Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Afbeelding

30/09/2016 / Sophie Daniels

Hoe zien onze festivals er over vijf jaar uit?

Technologie is de beste vriend van festivalgangers. Terwijl velen verdwalen op een festival, wil niemand een heel weekend gescheiden van zijn vrienden doorbrengen of de bands mislopen die ze dolgraag willen zien. Technologie moet de traditionele festivalervaring aanvullen en eenvoudiger maken, maar niet overheersen. Door de groei van social media is het belangrijker dan ooit dat mensen belangrijke gebeurtenissen kunnen delen op het moment dat ze plaatsvinden. Betere connectiviteit op festivals maakt dat mogelijk.

Millennials are an experience generation, they want you to take them somewhere totally unique. -SFX

Als je bij je fans wilt scoren, zul je dus uit je pijp moeten komen. Zoals Coachella bijvoorbeeld. In 2012 maakte de wereldberoemde rapper 2Pac een onverwachtse terugkeer (hij overleed in 1996) in de vorm van een 3D hologram, gecreëerd door een bedrijf genaamd Digital Domains. Fans konden hem zien “optreden” naast Dr. Dre en Snoop Dogg. Een goeie zet van het festival want de stunt ging de wereld rond en filmpjes van het spektakel werden duizenden keren gedeeld. Technologie maakt de festivalervaring beter, en dat is wat je bezoekers nu net nodig hebben.

Wat bestaat er nu al?

Cashless betalen

De manier waarop we betalen, is aan het veranderen. Mobiel en cashless zijn de toekomst. Consumenten willen gemak en snelheid. Deze oplossing biedt een snelle en veilige manier om op festivals te betalen. Dat zorgt ervoor dat festivalgangers niets in de weg staat om een mooie tijd met vrienden te beleven.

Paradise City was in 2015 pionier in België op het vlak van cashless betalen. Gedaan met het zoeken naar die laatste euro's, gedaan met het kwijtspelen van die bonnetjes. In plaats daarvan gebruik je gewoon je festivalbandje. Je kunt er van tevoren of op de festivalwei geld op zetten. Het saldo van de tags vul je naar hartenlust aan tijdens het evenement, en het resterende bedrag wordt na afloop netjes teruggestort. Afgelopen jaar volgenden ook andere festivals zoals Sonàr en Tomorrowland de trend.

Hoewel vele Europese festivals nog steeds cash accepteren is het slechts een kwestie van tijd voordat je oldskool munten en briefjes niet meer kan gebruiken op grote evenementen.

Genereer data met slimme bandjes

Tegenwoordig is de technologie steeds meer gericht op het publiek in plaats van op de artiest; het eenvoudige concertkaartje is langzaam aan het verdwijnen en wordt vervangen door het handigere polsbandje, dat vaak beschikt over geïntegreerde RFID en NFC technologie.

RFID is een technologie die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld producten en personen op afstand uniek te identificeren. Via deze technologie, die zich schuil houdt in je bandje, kunnen festivalorganisatoren je het hele festival lang volgen. Wat je drinkt, wat je eet, waar je je het meest bevindt, hoe laat je uit je tent kruipt, ... Als bezoeker zelf kan je met je bandje inchecken op een concert door middel van scanpalen, je vrienden terugvinden en cashless betalen. Achteraf wordt alles in een persoonlijk festivalrapport gegoten dat, samen met een Spotify-playlist van alle bezochte optredens, een paar dagen na het festival in je mailbox zit.

Op Tomorrowland kon je, als je bandje gekoppeld was aan je social media account, Facebookvrienden worden door je bandje tegen dat van iemand anders te houden. Wacht enkele seconden, druk op de knop en je hebt een nieuwe vriend voor het leven. Ook Buddweiser springt mee op de kar. Wanneer twee bekers elkaar raakten, werd er een status geplaatst op Facebook.



Ook via incheck-beacons worden veel gegevens verzameld. De gegenereerde data, worden anoniem verwerkt op een speciaal daarvoor ontwikkeld platform. Zo kan de organisatie in een oogopslag zien welke locaties je hebt bezocht - zowel live als in het verleden-, waar je het meeste pintjes gekocht hebt, hoe lang je aan welke stage hebt gestaan, ...

