Overslaan en naar de inhoud gaan
menu

17/12/2015 / SOPHIE DANIELS

De beste marketingacties van dj's

Is je Facebook-profiel genoeg om je te profileren als dj?

Wel, dat hangt er vanaf. Meestal kan je er wel al je informatie kwijt en het is ook de plaats waar het meest gezocht wordt naar dj's. Heb je toch een mooi spaarpotje opgebouwd en wil je extra aandacht trekken? Ga het dan wat verder zoeken. Een website, app of sociale media campagne kan wonderen doen.

Een website dient in onze ogen eerder voor een soort van promotie. Heb je pas een nieuwe plaat uit of wil je je album bekend maken? Dan is het lang niet meer genoeg om een statische website op te zetten. Je moet je onderscheiden. Doe iets speciaal.

Zoals Madeon bijvoorbeeld. Om zijn nieuwe album Adventure bekend te maken, kwam zijn website Adventure Machine tot leven. Een website waar je je eigen muziek kan samenstellen door middel van samengestelde deuntjes. De truc zit 'em in het interactieve. Zolang je je bezoekers kan bezig houden of je ze zelf iets kan laten maken -deze is nog beter eigenlijk- zal je zien dat je populariteit een stuk de hoogte in gaat.

En als je écht veel budget hebt, dan kan je zelfs gaan voor een app. We spreken hier dan wel over een schamele €5.000 tot €10.000. En dat geld steek je waarschijnlijk liever in een nieuwe Roland ofzo. Iets wat niet veel kost, maar waar je wel creatief voor moet zijn, zijn sociale media campagnes. Deze brengen meestal ook heel veel bereik met zich mee.

Wij geven je enkele van de beste voorbeelden mee.

Madeon - Adventure Machine website


Voor de launch van Madeons debuutalbum, werd een website ontwikkeld waar je allemaal mashups terugvindt van het nieuwe album waarmee je zelf zijn tracks door de mangel kunt halen.

Meer dan 320.000 mensen surften in de eerste week naar de website en in totaal werden er zo'n 7,5 miljoen samples gemaakt.

Maak zelf je eigen nummer.


Tinie Tempah - Rap Demonstration app


Altijd al willen rappen als Tinie Tempah? Als er een nummer van hem op de achtergrond speelde en je klikte op 'Listen' dan herkende de app automatisch welk nummer het was én Tinie zelf rapte ook mee.

Lipsync noemen ze het. Wij noemen het briljant. De app werd meer dan 25.000 keer gedownload en 50% van de gebruikers kocht ook meteen het album via de app.


Calvin Harris - Dance to unlock app


De helft van het album was al uitgebracht als een single die veel van zijn fans al hadden gekocht. En waarom zou je je fans twee keer laten betalen? Dus besloot hij om zijn nieuw album gratis weg te geven. Maar je moest er wel iéts voor doen.

Zolang je danst -of dat je smartphone denkt dat je beweegt- kon je zijn nieuwe songs blijven beluisteren. Vanaf het moment dat je stopte, stopte ook de muziek. Resultaat? Het album stond wekenlang op nummer 1 in de UK en 26% van de gebruikers kocht het album ook daadwerkelijk. Van echte fans gesproken.



 

Plan B - Twitter hashtag campaign


Fans konden vooraf toegang krijgen tot een selectie van exclusieve en ongehoorde tracks van hun Ill Manors album door het versturen van een tweet met de hashtag #illmanorsalbum. Speciaal voor de campagne werd er een Twitter-account opgezet die dan een automatische tweet verzond samen met de Soundcloud-link naar het nummer.

Deze tweets werden ook nog eens doorheen heel Londen door graffiti-artiesten op gebouwen geplaatst (zie foto). Het gecombineerde effect van de verschillende initiatieven resulteerde in 5,9 miljoen Facebook fans , 342.000 Twitter-volgers , 8.3m YouTube uitzicht op het nieuwe album inhoud en een boost in de verkoop.

Ook Google deed er zijn zegje over.



Modestep - Evolution Theory “Social Media Virus”


Om hun nieuwe album te promoten, wilden de jongens van Modestep een soort van Facebook takeover creëren. Ze wilden hun fans infecteren met een virus. Ze gaven hun fans de mogelijkheid om een gratis nummer van Modestep te downloaden, zolang ze hun aanmeldden met hun Facebook- of Twitter-account.Wat ze niet wisten, is dat ze nu eigenlijk toegang gaven aan Modestep om content in hun plaats te plaatsen.



Op de dag dat het album verscheen, postte iedereen die zich had aangemeld via hun Twitter- of Facebook-acocunt een boodschap met een link, zonder dat ze dat eigenlijk zelf deden. Kan je nog volgen? Zodra je op de link klikte, kwam je terecht op een blauw scherm dat je meedeelde dat je geïnfecteerd was met het Modestep-virus. Vanaf het moment dat de gebruiker ergens op het blauwe scherm klikte, werd hij doorverwezen naar de website waar je het album kon kopen.



Wat ging er goed? Twitter associeerde de berichten niet met spam en er werden heel wat albums verkocht. Wat ging er minder goed? Facebook blokte hen na 1.000 berichten. En delete ook alle berichten zeer snel. Toch kon de actie rekenen op ongeveer 5.000 bezoeken naar de site via Facebook.

ALT-J - Geofence app


Nog zo een schoontje. ALT-J lanceerde hun nieuwe album samen met een app. Het album kon je op bepaalde plaatsen over de hele wereld streamen en via de app kon je zien op welke plaatsen dat was. Ging je dan naar die bepaalde plek, dan kon je sommige nummers unlocken en beluisteren.

Een echte treasure hunt app. Je moet iets doen om iets de krijgen. Streaming locaties zijn gecentreerd rond parken en bezienswaardigheden. De app stelt gebruikers in staat om te zien waar de dichtstbijzijnde streaming locatie is en blijft op de hoogte van nieuwe gebieden als ze worden toegevoegd.