Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
DVS1

06/09/2024 / Maxime Mach

Aslice stopt alle activiteiten al na twee jaar

Een mooi initiatief krijgt zo een jammer einde.

Aslice werd in 2022 opgericht door Zak Khutoretsky, beter bekend als techno-DJ en producer DVS1. Het op donaties gebaseerde platform zorgde ervoor dat DJ's hun vergoedingen kunnen delen met de artiesten die de muziek maken die ze in hun sets draaien. Daarvoor moesten ze de Aslice-software installeren op hun computer, de afspeellijst van de betreffende gig importeren en de details van het optreden invoeren, om zo bijvoorbeeld nog wijzigingen of vinylplaten toe te voegen. Zo werden er in twee jaar tijd ongeveer 7400 playlists verzameld van 935 DJ's, die samen meer dan €380.000 van hun verdiensten deelden met meer dan 27.000 producers wereldwijd. 

Helaas kondigde het platform op 3 september een noodgewongen sluiting aan via Instagram.

Logo van DVS1, gemaakt door Aslice
© Aslice

Het idee achter Aslice

De filosofie achter het platform vertrekt vanuit een eerlijkheidsprincipe en draait vooral om solidariteit en waardering binnen de elektronische muziekindustrie, meer specifiek tussen DJ's en muziekproducenten. DVS1 zag dat DJ's vaak aanzienlijk meer verdienen dan de producers van de muziek die ze spelen, wat hij als onrechtvaardig beschouwde. In theorie zijn er de auteursrechtenorganisaties die bijdragen aan een eerlijker ecosysteem, maar door een gebrek aan consistente rapportage, inning en verspreiding zien veel producers weinig tot geen inkomsten uit deze bronnen. Daarom werd het platform opgericht om de inkomenskloof tussen deze twee groepen te verkleinen. 

Het centrale idee is dus ook dat de muziek die DJ's draaien essentieel is voor hun succes en overleving binnen de sector. Daarom moedigde Aslice DJ's aan om een percentage van hun fee, gemiddeld rond de 5%, te doneren aan de producers van de nummers die ze tijdens hun sets draaien. Dit weerspiegelt een filosofie van gedeelde waardering en ondersteuning binnen de muziekgemeenschap: community in action. 

Verder werd de oprichting van het platform gedreven door het idee dat succes in het wereldje niet alleen afhangt van je technische skills als DJ, maar ook van de creatieve en intensieve inspanningen van vaak ondergewaardeerde producers.

Wie geïnteresseerd is in de uitgebreide visie van Aslice en DVS1 kan hier terecht. 

De stopzetting van het platform

Gekoppeld aan de aankondiging over de sluiting van het platform verscheen er ook het onafhankelijke rapport "A Slice of Fairness" op hun website, opgesteld door Audience Strategies. Dit rapport biedt een onafhankelijke, externe blik op de impact van Aslice, de bevindingen van de 2024 Electronic Music Artist User Survey en de uitdagende dynamiek van de elektronische muziekindustrie. Voor de geïnteresseerden zetten we enkele bevindingen die gerelateerd zijn aan de sluiting van het platform op een rijtje. 

  • De financiële realiteit: Aslice had moeite om financieel duurzaam te blijven, ondanks een innovatief model. Het team werkte zonder fatsoenlijke salarissen en ontving 15% van de gedeelde inkomsten van DJ's, wat $63.404 opbracht in drie jaar tijd. Dat was veel minder dan de jaarlijkse kosten van $250.000. Dankzij kortingen en lage vergoedingen kon Aslice langer blijven bestaan, maar zonder meer gebruikers en transacties werd het model stilaan onhoudbaar. 
  • De afwezigheid van grote namen: Het betrekken van grootverdieners in de sector bleef helaas uit, wat een essentie bleek te zijn om financieel levensvatbaar te blijven. Zo zou de deelname van slechts 40 extra DJ's op topniveau of één grote naam als Calvin Harris al de operationele kosten kunnen dekken. Ondanks steunbetuigingen van 2.293 benaderde DJ's, waaronder 277 actief op topniveau, werd maar een klein deel uiteindelijk actief gebruiker. Deze kloof tussen publieke steun voor verandering en effectieve deelname maakte het moeilijk om de gevestigde praktijken in de industrie te veranderen. 
  • Skeptici in de muziekindustrie: Het platform kreeg te maken met veel tegengewicht vanuit de muziekindustrie. Sommige DJ's vonden dat bestaande organisaties al voor eerlijke compensatie zouden moeten zorgen, terwijl anderen het een te onvolledige oplossing vonden. Ook waren er artiesten terughoudend om hun inkomsten te delen door twijfel aan de nauwkeurigheid van Aslice's systeem, hoewel deze zorgen later ongegrond bleken. 
  • Problemen met user engagement: Aslice had moeite om geregistreerde gebruikers actief te maken, aangezien 61% van de 2.389 geregistreerde DJ's nooit een playlist instuurde, ondanks maandelijkse herinneringen en een eenvoudige setup. Financiële redenen waren hier de belangrijkste barrière, waarbij 71% van de niet-deelnemers aangaf dat lage inkomsten of weinig optredens hen tegenhielden. Slechts 22% van de DJ's verdiende voornamelijk met draaien, en 82% verdiende minder dan $200 per optreden. Onder de 935 actieve gebruikers dienden 64% een tweede playlist in, en 52% bleef een jaar later nog actief. Een kleine groep van 12% was dus verantwoordelijk voor 79% van de gedeelde inkomsten, wat wijst op een trouwe kern die het platform waardeerde zodra ze het eenmaal gebruikten. 

Dit verhaal komt dus sneller ten einde dan velen, waaronder ook de What Happens redactie, hadden gehoopt. Maar de impact op het elektronische muzieklandschap is onmiskenbaar. Met een gedurfde herdefiniëring van de industrienormen heeft Aslice ervoor gezorgd dat er nieuwe standaarden zijn als het gaat over het empoweren van artiesten, het bevorderen van wederzijdse steun, technologische innovatie en eerlijke compensatie. 

Dit platform heeft essentiële gesprekken en initiatieven binnen de sector op gang gebracht. Hoewel het platform nu niet meer operationeel is blijft de invloed ervan hopelijk krachtig doorwerken, en inspireert het de nieuwe generatie artiesten en actievelingen binnen de sector om te streven naar een rechtvaardigere toekomst voor iedereen.