Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Gaspard Brutoux

Van B2B tot live act: hoe twee sound engineers een nieuwe artistieke stap zetten

Over technische roots, artistieke groei en de weg naar een volledig eigen liveset.

14/12/2025 / Evelyne Vanherf

Wanneer twee sound engineers, die ook actief zijn als producers en dj’s, elkaar vinden achter de decks, kan dat het begin zijn van iets veel groters. Zo verliep het ook voor dit duo: wat begon als een spontane B2B in Fuse groeide uit tot een intensieve samenwerking, zowel technisch als creatief. Na jaren samen werken in de booth én in de machinekamer van elektronische muziek zetten Downside & Initial Code nu een nieuwe stap: een eigen liveset.

In dit interview vertellen ze hoe het idee ontstond, waarom hardware zo belangrijk voor hen is en wat ze van elkaar hebben geleerd tijdens het bouwen van dit nieuwe project. Op 27 december stellen ze hun liveset voor het eerst voor aan het grote publiek in Fuse.

Gaspard Brutoux
©

Gaspard Brutoux

Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen met samenwerken?

Initial Code: “We leerden elkaar kennen in 2018, toen we een B2B mochten spelen tijdens de Brussels Electronic Marathon. Dat eerste optreden in Fuse voelde meteen heel goed, en daardoor begonnen we vaker samen te draaien. Daarna werd het nog intenser toen we als sound engineers gingen samenwerken. Dat heeft echt de basis gelegd voor alles wat we nu doen.”

Wanneer ontstond het idee om een liveset te maken?

Initial Code: “Een paar maanden geleden kregen we opnieuw een voorstel voor een B2B-dj-set. We voelden dat we iets anders wilden doen, iets nieuws. Toen zijn we voor het eerst echt gaan praten over een liveset.”

Downside: “We begonnen niet bij de muziek maar bij de gear. We waren eerst volledig gefocust op de technische setup: de rack bouwen, de computer integreren, nadenken over betrouwbaarheid. Pas toen dat allemaal stond, zijn we ons op de muziek gaan richten.”

Werken jullie met een vaste structuur in jullie setup, of bouwen jullie die telkens anders op?

Initial Code: "We werken met een vaste structuur voor de liveset, gebaseerd op een Ableton Live-sessie, maar we bewegen vrij binnen die sessie. Het idee is dat we tijdens de liveset alles kunnen doen wat we willen, terwijl we toch een duidelijke hoofdstructuur behouden. Zo blijft het geheel tegelijk veilig én is er ruimte om creatief te zijn."

Welke hardware en software gebruiken jullie?

Downside: “We wilden veel computerkracht benutten, maar ook hardware-elementen behouden. Het enige wat we absoluut niet wilden, was een laptop op het podium. Sorry voor alle laptopgebruikers, maar een laptop op het podium voelt voor ons wat vreemd, alsof je je e-mails aan het checken bent tijdens een show. Daarom besloten we, aangezien we allebei geluidstechnici zijn, om te denken vanuit de professionele audio­wereld: waarom geen setup bouwen zoals je die daar zou tegenkomen? Dus bouwden we een custom rack met daarin een Mac Mini en een extern scherm. Daarnaast gebruiken we modular gear, Elektron-machines zoals de Rhythm, en een custom clock-box om alles perfect te synchroniseren.”

Initial Code: “Met machines kan je mee experimenteren, je voelt ze. Het geeft een andere energie dan volledig digitaal werken.”

Downside: "Zo ontstond het idee om een custom rack te bouwen met een Mac mini erin, gecombineerd met een apart scherm dat we snel kunnen opstellen en gebruiken. Tegelijk wilden we ook live-elementen toevoegen aan onze liveset. Geïnspireerd door artiesten als Farah en anderen, kozen we op modulair vlak voor een Elektron Machinedrum, een modulaire synthesizer en een Elektron Rhythm. Zo kreeg onze setup uiteindelijk vorm. Het enige wat nog ontbrak, was uiteraard de klok: iets om alles te synchroniseren. En zo kwam mijn custom clock box tot leven." 

3D print
©

3D print

3D print

Wat is het meest zenuwslopende aan live performen?

Downside: “We hebben als sound engineers veel optredens gezien die perfect liepen, maar ook shows die volledig misliepen door technische problemen of kleine details die over het hoofd werden gezien. Daarom hebben we elk scenario doorgesproken. Wat als de computer uitvalt? Wat als één machine stopt? We wilden zeker zijn dat we altijd verder konden spelen. Misschien is onze setup wat ‘overkill’, maar liever dat dan een stilgevallen show.”

Initial Code: “Onze stijlen vullen elkaar goed aan, en live komt dat nog beter tot zijn recht. We zijn allebei producers, dus het voelt als een logische stap om onze muziek ook live te brengen. In de huidige scene wordt het steeds belangrijker om een compleet profiel te hebben: een label, producties, concepten… Een liveset is gewoon de volgende stap daarin.”

Initial Code: “Voor ons voelt het heel natuurlijk. Het past bij wie we zijn en hoe we samenwerken.”

Wat hebben jullie van elkaar geleerd in dit proces?

Downside: “We hebben jarenlang samen gewerkt als sound engineers, bij Fuse, bij Crossroads, in heel uiteenlopende situaties. Maar nu leren we elkaar kennen vanuit een andere rol: die van muzikanten. Dat vraagt een andere mindset. Het is heel interessant om ideeën te delen in de studio en samen iets nieuws te creëren. Het verdiept onze samenwerking nog meer.”

Initial Code: “Dat vat het mooi samen. Het voelt als een evolutie van onze samenwerking: van techniek naar creatie.”

Alvast bedankt voor de gezellige babbel — ik kijk nu al uit naar jullie liveset op 27 december! 

Fuse
©

Fuse

Kopfoto: ©

Gaspard Brutoux