Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Stone Techno Festival 2025, gemaakt door Sander van de Ven, in opdracht van The Third Room

5 redenen waarom je het Stone Techno-festival eens een kans moet geven

Een drie dagen durende viering van techno in al z'n vormen in Essen, Duitsland.

10/11/2025 / Dieter Holvoet

Afgelopen zomer trokken we met onze redactie naar het niet-zo-verre Essen, Duitsland voor het imposante Stone Techno-festival. Met de drukke festivalseizoen achter de rug, blikken we terug op dit memorabele weekend en beginnen we bovenal al met uitkijken naar volgende editie. Een editie die we maar al te graag met jullie willen beleven, dus volgen hier vijf redenen waarom jij zeker eens moet afzakken naar de Zollverein-site voor deze viering van techno in al z’n vormen.

1. Essen is verbazend goed bereikbaar

Essen (de stad in Duitsland, niet de Antwerpse provincie, voor alle duidelijkheid) is verrassend makkelijk bereikbaar. Twee à drie uur met de auto, 3 à 4 uur en €30 met de Flixbus. Je verblijft in een ho(s)tel in Essen centrum en in 20 minuten met de tram of (best goedkope) Uber sta je aan de Zollvereinsite. Het voordeel van in het centrum te slapen is dat één van de afterparties zich daar bevindt, dus voor je het weet lig je in je bed.

2. De lineup bevat het beste van de technoscene

Stone Techno: het zal je waarschijnlijk niet verbazen, maar dit is een festival waar het technogenre de kroon spant. Highlights vorig jaar waren onder andere de WSNWG live showcase die Rødhåd, Lady Starlight, Ignez, JakoJako en UFO95 samenbrachten in een 8 uur durende geïmproviseerde muzikale masterclass. Of de b2b tussen Altinbas en Phara, de twee Belgische talenten die op de laatste festivaldag de door Fuse gehoste stage afsloten met een memorabele vinylset. Of een van de vele livesets, waaronder die van Aurora Halal of die van Planetary Assault Systems, waarvan je de opname hieronder kan herbeluisteren.

Terwijl klassieke techno nog steeds een groot deel van de lineup van het festival vult, wilt de organisatie zich hier niet door limiteren. Op de vraag of ze zichzelf als puur technofestival willen profileren, antwoordt persverantwoordelijke Erik het volgende: 

"Misschien worden we op dit moment zo gezien, maar dat is zeker niet waar we naartoe willen. We willen gezien worden als een evenement dat een breed spectrum aan elektronische muziek biedt en dat ook de waarden hooghoudt wat betreft de vertegenwoordiging van niet-mannelijke artiesten, queer artiesten, BIPOC-artiesten, maar ook de vertegenwoordiging van niet-in-your-face muziek."

"We willen niet de plek zijn waar vanaf de eerste seconde loeiharde techno wordt gedraaid, en ik denk dat we vanaf volgend jaar verdere stappen in die richting zullen zetten. We willen de openingssets terugbrengen, we willen dat mensen de dag rustig beginnen. Weerspiegelen hoe de clubcultuur vroeger was. Een goede avond in een club begint met een warming-up set, waarbij er misschien zelfs geen beats zijn in het eerste half uur. Mensen die de ruimte niet kennen lopen eerst wat rond, gaan naar de bar. Als ik tegenwoordig een club binnenkom, vijf minuten nadat ze open zijn gegaan, breekt de eerste baslijn bijna mijn neus, snap je?"

3. Zollverein is de perfecte achtergrond voor een technofestival

De locatie van deze drie dagen durende viering van techno in al z'n vormen is het industrieel complex van Zollverein in Essen: een 100 hectare grote, door UNESCO werelderfgoed beschermde site waar tot 1986 de ooit grootste kolenmijn van Europa actief was. Het is een werkelijk imposante site met complexe stalen infrastructuur, uit baksteen en in Bauhaus-stijl opgetrokken gebouwen en gigantische schoorstenen. Te midden van dit alles speelt zich het Stone Techno-festival af: ruwe, staalharde technoklanken in de schaduw van een complex waarin rond de Eerste Wereldoorlog ongeveer 2,5 miljoen ton kool per jaar werd gemijnd.

Stone Techno Festival 2025, gemaakt door Sander van de Ven, in opdracht van The Third Room
© Sander van de Ven
Stone Techno Festival 2025, gemaakt door Sander van de Ven, in opdracht van The Third Room
© Sander van de Ven
Stone Techno Festival 2025, gemaakt door Margot Lavigne, in opdracht van The Third Room
© Margot Lavigne

4. Je gaat zo lang door als je wilt

Een festivaldag duurt op Stone Techno van 12 uur 's middags tot 12 uur 's nachts. Niet genoeg? Dan kan je elke nacht nog tot 7u 's ochtends terecht op één van de officiële afterparties: in de Mischlange-zaal op de festivalsite en in het centrum van Essen, in de Weststadthalle. Twee afters per nacht dus, elk met een interessante lineup vol artiesten die eerder die dag elders te zien waren, en vaak ook nog eens b2b's. De perfecte manier om je nachtrust nog wat uit te stellen.

Stone Techno Festival 2025, gemaakt door Martijn Kuyverhoven, in opdracht van The Third Room
De afterparty in Mischanlage. © Martijn Kuyverhoven
Stone Techno Festival 2025, in opdracht van The Third Room
De afterparty in Weststadthalle. © The Third Room

5. Het gaat er alleen maar beter op worden

In de maanden na afgelopen editie is de organisatie druk bezig geweest met het verzamelen van feedback, reflecteren en het maken van plannen voor de nieuwe editie. Een deel van deze nieuwe plannen hebben ze al gedeeld op social media.

"2026 luidt een nieuw hoofdstuk in voor Stone Techno. Het wordt een jaar van veranderingen, maar we blijven trouw aan de essentie van het oorspronkelijke concept: muzikale curatie, intieme dansvloeren en oprechte connecties.

Jaar na jaar krijgt het festival meer aandacht en reputatie, wat ook een grotere verantwoordelijkheid met zich meebrengt om aan de toegenomen verwachtingen te voldoen en tegelijkertijd trouw te blijven aan onze visie: een toegewijd team met diepe wortels in de clubscene, dat deze cultuur transformeert naar een openluchtcontext.

We streven ernaar om voortdurend te verbeteren en onze eigen normen te stellen, omdat we ons uiteindelijk comfortabel willen voelen met onze eigen productie en samen willen genieten van deze bijzondere sociale bijeenkomst. Na elke editie stellen we jullie inzichtelijke en constructieve feedback zeer op prijs."

Stone Techno Festival 2025, gemaakt door Sander van de Ven, in opdracht van The Third Room
© Sander van de Ven

Dit is wat de organisatie tot nu toe van plan is te veranderen:

  • Een beter geluidssysteem: overschakelen naar D&B en zijn geavanceerde “array processing”-technologie
  • Het opbouwen van hun eigen team van geluid- en lichttechnici die hun filosofie begrijpen
  • Uitbreiding van het festivalterrein om plekken te creëren voor rust en sociale interactie
  • Minder drukke dansvloeren, met meer ruimte om te dansen
  • Er komt een nieuwe dansvloer, terwijl een van de bestaande vloeren wordt omgevormd tot een luisterbar.
  • Verdere ontwikkeling van het pop-up store-concept, uitbreiding van het voedselaanbod met lokale partners uit Essen.

Het festivalterrein wordt dus uitgebreid, waardoor er ruimte ontstaat voor experimenten buiten de dansvloer.

"In het hart van de Kokerei komt een nieuwe verdieping die gewijd is aan deep listening: een amfitheaterachtige setting, waar de artiest in het midden optreedt, omringd door het publiek. Deze verdieping is met dezelfde aandacht voor detail samengesteld als onze andere verdiepingen en is niet ontworpen om te bewegen, maar voor een andere vorm van onderdompeling: om te zitten, te ademen en je te verliezen in de muziek.

Hier zullen live acts, locatiespecifieke optredens en uitgebreide dj-sets de grens tussen concert en ritueel doen vervagen en momenten van focus, stilte en intensiteit bieden."

Op naar 2026

Dat klinkt alvast erg veelbelovend! Tickets voor komende editie zijn reeds te koop op de website van het festival. Momenteel zijn alleen combitickets te koop aan €220.78 voor de drie dagen. Wacht niet te lang, en hetzelfde wat betreft je ho(s)tel of Airbnb: hoe vroeger, hoe meer keuze!

Kopfoto: © Sander van de Ven