Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Malika Maria

14/06/2016 / SOPHIE DANIELS

#INTERVIEW: Malika Maria at wOrk over Rebekah, inspiratie en Pipilotti Rist

Duistere video's en techno muziek, het blijft de ideale mix. En ook in België hebben we zo iemand rondlopen met dezelfde gedachtegang. Malika heeft van haar liefde haar beroep gemaakt en schiet nu video's voor onder andere Rebekah en Marco Bailey. Het ideale moment om deze dame eens aan het woord te laten.

What Happens - Je naam staat de laatste tijd veel op affiches in België. Meest recent tijdens KNTXT in Fuse en daarvoor nog eens op HUME, Wir Tanzen,... Leg eens uit, hoe ben je begonnen?


Malika Maria - Rond 2010 begon ik samen met vrienden met het organiseren van onze eigen concept onder de naam van Lab105dB. We gaven feestjes, genaamd Strictly Techno in club Basic in Tielt. Daar ben ik voor het eerst begonnen met visuals dankzij collega VJ, Bjorn Samson. Hij introduceerde me in de wereld van de visuals en het VJ'en. Voor ik het wist maakte ik m'n eerste muziekvideo voor Massaar.

Dankzij Bjorn begon ik te experimenteren en zo is ook de passie van het live mixen heel snel gegroeid. We hebben nu ook ons eigen concept Inslag , dat we samen met Dj TRiXY organiseren in Decadance. Ondertussen werd ik gevraagd voor allerlei concepten. Ik heb al enkele keren de eer gehad om in clubs als Café d'Anvers, Decadance, Ampere en Fuse te spelen. Toen Fuse me vroeg vorig jaar of ik resident wou worden van KNTXT was ik super gelukkig. Het was een droom die uitkwam. Het is en blijft mijn favoriete club, het voelt als een tweede thuis.

WH - Je studeerde Digital Video Producer aan het SAE instituut in Brussel. Leerde je hier zulke zaken? Hoe heb je je eigen stijl ontwikkelt?


Malika - Het was een erg bijzondere ervaring om student te zijn aan het SAE. Ze beschikken over de beste camera's en attributen. Je leert er geen visuals maken of mixen, maar meer de technische kant van film en video. Dankzij deze school weet ik veel meer over dingen zoals camera objectieven en belichting.

Mijn eigen stijl heb ik gecreëerd tijdens mijn studie aan het kunstonderwijs. Door de jaren heen ben ik van schilderen en tekenen overgegaan naar installatie kunst & performance art. Zo ben ik in de wereld van de experimentele video terechtgekomen. Sinds oktober 2014 ben ik zelfstandige in bijberoep geworden om al mijn video activiteiten uit te voeren.

malika

WH - Bereid je voor een show alles voor of is er ook ruimte voor improvisatie?


Malika - Mijn show is meestal improvisatie samen met een kleine voorbereiding waarbij ik op voorhand een paar beelden kies en klaar zet. Elke show heb ik nieuwe beelden om te tonen aan het publiek dus die krijgen voorrang. Ik heb een database van duizenden -zelfgemaakte- videobestanden om te gebruiken. Daaruit kan ik er telkens ongeveer 128 kiezen om te gebruiken. Die zet ik dan random klaar in mijn programma, maar het mixen zelf is altijd live en volledig geïmproviseerd, de muziek zal me altijd leiden.

Tijdens m'n live performances zie ik altijd wat anders kan en wat beter moet. Ik zal ook nooit twee keer dezelfde setup gebruiken, iedere live show moet anders zijn in mijn ogen.

WH - Is contact met de dj/artiest nodig voor je show? Moeten jullie bepaalde zaken afspreken?


Malika - Eigenlijk is er nooit contact voor de show, maar er mogen wel altijd dingen aangevraagd worden. Tijdens de laatste editie van KNTXT bijvoorbeeld kwam Clouds vragen om enkel zwarte en heel erg donkere beelden te gebruiken. Voor mij was dit super want ik kon me volledig laten gaan aangezien ik veel zwart-wit beelden heb. Maar normaal gezien wordt er nooit iets concreet afgesproken en doe ik volledig mijn eigen ding.

Het project met Rebekah is wel volledig afgestemd. Wanneer ik visuals doe tijdens haar set, zijn dit ook enkel de beelden van onze projecten, wat ook heel erg speciaal is.



Rebekah - Serrated - Elements 1 - rbk001 from Malika Maria atwOrk on Vimeo.

WH - Waar zoek je naar inspiratie?


