Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Spacid

30/01/2018 / Fay Haelterman

#INTERVIEW: van Retro Acid naar Future Acid met Spacid

Op 3 maart 2018 gaat Future Acid door in de Vooruit. Inderdaad, Retro Acid moet plaatsmaken voor een véél jonger broertje: de acid sounds van nu. Het programma belooft: hierop staan onder meer Boston 168, Minimum Syndicat en johnfaustus op het programma. Wij spraken met mede-organisator en dj Spacid over dit nieuwe concept.

WH - Vanwaar de keuze om ‘Future acid’ te organiseren?

Spacid: "20 jaar terug organiseerden we de eerste editie van Retro Acid. Eigenlijk dekt het woord 'retro' niet langer de lading, toch zeker de laatste jaren niet - de muziek die we programmeren is nieuw en allesbehalve retro. Momenteel wordt er veel nieuwe, spannende acid uitgebracht die anders klinkt. De acid techno van nu is top; we willen dat graag een podium geven, én een geschikte naam. Een duidelijk statement dat duidelijk maakt dat acid een mooie toekomst voor de boeg heeft."

WH - Wat zijn volgens jou de belangrijkste veranderingen tussen oude en nieuwe acid?

Spacid: "De productiemogelijkheden zijn er erg op vooruitgegaan. Vroeger was alles analoog; De TB-303 had bijvoorbeeld zelfs geen midi sync, daardoor waren de mogelijkheden beperkt. De laatste jaren zijn er veel klonen van de TB-303 uitgebracht... die ook iets meer kunnen, en dat hoor je. Je ziet hetzelfde terug bij techno. Meestal kan je het verschil duidelijk horen tussen techno uit de jaren negentig en hedendaagse.

De acid van nu kan alle kanten uit. Je hoort melodieën, synths en gepolijste technobeats, iets wat dertig jaar geleden ondenkbaar was.

En die nieuwe stijl wordt opgemerkt: vele dj's - bekende en minder bekende - draaien acid tracks in techno- en zelfs house-sets. Mensen die acid nog niet kenden, ontdekken het genre nu. Voor bepaalde jonge mensen is het zelfs een openbaring."

WH - Wat zijn je favoriete retroplaten, en waarom?

Three O' Three van Public Energy
Spacid: "Het is een dijk van een plaat die ik maar niet beu geraak. Deze überklassieker laat de boel keer op keer ontploffen."



Slowgain van Choose
Spacid: "Op de tweede plaats Slowgain van Choose, gereleaset op het iconische Dropbass network label."



WH - En welke recente plaat vind je echt straf?

Spacid: "Eentje is geentje! Sta me toe er enkele te noemen. Dit zijn tracks die stuk voor stuk de new skool mee hebben getekend."

Oblivion van Boston 168



Drowning Demons van Helena Hauff


Repeat van Regal


When It’s Late van Gesloten Cirkel



WH - Als je één nieuwe acid-artiest moet noemen die we zeker in de gaten moeten houden, wie is dat en waarom?

Spacid: "Tin Man, hij maakt erg diepe en dromerige acid. Ik ben echt gek van wat hij allemaal doet."

Wij hopen al deze platen in ieder geval te horen tijdens Future Acid. 

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête