Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto  van Falsive Records

28/04/2023 / Pieter-Jan Nerinckx

Eerste editie van labels Disrupt The Surge en Falsive Records in Club Vaag was een succes

Wij spraken de oprichters over het reilen en zeilen van een platenlabel

Op 1 april sloegen Disrupt The Surge en Falsive Records de handen in elkaar voor een feest in Club Vaag. En dat was geen toeval. Label Bosses Robin en Kadir kennen elkaar al jaren en bouwden een sterke vriendschapsrelatie op die zich zowel op persoonlijk als zakelijk vlak uit. Het ene label is net begonnen, het andere is internationaal bekend. Ondanks die verschillen hanteren ze een erg soortgelijke visie in het runnen van hun platenlabel. Wij spraken de twee oprichters over het reilen en zeilen van een label en welke relevantie dat nog heeft in onze (virtuele) wereld. 

Bij Disrupt The Surge brachten jullie al een killer plaat uit van Illiya Korniyenko. Staan er nog meer releases op de planning?

R: Ja, ik ben al een hele tijd bezig met de volgende. Ik doe eigenlijk vooral vinylreleases, maar Disrupt The Surge is niet op het massaproductieverhaal gericht. Disrupt The Surge is geen echte inkomstenbron voor mij. Het project is eerder gebaseerd op mijn eigen guilty pleasures. Dus artiesten die ik vet vind en op vinyl wil uitbrengen. Verder staan er nog eigen tracks waar ik al even aan werk op de planning als digital releases.

De eerste release op Disrupt The Surge was van Illiya. Toen ik zijn track 'Gumball' hoorde, dacht ik: 'Wtf!' Het label bestond toen zelfs nog niet, maar ik dacht: 'Man, dit soort platen verdienen meer dan een SoundCloud-upload.' 
De volgende plaat op Disrupt The Surge komt dan ook van een artiest waar ik grote bewondering voor heb en dat is 6EJOU. 2 tracks met twee remixen, waarvan eentje van mij en eentje van BSLS. De tracks zijn zo goed als af, enkel de remixen nog. Maar ja, eens een plaat verkoop-klaar is moet je toch een achttal maanden rekenen. De release zal dus niet meer voor dit jaar zijn, gok ik.

Werk je volledig alleen in dit label?

R: Wel, ik ben eigenlijk een sublabel van Flatlife Records. Dat is het mainlabel dat alles regelt voor de vinylreleases. Ik heb een mooie deal met de eigenaar en dat legt de drempel wel lager om vinyl uit te brengen want het blijft wel een investering. 300 oplages kosten makkelijk 1200 euro. Dan heb je nog geen fancy cover, hè. Dus als je dat allemaal alleen moet doen, is dat echt veel geld. En Flatlife heeft een goed netwerk, dus daar profiteer ik van mee. 

Falsive heeft al een rijkere geschiedenis en is ondertussen uitgegroeid tot een internationaal kwalitatief label. Hoe is die reis verlopen, Kadir? 

K: Falsive is begonnen met als doel om kleine, opkomende, talentvolle artiesten een podium te geven. Wat startte als een side project, groeide binnen het jaar uit tot een welbekend label in de techno scene. De kracht van Falsive is dat wij puur kijken naar wat goed klinkt, en niet hoe groot een artiest is of hoeveel followers die heeft. Wij werken transparant, professioneel en kwalitief. Deze formule heeft gezorgd voor vertrouwen en het creëren van samenwerkingen in binnen- en buitenland. 

Vele artiesten die destijds net gestart waren en bij Falsive hebben gereleast zijn inmiddels aan het draaien op grote events. Denk aan VENDEX, 6EJOU, Charlie Sparks, KOZLOV, OGUZ, KARAH, WANTON, 753 en meer. Onze kwaliteit zit hem in het scouten en de grotere dj's weten hun tracks bij ons te vinden. Daarnaast werken wij strikt met Robin als onze mastering engineer, die altijd de kwaliteit van een goeie afwerking kan waarborgen. Ook hier staan wij bekend om.

Foto  van Falsive Records
© Falsive Records

Hebben jullie tips voor beginnende labels die het zelf ver willen schoppen in de scene?

K: Het belangrijkste dat een label volgens ons moet bieden aan artiesten is transparantie, support en een persoonlijke aanpak. Je werkt met mensen die hun werk aan jou toevertrouwen. Het is dan onze taak om als labeleigenaar deze productie van de artiest zo goed mogelijk in de scene gepusht te krijgen.

En zijn labels überhaupt nog relevant vandaag de dag?

R: Als ik heel eerlijk moet zijn? Nee, labels zijn niet meer zo relevant als vroeger. Omdat iedereen een label kan oprichten. Jij kan morgen zeggen: ‘Ah, ik ben Label X.’ Je maakt een Bandcamp en Soundcloud account aan en je bent vertrokken. Heel veel mensen starten daar ook impulsief aan. Maar zijn die zich dan wel bewust van de gang van zaken? Van copyrights? Contracten? En nog zo veel meer. Er zijn zo veel labels waar je niks aan hebt. Zeker in de hard techno scene. Die brengen continu VA’s uit waarop dan 20 tracks staan. Wat voor zin heeft het dan nog om daar als artiest aan mee te werken? Je gaat gewoon op in die massa. Of ze releasen veel te kort op elkaar en proberen overal kosten te besparen zoals mastering of deftige distributie. Waardoor je harde werk als producer niets heeft opgebracht en dan breng je het gewoon veel beter zelf uit.

Toch zijn er labels die er wel nog toe doen, vind ik. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Falsive, dat de laatste tijd exclusiever is geworden en dat doet wel iets. Want alles tekenen en releasen heeft weinig waarde, hè. Als een label selectiever is, krijgt een plaat ook meer aandacht. Falsive is één van de betere labels en als je daar als artiest op hebt uitgebracht, heeft dat wel een waarde en weet je ook dat je track in goede handen is.

K: Thanks, Robin (Lachen)! Ik vind ook dat labels zeker nog relevant kunnen zijn. Bij Falsive nemen we het complete proces van de artiest over. Wij zorgen voor distributie naar alle platforms, professionele mastering, artwork en promo. We hebben nauw contact met grotere dj's die maandelijks onze promo's binnen krijgen en daardoor early access hebben, om vervolgens deze tracks te draaien op hun evenementen. Als startende/beginnende artiest is dat lastiger en kan een label dus meer voordeel hebben een dan self-release. 

Foto  van Falsive Records
© Falsive Records

Maar als beginnende artiest kan het toch ook moeilijker zijn om bij een sterk label aan te kloppen voor een release?

R: Yes, klopt. Het is niet altijd gemakkelijk om bij deftige labels binnen te geraken. Je naam kan veel doen maar nog meer is het de kwaliteit die er moet uitspringen. Sommige artiesten willen ook wat te snel op grote labels releasen. Het is geen sprint maar een marathon, hé. Soms heb je gewoon wat tijd nodig om jezelf nog meer te ontwikkelen. Voor grotere labels is het dikwijls een combo van je naam en kwaliteit.

Een ander verhaal dat ik vandaag ook aan artiesten meegeef: 'Breng het zelf uit.' Het grootste bewijs daarvan is 6EJOU, die heeft vooral soloreleases gedaan en is zo gegroeid tot waar die nu staat. Mensen kopen ook steeds minder muziek, waarom nog enkel naar een label trekken?

Dus ook als artiest, ga niet bij eender welk label uitbrengen want Falsive en Vast Perception zijn ook de enige twee labels die me ooit hebben uitbetaald. Falsive kijkt elk jaar alle inkomsten en plays na, naargelang het contract. En dan krijg je je deel, klaar. Bij Vast Perception is dat net zo. De andere labels? Nooit iets van gezien.

Is dat een groot probleem in de scene?

R: Zo’n dingen gebeuren erg veel. Als mensen me tegenwoordig vragen waar ze moeten releasen, dan zijn er nog weinig labels die ik kan aanraden. Social media en streamingkanalen zijn zo sterk geworden dat je je ook de vraag kan stellen of je nog wel een label nodig hebt. Vroeger was dat anders. Goed, frauduleuze toestanden zullen er altijd geweest zijn, maar je kon zelf wel niet zomaar een label oprichten. En bij een label tekenen was minder evident. Daarom is vandaag de dag de kwaliteit zo laag en dat vind ik soms spijtig. Maar als artiest kan dit ook een voordeel zijn, natuurlijk. Je kan releasen hoe en wanneer je wil.

Foto  van Falsive Records
© Falsive Records

Op 1 april hebben jullie samen een event gehad in Club Vaag. Kennen jullie elkaar al lang?

R: Ja, toch al 3 jaar. Maar we werken nog maar een tweetal jaar samen. Ik ben met mastering begonnen aan het begin van covid. En op een gegeven moment zijn we samen eens naar Barcelona geweest voor een showcase van Falsive en daar zijn we tot een deal gekomen. Ik zou de masterings van zijn label doen. Zo zijn we ook steeds sterker naar elkaar toegegroeid, zowel vriendschappelijk als zakelijk. 

K: We zijn samen van niks naar ergens gegaan en dat schept een band. Ik zit ook bij zijn agency dus hij regelt mijn boekingen. Daarom dachten we ook van: ‘Kom, we doen eens een eventje.’

Vanwaar de keuze voor deze club?

R: Ik heb een goed contact met de club, aangezien ik daar zelf ook al veel gespeeld heb, hè. Club Vaag maakt het ook haalbaar voor kleinere concepten om iets te doen en geeft ook tips. De communicatie zit daar heel goed. En als ik naar Antwerpen kijk is het gewoon de leukste venue. De sound en led walls in Vaag zijn gewoon fantastisch en geven een vette ervaring!

En qua line-up hebben jullie samen beslist wie zou komen draaien? 

Ja, wij zitten wel op dezelfde golflengte qua mindset over kwaliteit. Het was eigenlijk een klein familiefeest voor ons, met dj's en vrienden die de laatste jaren erg naar elkaar zijn toegegroeid. 

Foto  van Falsive Records
© Falsive Records
Kopfoto: © Falsive Records

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête