Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto  van Funcadafi

16/06/2023 / Pieter-Jan Nerinckx

Funcadafi verovert de lokale scene in Antwerpen

Wij spraken de broers Arthur en Casper Declercq over het begin van hun carrière, hun muzikale inspiratie en de voor- en nadelen van een agency

Nog maar een jaar aan het draaien en nu al een vaste waarde in de Antwerpse scene. De gebroeders Arthur en Casper Declercq speelden al in Club Capital, De Studio, Club Vaag en Ampere, maar ook op grote festivals als Contrair, Extrema en Tomorrowland. Hun geheim? Dat blijkt de muzikale opvoeding van hun vader te zijn. Zijn liefde voor de jaren '80 kregen de twee dan ook met de paplepel mee. 

Jullie zijn broers en kregen heel wat muziek mee van jullie vader die ook, onder het alias Phidel, dj was in het Antwerpse. Kunnen jullie wat meer over hem vertellen?

C: Ik ben als eerste begonnen met draaien en van kleins af aan waren wij gewoon om mee naar de platenwinkel te gaan. Dus zo kregen wij die muzikale microbe toch al een beetje mee. Zijn smaak was ook elektronischer en housy. Hij was tot zijn 35 vrij actief in de scene en was lokaal wel gekend. Zo stond hij onder andere in Café d’Anvers en Club Capital dus hij speelde wel in de grotere clubs. 

A: Hij geeft enorm veel mee. Ik woon nog thuis en als wij ergens moeten draaien, zet hij zich twee uur met mij in de zetel en stelt hij samen met mij een tracklist op. Dan haalt hij vinyls boven uit zijn collectie en zoekt hij dingen op. Zo geeft die heel wat bagage mee. 

C: Ik woon in het oude huis van mijn ouders, waar zijn vinylcollectie ligt. Daar kan ik mij afzonderen en luisteren naar platen die we eventueel zouden draaien op feesten. 

Je zou dus kunnen stellen dat de oude platenkast van jullie vader een grote inspiratie vormt. Zijn er ook andere kanalen die jullie gebruiken om op zoek te gaan naar nieuwe platen?

C: Voor mij is Bandcamp wel het beste kanaal omdat je daar heel gericht kan gaan zoeken via hashtags. Soundcloud gebruik ik bijvoorbeeld voor een toffe pop edit die we eens in onze sets gooien en Spotify voor de Discover Weekly! Daar haal ik ook erg veel uit. 

A: Ja, same! Ik luister ook veel sets van andere dj’s om daar platen uit te halen. En sinds kort gebruik ik ook Instagram. Als je veel muziekpagina’s volgt, krijg je veel recommended platen. Is eens iets anders dan de klassieke kanalen. 

Foto  van Funcadafi
© Funcadafi

En Casper, jij begon ooit solo als dj, toch?

C: Klopt! Ik draai ook als DC Noises en zit bij hetzelfde agency als Funcadafi, namelijk Kurious. Sinds mijn 17-18 begon ik op een iets hoger niveau te draaien en toen ik 20 was, zijn we samen begonnen als Funcadafi en heb ik Arthur leren draaien.

A: Omdat we geen geld hadden om dj’s te betalen (Lachen).

C: We begonnen dan samen tijdens de coronapandemie om de verveling tegen te gaan. Zo is Funcadafi ontstaan.

A: Maar we draaiden eerst heel andere muziek. Wat we brachten was meer hiphop en r&b toen we nog apart speelden. Toen zijn we beginnen nadenken om als duo iets anders te brengen en elektronische muziek was ook echt ons ding. Dus hebben we besloten om het over een andere boeg te gooien.

C: En ik ben solo meer richting UK-born genres aan het gaan, wat meer uptempo is, terwijl we met Funcadafi ook downtempo durven kiezen. Iets wat naar onze mening te weinig geapprecieerd wordt tegenwoordig. Voor mij hoeft het niet heel de tijd 'pompen' te zijn. Wij spelen ook graag sets van 3 uur waarin je langzaamaan kan opbouwen.

Jullie zijn ook bij het agency Kurious terechtgekomen. Wat zijn zoal de voor- en nadelen van een samenwerking met een agency als artiest?

A: Ik spreek voor mezelf, maar ik vind dat zeer handig. Ten eerste ben ik slecht met papierwerk en die handelen dat allemaal af voor jou. Als ik solo speel moet ik soms drie maanden aan iemands mouw trekken om mijn fee te krijgen. Een agency legt veel meer druk op de organisator. Kurious stelt zo onze contracten en facturen op. Ten tweede zijn de connecties ook van belang. Zij hebben contacten bij de belangrijkste clubs en festivals van het land dus is dat ook erg handig voor potentiële boekingen. 

C: Als DC Noises zat ik daar al en zo hebben we ons met Funcadafi ook aangesloten. Het is hun job om onze noden te verdedigen. Het enige nadeel is dat je soms boekingen van kennissen moet weigeren omdat ze het budget niet hebben, terwijl je er wel zou draaien als vriendendienst. Maar wij zijn wel erg blij met het werk van Kurious en het is zeker een aanrader voor andere artiesten. 

Foto  van Funcadafi
© Funcadafi

Jullie zijn nu een klein jaar bezig als duo. Welke gig is jullie het meeste bijgebleven?

A: Voor mij was de eerste keer in Club Vaag wel zalig. Die energie was niet normaal! Dat was één van onze eerste grotere boekingen dus ik had best wel wat stress, maar alles ging echt perfect. Daar heb ik nog dagen van nagenoten. Onlangs speelden we ook op Soulful, wat ook een prachtervaring was omdat één van mijn favoriete dj’s Barbara Boeing daar was. 

C: Weet je onze eerste keer in De Studio nog? 

A: Oh ja, dat was ook geniaal! Dat was de afterparty van een comedy show.

C: We hadden daar op voorhand echt geen zin in, maar uiteindelijk zat heel die foyer van De Studio stampvol en ik heb mij daar zo hard geamuseerd. 

A: We moesten zelfs stoppen tegen de zin van het publiek, want iedereen wou nog doorfeesten (lachen).

Welke artiesten vormen voor jullie, zowel persoonlijk als muzikaal, een inspiratiebron?

A: Het is misschien cliché, maar Palms Trax is toch wel een topartiest. Die kan zoveel richtingen uitgaan. Ook Paula Tape, een dj die in Milaan woont, heeft een maandelijkse radioshow en die luister ik elke keer. Daar kijk ik echt elke keer naar uit!

C: Ik vind dat moeilijk. Voor mij verschilt dat echt van periode tot periode. Iemand die mij wel de laatste maanden inspireert is de Chinese artiest Yu Su. Haar set op Pukkelpop was echt de max! En CC:DISCO kan mij ook altijd wel bekoren. Voor mij vormen de genres italodisco en new beat de grootste inspiratiebron en dan maakt het me niet echt uit wie dat gemaakt heeft. We brengen ook vaak muziek met Afrikaanse invloeden. Love it!

En hebben jullie ook de ambitie om een carrière op te bouwen als dj’s of blijft het eerder een hobby? 

C: Ik zou daar heel graag van kunnen leven, al heb je dat niet helemaal zelf in de hand. Maar we willen daar op een gegeven moment graag halftijds mee bezig zijn. 

A: Voor mij is dat ook de grootste droom dat er is, maar we’ll see!

C: In onze act zit ook echt potentieel. Muzikaal zijn we sterk en als broers voelen we mekaar goed aan.

A: Ja we draaien ook echt samen. Je hebt sommige dj duo’s die om de beurt eens een track spelen. Wij zijn allebei constant aan het draaien. Dat vond Kurious ook een sterke eigenschap. 

Is er voor jullie ook een bepaalde plek waar jullie echt eens moeten gespeeld hebben?

A: Fuse voor mij!

C: Paradise City. Dat spreekt me erg aan. En Lentekabinet en Dekmantel natuurlijk, maar we willen eerst lokaal een sterke basis opbouwen en stapje voor stapje verdergaan.

En waar komt jullie artiestennaam vandaan? Heeft de voormalige Libische leider Kadhafi een rol gespeeld in de keuze?

C: Nee (lachen). Of misschien indirect een beetje, want Front 242 heeft een nummer dat zo heet en we waren een naam aan het verzinnen met onze vader. Zo kwamen we bij die groep terecht. Onze naam klinkt grauw en exotisch tegelijkertijd en beschrijft perfect onze muziekstijl. 

Het grauwe zit dan wat meer in de new beat die we wel geregeld durven spelen terwijl het exotisch meer te vinden is in de Afrikaanse en andere wereldse invloeden die we in onze sets verwerken. Front 242 had het nummer uitgebracht in 1987, een periode waarin italodisco en synthpop toch ook wel prominent aanwezig was en zo was de cirkel rond met de keuze voor onze naam.

Kopfoto: © Funcadafi