Of gebruik ze om je fans te triggeren

Maar liefst dertigduizend man voor stage A? En maar twee man voor stage B? Dat kun je nu gaan sturen. Door middel van beacons kan je pushberichten sturen naar je bezoekers die zich op een bepaalde plaats op het festival bevinden. Bijvoorbeeld door de LED-lampjes die in de bandjes verwerkt zijn te laten branden. Als ze groen oplichten, is er korting op de pintjes bij die lege stage.Ideaal voor merken die hun fans willen lokken naar hun tentjes. Het is ook een leuke toevoeging als showelement, je kunt het publiek onderdeel maken van de lichtshow door de kleur van de lampjes aan te passen op die van het podium.

Polsbandjes kunnen dus voor veel meer doeleinden gebruikt worden. Vorig jaar introduceerde het South by Southwest festival Lightwave technologie die lasers en speciale effecten mogelijk maakte. De polsbandjes waren in staat om de activiteit van het publiek dankzij bewegings- en temperatuursensoren in realtime te meten, waardoor sponsors – in dit geval Pepsi –fans konden belonen op basis van hun gedrag. En deze zomer kreeg elke fan die een concert van Taylor Swift bezocht een speciale LED polsband; deze doorzichtige siliconen polsbandjes zijn ontworpen door een bedrijf genaamd PixMob en lichten op basis van de muziek in verschillende kleuren op door infraroodontvangers die gekoppeld zijn aan de muziek en belichting van de show. Ze kunnen zelfs reageren op de beweging van de mensen in het publiek.

Pepsi deed ook hetzelfde tijdens een optreden van A-Track. De bandjes konden bewegingen, temperatuur en uitbundigheid van de dragers meten en ze zo belonen.



België kreeg de Pepsi MAX Dance Meter als primeur te zien tijdens het Summer Festival. Dit Belgische dance gebeuren wist dit jaar maar liefst 70.000 bezoekers en 150 dj’s te engageren met Pepsi MAX als hoofdpartner. Het populaire jonge dj-duo Alvar & Millas uit Lier mocht van Pepsi MAX met de Dance Meter aan de slag en liet het publiek compleet uit de bol gaan. Via speciale sensoren op het festivalterrein, werden de moves en energie van het publiek opgevangen en omgezet in speciale effecten rond het podium. Hieronder zie je het resultaat.

Explosie van mobiel internet

Het vierdaagse muziekfestival Rock Werchter mocht dit jaar 145.000 unieke bezoekers verwelkomen. En de drie mobiele operatoren in ons land - Proximus, Base en Orange - hebben dat gevoeld op hun netwerken. Het mobiele dataverkeer op het Proximus netwerk in Werchter groeide over de vier festivaldagen met 37% vergeleken met vorig jaar.  In totaal werd er op het Proximus netwerk in Werchter 6 terabyte aan datavolume uitgewisseld. Het record uit 2015 - 4,6 terabyte - ligt daarmee aan diggelen. Ook op de netwerken van Orange was er een verschroeiende groei op te tekenen: +70%! Base tot slot zag een stijging van 82%.

De explosie van mobiel internet op zomerfestivals is uiteraard niet helemaal nieuw. Ook vorige jaren zagen de operatoren een fenomenale groei van het mobiele dataverkeer. Maar operatoren geven wel aan dat de festivals een interessante plaats zijn om de nieuwste tendensen te zien. Die nieuwste tendens lijkt nu dus streaming van live videos via de smartphone.

T&T maakte afgelopen week nog bekend dat ze bezig waren met een technologie om drones te voorzien van cellen die het mobiel internet versterken, ook wel Flying COWs genoemd.

Pixi, de slimme lamp

Pixi, een klein lampje dat helpt om de route naar de camping te verlichten. Doordat de lampjes onderling communiceren gaan ze minder fel branden als twee mensen met zo’n Pixi elkaar naderen. Dit jaar al te bewonderen op Welcome To The Village. Elke bezoeker kreeg zo'n Pixi en dat leverde mooie beelden op.

Je drank, geserveerd, eender waar je staat met Tsjing

Weer een innovatieve app die gelanceerd werd op Paradise City. Mensen die een VIP-ticket kochten, konden hun drank en snacks uit de hipste foodtrucks bestellen via een applicatie. Daarna werd de bestelling persoonlijk naar je gebracht op het festivalterrein. De applicatie is niet enkel een surplus voor de consumenten, ook de organisatie zelf steekt er heel wat van op.

