De verwachtingen waren hoog voor het jubileum feest van Bonzai Music. 2 zalen, alle grote namen op de afspraak en een hele avond terug in de tijd met de stevigste retroplaten. Met meer dan 7000 bezoekers was de waagnatie flink gevuld en het publiek was zelden zo gevarieerd. Van knokige gepensioneerden naar dronken twintigers tot hakkende veertigers, een bewijs van Bonzai's grote invloed.
Toch begon onze nacht in mineur. Het systeem van de lockers was toch niet helemaal doordacht. Door de sleutels chronologisch uit te delen was het drummen en duwen voor bij de juiste locker te geraken, die overigens ook nog eens behoorlijk klein waren. Eenmaal onze jas opgeborgen en ons ticket gescand, stootten we op het tweede probleem van de avond. De organisatie was toch net iets te spaarzaam geweest met toiletten. Zo moest het mannelijk geslacht toch net iets langer wachten dan gewend voor de kleine boodschap te verrichten, waardoor zij ook de wc's van hun vrouwelijke tegenhangers gingen opeisen. Volgende keer een paar goten extra zetten en alles zou al een pak vlotter verlopen.
Maar de puntjes van kritiek gezegd zijnde, was de rest van de nacht een absolute topper. Onze eerste volwaardige danspassen werden afgeleverd bij Bonzai All Stars. De stilaan volle Red Room werd goed opgewarmd, maar bij het opgooien van Kind van de Duivel fronsten wij toch even onze wenkbrauwen, om vervolgens de vlucht naar de Black Room te nemen. Daar stond Bountyhunter van jetje te geven. Die hield onze dansbenen flink aan de praat zodat we bleven plakken tot het eerste hoogtepunt van de avond: John OO Fleming.
Als een van de weinige niet-Belgische artiesten mocht hij rekenen op een grote belangstelling van de Bonzai-bezoekers. En terecht, want Fleming zette een dijk van een set neer. Up tempo, zonder rustmomenten en met goa botanicals versierd. Deze set onderscheidde zich van de andere artiesten door Flemings eigen unieke stijl. Toch moesten we weer snel op onze timetable kijken, want de (iets té volle?) line up van 25 years Bonzai was niet voor luieriken. Zo stond Push (live) alweer klaar om 2u in de Red Room. Maar langer dan een half uur kreeg de man van Universal Nation niet om zich te laten gelden. Toch wel jammer dat elke set maximaal een uur duurde, wat ook zorgde voor heel veel dezelfde platen doorheen de avond. Misschien is dit ook wel eigen aan de beperkte niche waarin Bonzai zich begeeft. Nieuwe trance en retrohouse platen zijn vrij zeldzaam, waardoor de hele scène een beetje wordt uitgemolken. Nu moeten wij ook wel vermelden dat we niet kwamen voor onontdekte tracks, maar gewoon om nog eens op al die stevige klassiekers te mogen losgaan. Geen schoonheidsprijs dus voor Fly & Co, wel eentje voor sfeer en gezelligheid!
En natuurlijk moest de kersvers winnaar van een Lifetime Achievement Awards op de Red Bull Elektropedia Awards zijn opwachting nog maken. Yves Deruyter is niet weg te denken uit de geschiedenis van het Belgische nachtleven en verdiend absoluut de verhoogde aandacht die het hele jubileumgebeuren met zich meebracht. Veel sfeer, de klassiekers netjes verdeeld over zijn set en gigantisch veel energie. Voor wie er niet kon bijzijn of het gewoon nog eens wil herbeleven: SLASH 9 TV to the rescue!
Yves Deruyter LiveYves Deruyter Live
Posted by Bonzai Music on Saturday, November 18, 2017
Overnemen van grote Yves deed Jan Vervloet en hij deed dat met verve. Misschien wel een van de meest gevarieerde sets van allemaal. Zo opende hij met het legendarische it's your dj van zijn succesvolle project Thunderball en sloegen we aan het klappen tijdens het geniale Go Motherfockers.
Als digestief kregen we nog een halfuurtje Zolex live gevolgd door die andere legende Franky Jones. Hij liet werkelijk niks heel van de Waagnatie en een hele portie gabber en happy hardcore. Jammer dat de lichten 20 minuten voor het einde al werden ontwaakt want wij konden nog wel even blijven verder beuken.
Bonzai heeft het verjaardagsfeest gekregen wat ze verdienen en wij konden met een glimlach ons bed inkruipen. De hele hype zal binnenkort ook wel weer gaan liggen, hoe dan ook is Bonzai tijdloos en is de stempel die zij hebben gedrukt op de dance scene is onuitwisbaar.
Pics by Red Bonsai
Meer over Bonzai Records
Links
FacebookWat begon als een kleine platenshop en opnamestudio in Deurne is uitgegroeid tot een wereldbekend fenomeen, dat tot op de dag van vandaag befaamd is bij zowel oude als jonge ravers. Bonzai Records is verantwoordelijk voor een hele resem tijdloze klassiekers die zich uitstrekken van trance tot progressive, of de stevigere elektronische genres. Enkele voorbeelden zijn 'The First Rebirth' van Jones & Stephenson, 'Bonzai Channel One' van Thunderball en 'The House Of House' van Cherry Moon Trax.