, dan weten ze dat en dan kunnen ze zo verder blijven evolueren. Bij ons draait het nog altijd rond groei.

Hoe zou je de Midas Touch-sound omschrijven?

Onze sound blijft underground. Stripped back, strakke drums, funky basses. Vrij straightforward, maar niet commercieel. We staan vrijwel open voor alles, maar onze sound ligt wel meer in de minimal/funk drum & bass.

Hoe vinden jullie nieuwe artiesten voor het label? Vinden artiesten al makkelijk de weg naar jullie?

In het begin, als we het label gestart hadden, zijn we natuurlijk zelf op zoek gegaan naar artiesten. Artiesten die we al lang op het oog hadden en die nog geen platform hadden, of vrienden uit de scene. Maar tegenwoordig vinden de artiesten ons.

Voorlopig gaat het dan vooral over Belgische artiesten?

Als je kijkt naar ons rooster zie je een goeie mix van internationale en Belgische artiesten. Dat is een balans die we graag willen behouden. We zijn een Belgisch label en in eerste instantie willen we toch de Belgische sound naar buiten brengen.

Het label bestaat nu ongeveer vier jaar. Zijn jullie al tevreden met het resultaat?

Tom en ik vinden zeker van wel. Als je kijkt naar wat we op vier jaar al hebben verwezenlijkt, dan mogen we toch ons pollekes kussen, zeg maar. Het is zeker niet gemakkelijk om als klein startend Belgisch label een naam te maken. De drum & bass-scene wordt vooral gedomineerd door de UK en USA. Als je nu kijkt naar ons rooster, dan hebben we toch al een mooi aantal getalenteerde artiesten. Volgende maand komt onze dertigste release uit, ook dat is toch wel een mooie mijlpaal. Ook qua labelshowcases hebben we zo goed als overal gestaan in België: van Rampage in het Sportpaleis tot Tomorrowland, de Vooruit in Gent, Fuse, noem maar op.

Is er iets wat jullie anders zouden doen met de kennis dat jullie nu hebben?

Goh, niet echt, denk ik. We zijn er helemaal niet aan begonnen met de kennis van 'zo moet een label gerund worden', het is altijd wat trial en error geweest. Je blijft groeien, je leert uit je fouten en zeker in het begin loopt het nooit zoals je het wilt. Je stoot tegen muren, maar daar leer je uit. Als we kijken naar het proces nu denk ik wel dat we op een goed traject zitten. Ik denk niet dat we het anders gedaan zouden hebben.

Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen bij het runnen van een kleiner label?

De grootste uitdaging voor een klein label is denk ik vooral consistent blijven. Je stempel drukken op de grotere scene. Drum & bass is groot en er zijn heel veel goede labels. Als je als klein label daartussen een naam wilt maken moet je consistent en aanwezig blijven. Als je met twee bent en je hebt allebei ook een fulltime job en je moet daarnaast ook nog een label runnen, is het niet altijd gemakkelijk om zo goed als elke dag online en offline overal aanwezig te zijn. Daar zijn we dus ook een beetje van afgestapt, van dat idee. Uiteindelijk, als de muziek echt goed is, dan praat die voor zich. Het draait rond die goede balans vinden.

We doen ons best en ik denk wel dat we onze naam aan het maken zijn. De eerste twee jaar zijn we genomineerd als Best Newcomer Label bij de Drum & Bass Arena Awards in Londen. Dat is toch wel een mooie verwezenlijking, dat wil zeggen dat ze ons daar toch al opgepikt hebben. Gewoon zorgen dat je die goede balans vind, met goeie muziek naar buiten komt en een goede samenwerking behoudt met de artiesten. Zo creëer je een community.

Hoe hebben jullie de Belgische drum & bass-scene over de jaren zien evolueren? Is er veel veranderd sinds jullie gestart zijn?

Goh, ik denk het wel. Drum & bass is groot en gezond momenteel. Als je kijkt naar Belgische concepten die het genre aan het pushen zijn, dan vind je zo goed als elk weekend wel een feestje. Vooral jump up gerelateerd, die domineren wel de scene momenteel. Maar niet voor lang, haha. Er zijn er genoeg die zoals ons de underground scene pushen. Je hebt Abyssal Music bijvoorbeeld, een label uit Antwerpen die ook vijf jaar geleden gestart zijn en zeer goed bezig zijn. Big up Bram. Je hebt dan de grotere evenementconcepten, zoals Rampage van Murdock, je hebt Star Warz van One87 en Kompass hier in Gent. Je hebt Bredren invites in Fuse, Brussel. De heren van WhatUOnAbout in Het Depot in Leuven. En dan wij in Antwerpen, die als kleiner concept vanuit Club Vaag de scene wat proberen omhoog te trekken. En zo zijn er nog. Shout out naar Footloose, Steam, High Rollerz, Ready To Roll en al diegene die ik ben vergeten. Ik denk dus wel dat er een gezonde groei is.

Is er verder nog een grote scene in Antwerpen?

Niet echt. Vroeger had je Ampere en Petrol die vaak grote drum and bass events deden. Nu heb je Rampage die jaarlijks hun Sportpaleis event doen samen met hun drum and bass weekender in elke club van Antwerpen, wat wel zeer cool is. Je hebt Velocity in Capital, wat meer jungle, breaks en rave is. Je hebt Head-On in Philly’s Bar. Abyssal Music doet nu ook label nights in Lokaal Talent. En dan wij in Club Vaag, dus op zich is dat wel gezond voor Antwerpen.

Foto  van Midas Touch Recordings en Club Vaag, gemaakt door Bert Verbraak
© Bert Verbraak

Wie zijn zijn voor jou de meest beloftevolle namen binnen drum & bass in Belgie?

Moeilijke vraag, haha. Er zijn er wel een aantal hoor, maar als ik moet kijken naar wie wij momenteel via het label aan het pushen zijn dan is het FarFlow. Een Antwerps duo en toffe kerels die een hele aparte kijk en sound hebben in drum & bass. Dat is net wat ons ook aantrekt. Het is net dat anders, maar toch stripped back, clean drums en funky basses. Ze releasen bij ons een tweedelige EP: deel één op 29 maart en deel twee op 12 april. Dan heb je ook nog Solace, BassDubbers, Lavance, Atmos, Boycot, M-zine, Bredren, Hiraeth, Drumslave, Larigold, Cynical Gene, Atmospherix, Grintax en sowieso nog veel meer.

Moest je met je label één artiest kunnen signen, eender wie, wie zou het dan zijn?

Goh, dat is een moeilijke. Een droom-EP - of een single, dat zou ook al goed zijn - zou er bijvoorbeeld eentje zijn van Alix PerezDLR, Halogenix of Skeptical. Dat zijn kleppers van formaat die al heel lang meegaan en een hele unieke kijk hebben op drum & bass. Wie weet, maar ik denk het niet aangezien zij zelf ook hun eigen label hebben. Misschien ooit een collab of remix?

Wat staat er nog gepland voor de nabije toekomst?

Heel het jaar staat volgeboekt met releases bij Midas Touch, zowel Belgische als internationale artiesten. Er komt ook een wending aan: Scepticz en SVB mergen tot één artiest om zo meer de sound van Midas Touch te pushen. Onze eerste release als MIDAS staat gepland voor 3 mei. Een steppy two-tracker met vocal talent Coppa. 10 mei hebben we onze label night gepland in Club Vaag met SkepticalAlibiBassDubbersBlanko en ikzelf. Dan hebben we nog Trix, Rampage Open Air en een label night in het buitenland staan voorlopig. Dat zijn al leuke vooruitzichten, met more to come natuurlijk.

Als jullie gaan mergen als artiest, gaat dat dan over producen of dj'en?

Ja, een beetje beide. Je hebt Scepticz, mijn labelcollega, en ikzelf SVB. Dit jaar zijn we vooral dj gigs aan het doen onder Midas Touch, met een reden. We hebben eens besproken hoe we de sound van het label wat meer naar buiten kunnen brengen, ook als een product zeg maar. Het leek ons een logische keuze om onze strengths samen te voegen onder één artiest. Samen producen, om zo tot het beste resultaat te komen.

Ik heb precies willen merken dat je persoonlijk niet heel veel muziek meer hebt uitgebracht?

Dat klopt. Er kruipt veel tijd in het label, wat zorgt voor weinig tijd in de studio, dus bij mij is het al lang geleden dat ik nog eens een solo track heb uitgebracht. Veel collabs wel. Dat is ook één van de redenen waarom we besloten hebben om onder één naam verder te gaan.

We hebben al serieus wat klaar staan. En zoals al vernoemd gaan we onze eerste release doen onder MIDAS, samen met Coppa. Tegen het einde van het jaar staat er misschien nog iets gepland en volgend jaar, voor ons vijfjarig bestaan, wie weet zelfs een album.

Hebben jullie ook langetermijndoelen?

Moesten we van het label echt een full time job kunnen maken, met een vast rooster, een goed team, jaarlijkse showcases en label nights wereldwijd, dan zou dat echt cool zijn. Daarnaast willen we ook graag de muziek meer gaan releasen als een pakket: het uitbrengen van een vinyl met gepaste merchandising. Echt een mooi product afleveren in plaats van enkel een digitale release.

Bedankt voor jullie tijd!

Kopfoto: © Martina Sessarego

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête