Technologie is de beste vriend van festivalgangers. Terwijl velen verdwalen op een festival, wil niemand een heel weekend gescheiden van zijn vrienden doorbrengen of de bands mislopen die ze dolgraag willen zien. Technologie moet de traditionele festivalervaring aanvullen en eenvoudiger maken, maar niet overheersen. Door de groei van social media is het belangrijker dan ooit dat mensen belangrijke gebeurtenissen kunnen delen op het moment dat ze plaatsvinden. Betere connectiviteit op festivals maakt dat mogelijk.
Millennials are an experience generation, they want you to take them somewhere totally unique. -SFX
Als je bij je fans wilt scoren, zul je dus uit je pijp moeten komen. Zoals Coachella bijvoorbeeld. In 2012 maakte de wereldberoemde rapper 2Pac een onverwachtse terugkeer (hij overleed in 1996) in de vorm van een 3D hologram, gecreëerd door een bedrijf genaamd Digital Domains. Fans konden hem zien “optreden” naast Dr. Dre en Snoop Dogg. Een goeie zet van het festival want de stunt ging de wereld rond en filmpjes van het spektakel werden duizenden keren gedeeld. Technologie maakt de festivalervaring beter, en dat is wat je bezoekers nu net nodig hebben.
Wat bestaat er nu al?
Cashless betalen
De manier waarop we betalen, is aan het veranderen. Mobiel en cashless zijn de toekomst. Consumenten willen gemak en snelheid. Deze oplossing biedt een snelle en veilige manier om op festivals te betalen. Dat zorgt ervoor dat festivalgangers niets in de weg staat om een mooie tijd met vrienden te beleven.
Paradise City was in 2015 pionier in België op het vlak van cashless betalen. Gedaan met het zoeken naar die laatste euro's, gedaan met het kwijtspelen van die bonnetjes. In plaats daarvan gebruik je gewoon je festivalbandje. Je kunt er van tevoren of op de festivalwei geld op zetten. Het saldo van de tags vul je naar hartenlust aan tijdens het evenement, en het resterende bedrag wordt na afloop netjes teruggestort. Afgelopen jaar volgenden ook andere festivals zoals Sonàr en Tomorrowland de trend.
Hoewel vele Europese festivals nog steeds cash accepteren is het slechts een kwestie van tijd voordat je oldskool munten en briefjes niet meer kan gebruiken op grote evenementen.
Genereer data met slimme bandjes
Tegenwoordig is de technologie steeds meer gericht op het publiek in plaats van op de artiest; het eenvoudige concertkaartje is langzaam aan het verdwijnen en wordt vervangen door het handigere polsbandje, dat vaak beschikt over geïntegreerde RFID en NFC technologie.
RFID is een technologie die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld producten en personen op afstand uniek te identificeren. Via deze technologie, die zich schuil houdt in je bandje, kunnen festivalorganisatoren je het hele festival lang volgen. Wat je drinkt, wat je eet, waar je je het meest bevindt, hoe laat je uit je tent kruipt, ... Als bezoeker zelf kan je met je bandje inchecken op een concert door middel van scanpalen, je vrienden terugvinden en cashless betalen. Achteraf wordt alles in een persoonlijk festivalrapport gegoten dat, samen met een Spotify-playlist van alle bezochte optredens, een paar dagen na het festival in je mailbox zit.
Op Tomorrowland kon je, als je bandje gekoppeld was aan je social media account, Facebookvrienden worden door je bandje tegen dat van iemand anders te houden. Wacht enkele seconden, druk op de knop en je hebt een nieuwe vriend voor het leven. Ook Buddweiser springt mee op de kar. Wanneer twee bekers elkaar raakten, werd er een status geplaatst op Facebook.