Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Drew Angerer

30/05/2024 / Evelyne Vanherf

Alles wat je moet weten over het proces tegen Live Nation Entertainment in de Verenigde Staten

Waarom Live Nation en Ticketmaster een overmatige hoeveelheid macht hebben, zowel wereldwijd alsook in België.

Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft samen met 29 staten Live Nation Entertainment in de Verenigde Staten voor de rechter getrokken. 

Als schrijvers moeten wij meestal neutraal blijven, maar ik moet toegeven dat ik deze week toch even 'YES' heb geroepen. Bedrijven zoals deze hebben een aanzienlijke impact op de muziekindustrie, en ik zou eindeloos kunnen schrijven over hoe deze grootspelers de muziekindustrie niet altijd even goed beïnvloeden. 

Een concert of evenement zou een gelegenheid moeten zijn die mensen samenbrengt, een viering van de liefde voor muziek en een ontsnapping uit de dagelijkse sleur. Helaas is het de laatste jaren steeds meer een commercieel slagveld geworden. Natuurlijk, iedereen moet zijn brood verdienen, maar zijn we niet een beetje aan het overdrijven? Het gaat niet alleen om de ticketprijzen, maar ook om het betalen van 14 euro voor een rum-cola met een vleugje alcohol in of zelfs betalen voor een levensbehoefte zoals water. En ja, ik ben mij zeker bewust van de inflatie. Maar waar is de liefde voor evenementen en muziek gebleven? 

Ik zou hier nog lang over kunnen doorgaan, maar dan verlies ik de focus op waar we het vandaag over willen hebben: het proces tegen Live Nation Entertainment. Hieronder leg ik kort uit wat er in Amerika aan de hand is en waarom dit ook voor ons belangrijk is.

Forbes
©

Forbes

Wie is Live Nation Entertainment? 

Live Nation Entertainment is 's werelds grootste live-aanbieder en kwam tot stand door een samenwerking van vier aparte marktleiders: Ticketmaster.com, Live Nation Concerts, Front Line Management Group en Live Nation Network. 

Ticketmaster.com is ‘s werelds grootste ticketverkoper voor evenementen en behoort tot de top vijf van grootste e-commercewebsites met meer dan 26 miljoen unieke bezoekers per maand. Live Nation Concerts promoot jaarlijks meer dan 20.000 shows voor meer dan 2.000 artiesten wereldwijd. Pfieeuw. 

Statista
©

Statista

Hoe kregen artiesten in het verleden geld van tours? 

Van de jaren zeventig tot de jaren negentig tourden artiesten met middelgrote en grote fanbases om hun albums te promoten, vaak met het besef dat tournees verliesgevend waren en de winst uit albumverkopen zou komen. Minder prominente muzikanten vertrouwden daarentegen op optredens op kleine podia om inkomen te verdienen.

Gedurende een groot deel van de 20e eeuw moest je voor het kopen van kaartjes voor een show of evenement naar de kassa van de locatie reizen, of herinner je nog de tijd van tickets kopen in de Free Record Shop? Misschien niet iedereen, maar ik ben wel nog van die tijd. 

Tegenwoordig 

Tegenwoordig zijn zelfs de populairste muzikanten steeds meer afhankelijk van inkomsten uit tournees en verwachten ze eerlijk betaald te worden. Fans voelen een hechte band met hun favoriete artiesten en zijn bereid hen financieel te steunen. Echter, wanneer Live Nation Entertainment extra vergoedingen toevoegt of muzikanten onder druk zet om met minder genoegen te nemen, wordt het voor fans duidelijk dat zij en hun favoriete artiesten benadeeld worden.

Herhaaldelijk kritiek van fans en politici

Ticketmaster, dat in 2010 fuseerde met Live Nation, heeft herhaaldelijk kritiek gekregen van fans en politici vanwege de grote controle die het heeft over de livemuziekmarkt en het kunstmatig opblazen van ticketprijzen met vergoedingen en servicekosten. Dit is niet de eerste keer dat consumenten oproepen tot het uiteenvallen van Ticketmaster en Live Nation. En het is ook niet de eerste keer dat het ministerie van Justitie naar verluidt onderzoek doet naar vermeend wangedrag van het bedrijf. 