Ons businessmodel is voornamelijk gebaseerd op data. Wij aggregeren alle gegevens via de app. Denk aan profielen, het consumptiegedrag, tijd en locatie. Wij anonimiseren en analyseren al deze informatie. Wij stellen deze informatie en ongeziene markt intelligentie ter beschikking van merken, in rapportvorm of zelfs in real-time. Dat is heel waardevolle informatie voor de marketeers maar ook de consumenten zullen hier de vruchten van plukken. Zij kunnen immers profiteren van relevante én waardevolle aanbiedingen en geschenken. -Marc Willems

Tsjing VIP treatment at Paradise City Festival

We don't believe in the classical VIP zones that put a barrier between our citizens, therefore we are proposing a very special VIP treatment at Paradise City Festival! As a VIP you'll be able to order drinks wherever you are on the festival field and it will be brought to you in a couple of minutes! This way you'll be able to enjoy your favorite performance without missing a second of it or avoid leaving an interesting conversation ;) VIP Tickets and Upgrades are now available in our shop! 回 Tickets : bit.ly/1qIXpeN 回 Website : www.paradisecity.be

Posted by Paradise City Festival on Thursday, May 26, 2016

Wat brengt de toekomst nog volgens ons?

Message bots

Een meer verfijnde vorm van de FAQ is de chatbot, oftewel de virtuele assistent. De gebruiker kan vragen stellen aan een chatbot die in staat is om een (beperkte) dialoog te voeren over het onderwerp waar naar wordt gezocht. De combinatie van the internet of things, cloud en kunstmatige intelligentie zorgt ervoor door chatbots op het punt staan om door te breken. De technologie is nu zo goed dat software in staat is om zelfstandig het gesprek af te handelen. Menselijke tussenkomst is niet langer nodig. Bedrijven kunnen dankzij de schaalbaarheid van chatbots 24 uur per dag bereikbaar zijn voor hun klanten en een compleet nieuwe vertrouwensrelatie opbouwen.

Bots worden je nieuwe beste vriend op festivals. Ze zorgen ervoor dat je tijd uitspaart en alle informatie in één oogopslag kan bereiken. Bijvoorbeeld: aan de bot kan je vragen om een taxi voor je te regelen, reminders te krijgen van wanneer je favoriete band speelt, je vrienden terugvinden, vragen om geld aan je polsbandje toe te voegen, enzovoort.

Ook voor festivalorganisatoren is dit een dikke must. Door middel van de message bots, kunnen zij gerichte informatie geven. Zo kunnen ze inspelen op je voorkeuren. Bijvoorbeeld: je organiseert een festival en je hebt veel buitenlandse bezoekers. Wel, dan kan jij informatie aan hen geven in hun taal via de message bot. Bezoekers hoeven zo zelf niet meer op zoek te gaan naar de juiste informatie, en dan ook nog eens in hun taal.

Nooit meer zoeken naar je tent

Een tag die je aan je tent kan bevestigen zodat je via de app van het festival snel je tent kan terugvinden. Deze technologie ligt eigenlijk in het verlengde van de RFID technologie.

Virtual Reality

Geen tickets voor Tomorrowland kunnen bemachtigen? Wat maakt het nog uit. Je streamt gewoon alles in HD. Of je doet je Oculus Rift aan en danst alsof je er echt bij bent. Aan de andere kant van de grote plas biedt Coachella ook een indrukwekkende technologische ervaring. Hun 360° virtual reality ervaring, de Coachella Explorer, is bijzonder cool. Door Oculus Rift te combineren met Google cardboard konden muziekliefhebbers de festival app gebruiken om over het terrein te lopen, live beelden te bekijken of zelfs om de ervaring opnieuw te beleven. Ook Tomorrowland en Extrema volgden de trend van de 360° virtual reality.

Kennis is data, en data, zijn ruim voorhanden in de virtuele wereld. Je VR-bril staat in verbinding met je PC, eet je cookies en weet wie je bent. Advertenties worden persoonlijker dan ooit en aanbiedingen zijn op maat samengesteld. Virtual reality brillen zoals de Fove beschikken over eye tracking zodat advertenties real-time op je kijkgedrag zijn aan te passen. De natte droom voor elke marketeer.