Overslaan en naar de inhoud gaan
menu

05/10/2016 / SOPHIE DANIELS

R&S Records in Order To Dance Ghent: een hoogmis voor de technoliefhebber (30/09)

Al wandelend over de brug van de autosnelweg, naderen we vrijdagavond al snel het bedrijventerrein Gent-Zuid. Sinds enkele maanden ligt er, volgens ons, dé absolute parel van het Gentse nachtleven: Kompass Klub.

Grote fabrieken tekenen zich af tegen de nachtelijke lucht, de ideale voorbode van wat een heerlijke avond vol staalharde techno zal worden. Terwijl de nachtpostwerkers van het aanpalende bedrijf volop bezig zijn, stappen wij binnen in een verlaten fabrieksloods. De basslijnen die te horen zijn in de verte brengen ons helemaal in de mood. Op het menu? De labelnight van het in Gent gestarte label R&S Records.

Hoe fijn is het trouwens om te zien dat deze avond mede mogelijk gemaakt wordt door het Antwerpse Ampere. Geen sprake van concurrentie, maar wel een fijne samenwerking om het een onvergetelijk feest te laten worden.

Sinds de oprichting door Renaat Vandepapeliere en Sabine Maes in 1984 is R&S Records niet meer weg te denken in de Belgische elektronische scene. R&S heeft geen doodnormale lijst van uitgebrachte platen en artiesten, maar wel een regelrecht ‘palmares’ om u tegen te zeggen. Denk maar aan de mega-releases van Plastic Dreams van Jaydee, The Ravesignal van CJ Bolland of Didgeridoo van Aphex Twin. In 2001 stak R&S het Kanaal over en vestigden ze zich ook in Londen. Als we je zeggen dat R&S samenwerkte met kleppers als James Blake, Nicolas Jaar en de aanwezige Paula Temple, weet je gewoon dat dit evenement een hoogmis moet worden voor de elektronische muziekliefhebber. Bovendien hebben ze nog wat extra’s in petto: een extra zaal met het sublabel van R&S: Apollo Records. Het sublabel houdt zich eerder bezig met ambient-producties.

We kiezen bij onze aankomst voor de R&S-room en zien er de vette liveset van Alex Smoke. De performance van de Schot moet het niet zozeer hebben van pompende beats, als wel van het minimalistische karakter aangevuld met diepe ambient-stukken. De man uit Glasgow overtuigt het hele publiek met zijn meeslepende post-technostijl. Hij laat ons zien dat er zoveel meer in elektronische muziek zit dan enkel pompende beats en harde synths. ‘Experimentele finesse’ is het passende antwoord op de vraag hoe het liveoptreden van Alex Smoke is.

Het overnemen van de decks van Alex Smoke zou eigenlijk moeten gebeuren door Pariah, maar hij heeft een vertraging opgelopen met de Eurostar waardoor de later ingeplande Paula Temple haar opwachting maakt. Het is niet de eerste keer dat Paula in Gent speelt dus de verwachtingen van het publiek staan hooggespannen. Zonder twijfel stapt ze het podium op en begint aan haar set. En hoe.



De Berlijnse technogodin gooit het roer helemaal om. Ze schudt meteen brutale bassen en snedige synths uit haar mouwen. De rauwe stijl van Paula Temple is exact wat we kunnen gebruiken op een regenachtige vrijdagnacht. Het gevoel dat Kompass Klub eigenlijk een stukje Berlijn in Gent is, komt nu echt tot zijn volste recht.



Tussen de vurige set van Paula Temple gaan we naar de ambientset van AMyn. De Gentse wonderboy kon ons al meermaals overtuigen van zijn kunnen, bijvoorbeeld op de open air van Moodfamily. Hij geeft in de Apollo Records-room een liveoptreden. De muziek is een harmonie van melancholie en duisternis, een perfecte combinatie met de donkere Kompass Klub.

Een avondje lekker beuken, dat moet ook Pariah gedacht hebben. Samen met de heer Blawan vormt hij het geweldige Karenn, ook zij stonden al eerder in België op de bühne. De Brit laat met verve zien waarom hij tot de top behoort binnen de Britse techno scene. Hij slaat het hele publiek met verstomming. Techno in haar meest pure vorm knalt door de speakers in de R&S-room, de Kompass davert op zijn grondvesten. Het publiek wordt wild wanneer hij een remix speelt van het alom bekende La La Land van Green Velvet. Hij tilt het publiek naar een verder stadium dan waar Paula Temple haar set afgesloten heeft. We kunnen enkel maar lof uitbrengen voor de magistrale set van Pariah.



We piepen even naar het uur: 05u30! Tijd voor labelbaas Renaat! Renaat Vandepapeliere is werkelijk één van de pioniers die techno voor eens en altijd op de kaart heeft gezet in België. Natuurlijk mede dankzij de oprichting van het R&S-label, maar ook vooral omdat hij een muziekkenner pur sang is. Zijn set is misschien wat minder straight forward en industrieel dan die van zijn 2 voorgangers, maar desalniettemin een schitterend staaltje meesterschap. Renaat geeft ons een geniale twist tussen oude klassiekers en nieuw werk. Iedereen is het erover eens, Renaats set is echt de kers op de taart.

 



Met een voldaan gevoel vertrekken we naar huis tijdens het ochtendgloren. Een avond vol magische momenten maar vooral een heuse trip door het elektronische landschap.

Deze avond zal ongetwijfeld nog zeer lang in de harten van het Gents publiek blijven zitten!

Foto's door Jan Steylemans Photography