Herinner je de chaos bij de ticketverkoop van Taylor Swift nog eind 2022? Het systeem werd zo overweldigd door de vraag naar tickets dat het volledig plat kwam te liggen, met lange wachtrijen, teleurgestelde fans en dan spreken we nog niet over de schrijnende ticketprijzen. Dit was ook de aanleiding om het toezicht op Live Nation vanuit de overheid te versterken. 

Toen de fusie tussen Live Nation en Ticketmaster in 2010 werd goedgekeurd, was hiervoor een instemmingsbesluit vereist. Het doel van die overeenkomst was onder meer om Live Nation te verbieden represailles te nemen tegen een locatie voor het gebruik van een andere ticketaanbieder dan Ticketmaster. 

Samen beheersen de twee bedrijven nu naar schatting 70% van de markt voor ticketverkoop en live-evenementen. 

Antitrustzaak aangespannen

Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft samen met 29 staten en het District of Columbia een antitrustzaak aangespannen tegen Live Nation Entertainment, het moederbedrijf van Ticketmaster. 

De antitrustwetgeving in de Verenigde Staten richt zich tegen monopolies en concurrentiebeperkende praktijken van oligopolies. De eerste federale antitrustwet.

De beschuldigingen?

De Amerikaanse regering beweert dat het uitgebreide bedrijfsmodel van Live Nation Entertainment de concurrentie verstikt en dat het bedrijf locaties straft die afhankelijk zijn van andere ticketdiensten. “Fans betalen meer aan vergoedingen, artiesten hebben minder mogelijkheden om concerten te geven en locaties hebben minder keuzes voor kaartverkoop” aldus Merrick Garland (Amerikaanse procureur-generaal).

Nadat het ministerie van Justitie in 2010 een fusie tussen de twee ondernemingen had goedgekeurd, werd het nieuwe bedrijf, Live Nation Entertainment, veel machtiger. 

Live Nation Entertainment in België

Live Nation Entertainment beheert nu veel van de functies die gepaard gaan met het geven van een concert: het is eigenaar van locaties, promoot concerten, boekt acts, produceert shows, beheert artiesten, verkoopt kaartjes en meer. En dit doen ze niet alleen in de VS maar wereldwijd en ook in België. 

Ook in België is Live Nation zonder twijfel marktleider als het gaat om concertpromotie en ticketing, vooral als het om festivals gaat. Denk maar aan Rock Werchter, Werchter Boutique, TW Classics. Er wordt ook samengewerkt met festivals als Graspop Metal Meeting, Dour en Pukkelpop. Daarnaast is het de exploitant van verschillende concertzalen, waaronder het Sportpaleis en Lotto Arena.

Gezien de concurrentie met organisaties als Greenhouse Talent en FKP Scorpio heeft het bedrijf in België (nog) niet zo'n grote monopoliepositie als in de VS, maar het is ook hier belangrijk dat we hier waakzaam voor blijven.

In 2021 boekte Live Nation Festivals, het Belgische bedrijf, een winst van 162.314 euro. Da's aanzienlijk lager dan de 9.916.630 winst van het jaar ervoor, maar logisch gezien de context van de coronapandemie. In 2022 steeg deze winst naar 7.097.797 euro. De gehele omzet bedroeg in 2021 4.606.735 euro en nam in 2022 al terug explosief toe tot een indrukwekkend bedrag van 63.255.943 euro.

Hieronder vind je een vergelijking van de jaarlijkse winsten van Live Nation met de dagticketprijzen van Rock Werchter. Een mooie correlatie, tot de coronapandemie roet in het eten gooide en de 2021-editie van Rock Werchter zelfs niet doorging. Wij zijn alvast benieuwd naar de jaarcijfers van 2023.

Reactie van Live Nation Entertainment

Op 23 mei zei Live Nation dat het geen monopolie heeft op het gebied van ticketverkoop of promotie en dat het de zaak van de regering zal aanvechten. Bovendien zei het bedrijf dat de Ticketmaster-afdeling “geen prijzen vaststelt, zoals artiesten en teams dat wel doen, en dat ze onderhevig zijn aan een grote vraag en een laag aanbod, terwijl het merendeel van de vergoedingen naar locaties gaat”. Laten we hiermee toch even lachen? 

Rechtzaak vertragen

Advocaten die Live Nation vertegenwoordigen, zullen waarschijnlijk veel geld verdienen door de pogingen van het Department of Justice om het bedrijf op te splitsen te vertragen. Door concertpromotoren en kaartverkoopbedrijven de schuld te geven van hoge prijzen, negeren ze hiermee de klacht.

