Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto  van Casper Cox, gemaakt door Jente Vanbrabant

20/05/2024 / Maxime Mach

Casper Cox laat 'CRISPY CLUB TOOLS' op de wereld los

Een gesprek over creatieve honger die zijn passie voor het nachtleven van brandstof voorziet.

Enkele weken geleden spraken we af met Casper Cox in de Flamingo, nabij het Rogierplein in Brussel. Naar aanloop van zijn laatste release 'CRISPY CLUB TOOLS' hadden we een fijne babbel over zijn passie voor het nachtleven, DJ-carrière en de grote liefde voor producen. Als DJ is hij gekend voor energieke, diverse sets vol UK Funk, Garage, Breaks, Jersey Club en House. Benieuwd hoe zijn eigen producties klinken? Ontdek het in het artikel!

Artwork  van Casper Cox, gemaakt door Scal
© Scal

Casper, de vraag moet gesteld worden: hoe zou je je zelf introduceren aan onze lezers? 

Als Casper Cox, DJ, producer en creatieveling uit Hasselt city. Maar de laatste tijd zou ik eerder zeggen dat ik bovenal iemand ben met een grote liefde voor nightlife en clubcultuur, zeker in eigen streek. Om die sector mee vorm te geven en om mezelf uit te drukken op een toffe manier maak ik ook mijn eigen muziek. Zo werden enkele van mijn remixen werden vorig jaar gedraaid in enkele clubs en op enkele festivals, waaronder Dour en Pukkelpop. Shout out naar Kim Mathijs, Jeroen Delodder en Kwijt Trek System! Dat doet deugd, want het is heel eigen aan mezelf dat ik wil creëren en delen. Ik zie dat ergens als een soort creatieve honger die sterk leeft in mezelf. 

Hoe ben je initieel aan de slag gegaan met die creatieve honger? 

Toen ik in Gent op kot zat werd ik blootgesteld aan een heleboel leuke clubs. Op een gegeven moment besloot ik om zelf DJ te worden en op die manier het nachtleven aan te vallen. Met mijn eerste DJ-project heb ik relatief vroeg al enkele grotere festivals gedaan. Dat was een belangrijk leermoment, want toen besefte ik dat DJ zijn ook veel denkwerk is. Je moet inspelen op hoog- en laagseizoenen, afwegen hoe vaak je wilt draaien en hoe je je wilt profileren. Na COVID geraakte ik de voeling met DJ'en even kwijt, tot ik op een bootcamp weekend ging. Tijdens een lezing sprak ik met de toenmalige booker van o.a. Faisal en Black Mamba. Hij vertelde me dat het niet is omdat je op een groot festival geraakt, dat het daar ook het juiste moment voor is. Festivals boeken niet twee jaar op rij dezelfde artiest, tenzij er een reden achter zit. Daarna zat ik met het gevoel dat het voor mij ook niet het juiste moment was, dus moest ik mezelf reorganiseren. 

Was dat het moment dat je begon met producen? 

Ja, dat was inderdaad de volgende stap. Ik was toen wel een goede DJ, maar nog geen producer. Het deed me deugd om iets opnieuw te doorgronden, opnieuw iets bij te leren. Dankzij dat producen heb ik ook geleerd om op een heel andere manier te draaien, omdat ik vanuit een ander perspectief naar muziek keek. Ik realiseerde me toen ook dat er niet zo iets is als één DJ met één stijl. Als persoon evolueer je constant en als DJ is het belangrijk om innovatief te zijn, dat je jezelf vernieuwt en meegaat met de tijd zonder je basiswaarde te verliezen. TikTok heeft me sterk geholpen in dat proces. Dankzij die app heb ik een beetje mijn niche gevonden, door te analyseren wat er relevant was in België en de rest van de wereld. Zo vond ik nieuwe muziek en werd ik overtuigd om in een bepaalde richting te gaan producen. 

Je bent niet alleen DJ en producer, maar ook programmator. Kan je hier iets meer over vertellen? 

Inderdaad! Ik ben resident DJ en programmator van Release Festival. Dit is het eerste festival waar ik als jonge puber naartoe ben gegaan. Ik heb daar toen voor het eerst mijn Borgloonse vrienden ontmoet en heb me vrij vroeg bij het team programmatoren gevoegd, dankzij een paar iconen uit de lokale scene. Dit festival spreekt me zo hard aan omdat het zo een heerlijk verborgen parel is in het festivallandschap. Het is zo mooi, zo eigen, zo familiair en speels. De line-up is dan ook een mooie samensmelting van gekende en minder gekende talenten, voornamelijk uit Limburg, maar zeker niet gelimiteerd tot onze provinciegrenzen. Op Release krijgen artiesten de aandacht en de liefde die ze verdienen, zowel van het publiek als de organisatie. En als je van één ding zeker kan zijn als artiest: als je op Release speelt, sta je daarna hoe dan ook nog eens op een Limburgs podium. 

Ook De Serre is je niet onbekend. Wat is hier je rol?

Ik noem mezelf graag kind aan huis bij de creatieve broeikas van Hasselt. Ik heb daar mijn lief ontmoet, maakte illustraties voor hun eerste evenementen en werd ook gevraagd om te draaien toen ik pas begonnen was als DJ. De ploeg van De Serre heeft me altijd ondersteund in mijn creatieve uitspattingen. Zo vroegen ze me om vorige zomer resident te zijn, samen met Ax Emblem, Ava Eva en Wannes Lenaers. Als resident heb ik toen een 'Plantage' uitverkocht, samen met Faisal. Dat was een geflipte avond, meer woorden heb ik daar niet voor. Op dit moment uit ik mijn dankbaarheid naar De Serre vooral door DJ's te boeken en zelf de werking van 'De Plantage' mee te ondersteunen. Het doet me veel plezier om in deze context met DJ's aan tafel te gaan zitten en gesprekken te hebben over hoe De Serre voor hun een venue kan zijn waarin ze kunnen experimenteren en kunnen draaien wat ze willen. 

Foto  van Casper Cox, gemaakt door Annika Wallis
© Annika Wallis

Je zei eerder dat DJ zijn ook veel denkwerk is. Heeft dat een invloed op je mentale gezondheid? 

Toch wel, ja. Je hebt pieken en je hebt dalen. Als ik voor een volle zaal gedraaid heb en daar van terug kom, moet ik daar effectief even van bekomen. Dan denk ik vaak hard na en analyseer ik alle minuscule details, van goede overgangen tot slechte. Na sets heb ik veel moeite om te slapen, puur door de adrenaline die nog door mijn lijf stroomt. Koken en rustige muziek brengen me dan tot rust. Ik vind dat ergens heel mooi, want muziek delen met mensen is voor mij meer dan een passie. Maar aan de andere kant krijg je ook een gevoel waarvan je denkt: amai, dit vraagt veel mentale en fysieke inspanning van mij. Daarom vind ik het niet erg om soms ruimte te hebben tussen boekingen. Ik heb niets dan respect voor artiesten die het hele weekend lang van club naar club reizen om te draaien. 

Om af te sluiten: welke plaat luister je het liefste na zo een adrenalinerush?

Dat is 'Sina Raha'. Een mooie, rustige schijf vol energie van Keniaanse artiest Hafusa Abasi

Bedankt voor het leuke gesprek, Casper! En tot op Release Festival!

Kopfoto: © Jente Vanbrabant

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête