Historisch gezien hebben we het met What Happens nog niet vaak over drum & bass gehad, ook al is er ook binnen dat genre elektronische muziek al jaren een heel vruchtbare Belgische scene. Tijd om wat schade in te halen, en geen betere manier om dat te doen dan op café te gaan met Stijn Van Buynder, één van de bazen van het opkomende, Belgische label Midas Touch Recordings.
Hoe zijn jullie met het label begonnen?
We zijn nu vier jaar actief. Tijdens de Covidperiode ben ik wat beginnen brainstormen met een goede vriend van mij, Tom Cools. Hij is ook DJ/producer als Scepticz, we kennen elkaar al meer dan tien jaar en zitten allebei ook al meer dan tien jaar in de drum & bass-scene. Ik wou al lang graag een label opstarten en kwam te weten van Tom dat hij dat ook zag zitten. Die periode heeft ervoor gezorgd dat we eindelijk eens tijd hadden om dat te verwezenlijken. Op die manier is het label eigenlijk na één dag samen brainstormen ontstaan.
Wat was juist de reden dat je dat label wilde opstarten?
We zijn zelf al heel lang bezig met producen en hebben zo al veel ervaringen gehad rond het uitbrengen van muziek op verschillende labels, iets wat niet altijd gemakkelijk is als beginnende artiest. Dat was onze eerste insteek: een platform creëren waar we vooral lokale, Belgische, maar ook internationale talenten op zouden pushen en hen een platform geven om nieuwe muziek uit te brengen. In deze jump up-gedomineerde drum & bass-wereld in België focussen we ons vooral op de underground scene, de meer minimal sound. Daarnaast wilden we natuurlijk ook gewoon een platform starten voor onszelf, om onze eigen muziek te kunnen releasen zonder de stress of slechte ervaringen die we soms kregen met andere labels. We hebben uit die ervaringen geleerd en pakken het op een andere manier aan, zodat de artiesten die bij ons aangesloten zijn niet hetzelfde moeten meemaken.
Over wat voor slechte ervaringen gaat het dan juist?
Dat varieert. Het gebeurt vaak dat er geen contracten aan te pas komen, dat releases last minute gecanceld worden of niet helemaal doorgaan zoals afgesproken, dat er helemaal geen contact meer is, dat er geen royalties uitbetaald worden, ook al is dit in begin maar zeer weinig. Dat zijn allemaal dingen die we wel al eens hebben meegemaakt en dat is niet plezant.
Zeker als beginnende artiest: je stuurt je muziek naar een label voor een mogelijke release en je krijgt geen antwoord. Dat is heel frustrerend en niet goed voor je zelfvertrouwen als artiest. Dat is iets waar we heel hard achter staan: we antwoorden op zo goed als alles en geven de juiste feedback, ook al is het niet goed. Dat zeggen we dan ook, dan weten ze dat en dan kunnen ze zo verder blijven evolueren. Bij ons draait het nog altijd rond groei.
Hoe zou je de Midas Touch-sound omschrijven?
Onze sound blijft underground. Stripped back, strakke drums, funky basses. Vrij straightforward, maar niet commercieel. We staan vrijwel open voor alles, maar onze sound ligt wel meer in de minimal/funk drum & bass.