Het bedrijf noemt de beschuldigingen van monopolistisch gedrag vervolgens ‘absurd’ en beweert dat de laatste acties van het Department of Justice tegen ‘dominante platformbedrijven’ niet ‘anti-monopolie’ zijn, maar ‘anti-zakendoen’. Terwijl de rechtszaak voortduurt, zullen consumenten waarschijnlijk exorbitante prijzen blijven betalen om aan hun concertbehoeften te voldoen. 

Wat zal er in de toekomst gebeuren?

De regering zal een juryrechtspraak aanvragen om te bepalen of Live Nation Entertainment een monopolie is. Als blijkt dat het bedrijf de Sherman Anti-Trust Act schendt, zou Live Nation Entertainment gedwongen worden te herstructureren of zelfs op te splitsen in twee of meer afzonderlijke bedrijven.

We volgen deze rechtzaak verder op en houden jullie op de hoogte van de uitkomst. Wie graag nog een volledig overzicht heeft op video, bekijk dan zeker de link hier

Wake-up call voor onze industrie 

Laten we hopen dat deze zaak een wake-up call is voor onze industrie en een stap in de richting van een eerlijker en toegankelijker evenementenlandschap.

Drew Angerer
©

Drew Angerer

Bronnenlijst

Justice Department Sues Live Nation-Ticketmaster for Monopolizing Markets Across the Live Concert Industry. (2024, 23 mei). https://www.justice.gov/opa/video/justice-department-sues-live-nation-ticketmaster-monopolizing-markets-across-live-concert

Conversal. (2023, 16 januari). Home - DeWereldMorgen.be. DeWereldMorgen.be. https://www.dewereldmorgen.be/

Richter, F. (2024, 27 mei). Live Nation Barely Skipped a Beat in the Past Decade. Statista Daily Data. https://www.statista.com/chart/32319/concert-and-ticketing-revenue-of-live-nation-entertainment/

The Live Nation and Ticketmaster monopoly. (2023, 25 januari). [Video]. CNBC. https://www.cnbc.com/video/2023/01/25/the-live-nation-and-ticketmaster-monopoly.html

Arditi, D. (2024, 28 mei). Why the US government is trying to break up Live Nation – a music industry scholar explains. SC Daily Gazette. https://scdailygazette.com/2024/05/28/why-the-us-government-is-trying-to-break-up-live-nation-a-music-industry-scholar-explains/

Alanedgeca. (2024, 26 mei). Live Nation and Ticketmaster lawsuit: Whatever happens won’t cut concert prices. Global News. https://globalnews.ca/news/10519469/live-nation-ticketmaster-department-justice-lawsuit/

Arditi, D. (2024a, mei 27). Why the U.S. government is trying to break up Live Nation — a music industry scholar explains. Kansas Reflector. https://kansasreflector.com/2024/05/27/why-the-u-s-government-is-trying-to-break-up-live-nation-a-music-industry-scholar-explains/

The Independent. (z.d.). Live Nation | The Independent. https://www.independent.co.uk/topic/live-nation

Cohan, P. (2024, 28 mei). Ticketmaster lawsuit slows Live Nation stock as sales expectations dip. Forbes. https://www.forbes.com/sites/petercohan/2024/05/27/post-lawsuit-live-nation-entertainment-stock-flat-as-sales-seen-up-5/?sh=3b38c9056d90

Damiaans, C. R., & Damiaans, C. R. (2024, 28 februari). Pukkelpop verhoogt de ticketprijzen opnieuw, maar deze festivals zijn nog een stuk duurder. Het Belang van Limburg. https://www.hbvl.be/cnt/dmf20240228_95283320

Hrt. (2015, 15 januari). Live Nation Festivals verdubbelt winst. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20150114_01474811

DPG Media Privacy Gate. (z.d.). https://www.demorgen.be/nieuws/is-het-einde-van-live-nation-zoals-we-het-kennen-nabij-in-de-vs-het-is-een-ongezonde-situatie~b3609ad3/

https://www.companyweb.be/company/0439671801/free-pub/22972212

Live Nation BV - BE 0415.340.439 | Jaarrekeningen | Bizzy. (z.d.). Bizzy. https://bizzy.org/nl/be/0415340439/live-nation/financials

Kopfoto: ©

Drew Angerer

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête