Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
WH

08/03/2025 / Evelyne Vanherf

Vijf vrouwen die een onuitwisbare stempel drukten op elektronische muziek

Deze vijf pioniers blijven een bron van inspiratie voor huidige en toekomstige generaties in de elektronische muziekscene.

Hoewel Internationale Vrouwendag op 8 maart wordt gevierd, zou erkenning en respect voor ieder mens, ongeacht geslacht, niet tot één dag beperkt moeten blijven. Elke dag is een kans om stil te staan bij de bijdragen van vrouwen in verschillende domeinen, waaronder de elektronische muziek.

Ter gelegenheid van deze dag doken we in de geschiedenis van vrouwen die de elektronische muziekwereld op revolutionaire manieren hebben gevormd. En geloof me, dat zijn er velen. Deze vijf pioniers blijven een onuitputtelijke bron van inspiratie voor zowel de huidige als toekomstige generaties in de elektronische muziekscene.


Wendy Carlos

Wendy Carlos (geb. 14 november 1939) is een iconische Amerikaanse componist en een pionier op het gebied van elektronische muziek. Ze kreeg wereldwijde bekendheid met haar album Switched-On Bach (1968), waarin ze de klassieke muziek van Bach transformeerde met de Moog-synthesizer. Het was een revolutionair album dat de deur opende voor elektronische muziek in de mainstream. Carlos werkte ook aan de iconische filmmuziek voor Stanley Kubrick's A Clockwork Orange (1971) en The Shining (1980), waarbij ze elektronische geluiden op een vernieuwende manier gebruikte.

Naast haar muzikale prestaties heeft Wendy Carlos een blijvende invloed gehad op de technologische kant van muziekproductie. Ze wordt geprezen als een van de grootste vernieuwers in de elektronische muziek en heeft haar stempel gedrukt op zowel de muziekwereld als de filmindustrie.

Wendy Carlos is een van de weinige transgender artiesten die een prestigieuze Grammy Award heeft gewonnen of genomineerd is. Bij de 12e jaarlijkse Grammy Awards won ze drie prijzen voor Switched-On Bach: Album of the Year, Best Classical Performance – Instrumental Soloist (With or Without Orchestra) en Best Engineered Recording, Classical.

Delia Derbyshire

Delia Derbyshire wordt vaak de ‘onbezongen heldin van de Britse elektronische muziek’ genoemd, en met reden. Als pionier bij de BBC Radiophonic Workshop creëerde ze futuristische geluiden op een moment dat elektronische muziek nog nauwelijks bestond. Haar meest iconische werk? De titelsong van Doctor Who, waarin ze met tape loops, oscillatoren en handmatige geluidsmanipulatie een revolutionair klanklandschap schiep—nog vóór de opkomst van de synthesizer.

Naast haar baanbrekende werk bij de BBC bleef ze experimenteren, onder andere met de band White Noise (An Electric Storm, 1969). Hoewel haar carrière grotendeels in de schaduw stond, is haar invloed op moderne elektronische muziek en sound design onmiskenbaar. Delia Derbyshire was een visionair die de grenzen van muziek voorgoed verlegde.

Daphne Oram

Daphne Oram was een visionair en een van de eerste Britse componisten die zich volledig toelegde op elektronische muziek, nog voordat de eerste synthesizers bestonden. Als pionier van musique concrète in het Verenigd Koninkrijk wordt ze vaak gezien als de vrouwelijke tegenhanger van Pierre Schaeffer.

Als medeoprichter van de BBC Radiophonic Workshop speelde ze een cruciale rol in de ontwikkeling van experimentele geluidsproductie. Ze was een van de eersten die in realtime geluiden creëerde en manipuleerde, iets wat vandaag vanzelfsprekend lijkt, maar in haar tijd revolutionair was. Haar innovatieve werkwijze en ongekende nieuwsgierigheid naar klank maakten haar een essentiële figuur in de geschiedenis van elektronische muziek.

Else Marie Pade 

Else Marie Pade was de eerste persoon in Denemarken die muziek maakte met elektronica. Een vrouw die haar eigen alternatieve paden creëerde en onverschrokken haar eigen spel vormde uit noodzaak. Else Marie Pade waagde zich niet alleen in het destijds bijzonder mannelijke veld van de hedendaagse compositie, maar trok ook naar het onontgonnen gebied van experimentele elektronische muziek. Door een volhardende, eenzame zoektocht kwam haar sonische universum tot uiting.

Een aanrader is haar album Et Glasperlespil (Glass Bead Game), met opnames uit 1958-1964. De diepe, rijke klanken laten horen hoe vooruitstrevend haar werk was, ondanks de technische beperkingen van die tijd. Else Marie Pade bewees dat elektronische muziek niet alleen futuristisch, maar ook tijdloos kan zijn.

Suzanne Ciani

Suzanne Ciani is een baanbrekende componist en sounddesigner die de elektronische muziekwereld heeft getransformeerd. Ze wordt ook wel de eerste Amerikaanse vrouwelijke synthheld genoemd. Sinds de jaren ’70 experimenteert ze met geluid, vooral met de Buchla Synthesizer, en staat ze bekend om haar quadrafonische concerten. Ze werd beroemd door haar innovatieve sound design, waaronder de iconische Coca-Cola-reclame.

Naast haar muzikale carrière was Ciani een pleitbezorgster voor vrouwen in elektronische muziek, en inspireert ze nieuwe generaties om hun creatieve mogelijkheden binnen deze wereld te verkennen.

Tien evenementen ter ere van Vrouwendag 

Gisteren publiceerden we een artikel waarin we een inspirerende lijst van tien evenementen deelden die de kracht en creativiteit van FINTA-artiesten in de schijnwerpers zetten. Van boeiende talks tot energieke clubnights – we benadrukken de rol die deze artiesten spelen in het vormgeven van een eerlijkere en inclusievere muzieksector. 

Het is een herinnering dat we niet alleen op 8 maart, maar elke dag van het jaar, samen blijven bouwen aan een diverse en gelijkwaardige muziekwereld.

Kopfoto: ©

WH