Malika - Dat komt echt van overal. Het is gek hoe sommige dingen me te binnen schieten. Het zien van een bepaald gegeven zet me aan tot denken. De mens in het algemeen met al zijn slechte -en goede?- kanten is mijn grootse inspiratiebron. Ik probeer alles wat in ieder mens zit op een bepaalde manier naar buiten te krijgen.

De wereld op zich, alle actuele zaken en religie blijven ook grote inspiratiebronnen. Hiernaast natuurlijk ook de kunstgeschiedenis, waar ik me vooral richt tot het Wiener Aktionisme, het Necro realisme (Russische Videostroming jaren 80), Pipilotti Rist, Nobuyoshi Araki en nog zoveel andere andere kunstenaars.

Ook cryptes, historische plekken en natuur vind ik zalig om vast te leggen. Ik wil de hele wereld zien en in beeld brengen. Ik zit ook nog met een erg lange lijst van ideeën die ik graag wil uitvoeren. Ik heb nog jaren werk voor de boeg en de lijst wordt altijd maar langer en langer.

WH - Wij kennen bijvoorbeeld 29nov films. Is dat het soort video's waar je naartoe streeft?


Malika -Eerlijk? Neen… Ik vind die mannen echt goed. Ik heb ze zelfs al kunnen ontmoeten wat echt een zalige ervaring was. Ze zijn zeker een inspiratie maar naar die stijl zal ik nooit streven. Iedereen heeft zijn eigen stijl en vooral zijn eigen typische attitude. Ik zal altijd mijn eigen beelden gebruiken, zaken die ik zelf heb gefilmd. Ik zal nooit beelden van het internet of uit archieven halen.

Ik wil mijn eigen stijl creëren, dat mensen mijn werk herkennen. Ik wil er echt mijn stempel op drukken. Mensen vragen vaak tijdens live performances, waar haal jij nu eigenlijk al die beelden? Ik benadruk altijd dat dit mijn eigen gefilmd beeldmateriaal is.



KNTXT - Fuse 04.09.15 from Malika Maria atwOrk on Vimeo.

WH - Hoe belangrijk vind jij een beeld tijdens muziek?


Malika - Ik hou van het benutten van alle zintuigen: horen, ruiken, zien en voelen. Ik vind evenementen zoals Time Warp Mannheim bijvoorbeeld uniek omdat het licht en de visuals er indrukwekkend zijn. Die ervaring is er één uit de duizend, en het brengt altijd inspiratie. Dit heb je als artiest nodig, het geeft je enorm veel energie en zet je aan tot ondernemen.

Ik wil laten zien dat visuals ook een belangrijk gegeven zijn tijdens het uitgaan, dat mensen volledig kunnen opgaan in het geheel. Natuurlijk blijft de muziek in een club het belangrijkste en de basis, ook voor mij als VJ.



Live visual footage recorded at Acid Infection - Track Resistor - Dj Arcane ( Torsten Kanzler remix ) from Malika Maria atwOrk on Vimeo.

WH - Je maakt vooral compilaties voor techno, maar we zien ook metal voorbijkomen. Wat is jouw favoriete genre? Zie je je bijvoorbeeld ook video's schieten voor house muziek?


Malika - Alle genres zijn voor mij welkom en blijven een grote uitdaging. Toen ik vorig jaar mijn eerste metal video realiseerde, was ik wel redelijk nerveus. Maar de samenwerking met de band Reject The Sickness zit echt wel goed. Ik heb ondertussen voor hen een tweede video gemaakt en we hebben een drietal live shows samen gedaan. Techno is mijn favoriete muziek, maar zelfs hiphop of reggae is welkom voor een video. Het zal een uitdaging blijven maar dat verruimt ook je kennis en vaardigheid.

WH - Je maakte laatst ook een video voor Marco Baileys Materia show in Ibiza. Komen er nog zo grote namen aan?


Malika - Ik heb al enkele teaser video's gemaakt voor Marco Bailey en ik hou ervan om met hem samen te werken. Ik vind trailer video's heel cool om te maken, weer totaal anders dan een muziekvideo of het realiseren van mijn visuals. Weer een gegeven waar je in kunt groeien en beter in kunt worden.

Hiernaast werk ik al even samen met Rebekah, we hebben in 2014 samen een video uitgebracht en vorig jaar ben ik in Berlijn nieuwe dingen gaan filmen voor de visuals. Binnenkort gaan we samen on the road dus je kan in het najaar goed nieuws verwachten. Er zitten ook nog wat andere projecten in de pijplijn en ik kan al zeggen dat ik super gelukkig ben over hoe de toekomst er zal uitzien.



Official trailer MATERIA Ibiza 2016 from Malika Maria atwOrk on Vimeo.