Ken je dat, het gevoel van met meer energie op te staan omdat het feest zo goed was? Het is een zeldzaam fenomeen, maar vorige week slaagde Garnizoen erin dat gevoel te creëeren. Het festival van Pukkelpop was op alle mogelijke vlakken een succes.
Garnizoen is het nieuwste project van de organisatie van Pukkelpop. Het concept? Een festival met 2 zalen, één met techno en één met house, in de Citadelsite van Diest. Die werd omgetoverd naar analogie met de Warehouse-club in Chicago. Lees er alles over in dit artikel.
Wat betreft de locatie, was de organisatie zeker geslaagd in hun opzet. De inrichting van de technozaal had inderdaad een hoog warehouse-gehalte. De housezaal was een artificieel gecreëerde ruimte met doeken als muren, waardoor de festivalgangers buiten in de zon mee konden genieten van de zomerse tracks. Voor de echte cratediggers was er zelfs een klein hoekje voorzien waar men aan zijn dagelijkse dosis vinyl kon geraken.
De hoeveelheid feestgangers was perfect: de zalen waren altijd goed gevuld, maar het was nergens duwen of trekken. Ook aan de togen en foodtrucks bleek duidelijk dat men de juiste inschattingen had gemaakt qua capaciteit. Naarmate de Warehouse-stage zich volledig gevuld was, ging de binnentemperatuur wel redelijk richting kookpunt vanwege het gebrek aan ventilatie.
Na de opener van DJ-Mania winnaar Timmerman was het aan S. Cense & Skitz om de soundtrack te bepalen van die zomerse zaterdagnamiddag. Zomerse house en disco vulden de hangar. House-klassiekers zoals Martin Solveigs remix van Madan en Biceps remix van Dominica passeerden de revue. Een echte muzikale ontdekkingsreis was het niet, maar het was wel meer dan aangenaam om Garnizoen mee te starten.
Garnizoen is het nieuwste project van de organisatie van Pukkelpop. Het concept? Een festival met 2 zalen, één met techno en één met house, in de Citadelsite van Diest. Die werd omgetoverd naar analogie met de Warehouse-club in Chicago. Lees er alles over in dit artikel.
Wat betreft de locatie, was de organisatie zeker geslaagd in hun opzet. De inrichting van de technozaal had inderdaad een hoog warehouse-gehalte. De housezaal was een artificieel gecreëerde ruimte met doeken als muren, waardoor de festivalgangers buiten in de zon mee konden genieten van de zomerse tracks. Voor de echte cratediggers was er zelfs een klein hoekje voorzien waar men aan zijn dagelijkse dosis vinyl kon geraken.
De hoeveelheid feestgangers was perfect: de zalen waren altijd goed gevuld, maar het was nergens duwen of trekken. Ook aan de togen en foodtrucks bleek duidelijk dat men de juiste inschattingen had gemaakt qua capaciteit. Naarmate de Warehouse-stage zich volledig gevuld was, ging de binnentemperatuur wel redelijk richting kookpunt vanwege het gebrek aan ventilatie.
Na de opener van DJ-Mania winnaar Timmerman was het aan S. Cense & Skitz om de soundtrack te bepalen van die zomerse zaterdagnamiddag. Zomerse house en disco vulden de hangar. House-klassiekers zoals Martin Solveigs remix van Madan en Biceps remix van Dominica passeerden de revue. Een echte muzikale ontdekkingsreis was het niet, maar het was wel meer dan aangenaam om Garnizoen mee te starten.
In de andere zaal ging het ondertussen al iets steviger aan toe. Limburgs finest Joyhauser en Goldfox lieten de Warehouse-stage al stevig vollopen voor hun B2B. Ondanks de sterke concurrentie met het heerlijke weer buiten, wisten ze toch al een heel leuke sfeer te creëren met de ideale set: niet te hard, niet te zacht. Soms leek het wel nogal onpraktisch, met drie achter één mixer.
Op de tonen van de italo klassieker Void Vision nam Ensemble-dj Kong het over van Pandez op de Mause-stage. De Brusselse dj slaagde er weer in om ons te doen beseffen dat er nog een hele wereld aan prachtmuziek te ontdekken valt. Een selector om u tegen te zeggen.
Haeken, beter bekend als de Sluwe Vos, trok duidelijk de Warehouse-kaart voor zijn set. Hij speelde daarmee goed in op de set van Linear Straight, die direct al heel wat minimalistischer en sneller ging dan Joyhauser en Goldfox. Haekens set was, om het met zijn eigen woorden te zeggen, zoals een trein, en wij bleven met plezier tot aan de eindhalte zitten.
Aan de Mause-stage was ondertussen de Leuvenaar Bjeor aan zijn B2B met Kiani & His Legion begonnen. House op zijn best, dat werd gesmaakt. Larry Heard kreeg de eer om deze topset af te sluiten.
De closing duty was voor Dan Shake, die vorige zomer zo'n indrukwekkende prestatie neerzette op Pukkelpop dat de organisatie meer dan tevreden was dat ze Shake nogmaals op de line-up konden zetten. Hoge verwachtingen dus, die voor ons zelfs overtroffen werden. Disco, acid, samba, house: er is geen genre dat deze Brit er niet vlotjes in kan draaien. Hij slaagde erin om de Mause-stage nog een laatste keer volledig op zijn kop te zetten. We hadden ons geen betere afsluiter kunnen voorstellen voor deze eerste topeditie van Garnizoen.