Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto van InDepth, gemaakt door Blithe

11/02/2025 / Evelyne Vanherf , Steffie Verploeg

Tijd om bij te praten en een diepere duik te nemen in de muzikale wereld van Initial Code

DJ, producer, resident bij Gimic Radio, geluidingenieur bij Fuse en oprichter van het digitale platform en label InDepth.

Initial Code is een vaste waarde in de Belgische technoscene - en ver daarbuiten - met zijn doordachte selecties, diepgaande kennis van geluid en een grenzeloze passie voor muziek. Zijn sets brachten hem niet alleen naar de beste clubs en evenementen in België, maar ook naar spots in Parijs, Berlijn en Rotterdam. Zijn stijl? Een hypnotiserende mix van tunneling en mental techno, doordrenkt met een moderne twist en geworteld in zijn vroege invloeden.

Als geluidsingenieur in de legendarische Fuse, oprichter van het multidisciplinaire platform en label InDepth, en een artiest die constant zijn vak aanscherpt, ademt Initial Code muziek. Zijn precisie en aandacht voor detail laten zich horen in alles wat hij doet. Met optredens op festivals als Stone Techno Festival, een residentie bij de Brusselse Gimic Radio en een release op de Fuse 30 Years-compilatie naast ware technolegendes, blijft hij zichzelf verder op de kaart zetten als een essentiële kracht binnen de scene.

Tijd om bij te praten en een diepere duik te nemen in de muzikale wereld van Cédric, aka Initial Code!


Blithe Williams
©

Blithe Williams

Blithe Williams
©

Blithe Williams

Dag Cédric, om maar meteen met de deur in huis te vallen: hoe ben je in de nightlife-scene terechtgekomen?

Muziek en geluid hebben me altijd gefascineerd. Als kind was ik al in de weer met de stereo-installatie van mijn ouders, nieuwsgierig naar hoe alles werkte. Later, als tiener, begon ik op studentfeestjes te draaien - het voelde gewoon natuurlijk aan. Het was al snel duidelijk dat dit meer dan een hobby was; dit was wat ik wilde doen.

Wat waren je favoriete uitgaansplekken en hoe zag een typische avond er voor jou uit?

Mijn eerste clubavonden volgden eigenlijk een vrij simpel patroon. Het ging me nooit echt om het feesten op zich, maar vooral om de muziek en de soundsystems. Ik koos mijn uitgaansplekken dan ook puur op basis van de line-up - ik ging erheen om specifieke artiesten te horen en te begrijpen wat ze deden. Soms met vrienden, maar net zo vaak alleen. En juist daardoor begon ik mijn eerste connecties in de scene te maken.

Wanneer besloot je om ook zelf actief te worden in het nachtleven?

Ik koos ervoor om geluidsengineering te studeren, gevolgd door een master in event management. Gezien mijn studiekeuze en de invloeden die ik van jongs af aan heb meegekregen, was het voor mij al snel duidelijk dat mijn leven in het teken zou staan van muziek en geluid. Vandaag de dag bewandel ik dat pad met volle overtuiging, waarbij ik verschillende rollen combineer: DJ, producer, geluidstechnicus en oprichter van InDepth, een label en multidisciplinair platform.

Foto van Initial Code, gemaakt door Blithe
© Blithe

In de kern ben ik gewoon een muziekliefhebber en geluidssysteemfanaat die zijn dromen achterna jaagt in een intense en uitdagende industrie. Maar één ding is zeker: ik zal later geen spijt hebben, want ik heb alles gegeven om deze dromen waar te maken en om in contact te komen met geweldige mensen, ver weg van een saai leven.

Initial Code

Hoe is Initial Code ontstaan? 

Mijn project, Initial Code, werd geboren in 2018. Daarvoor had ik al twee andere projecten, maar die hadden een minder duidelijke visie. Met Initial Code wilde ik een sterke identiteit neerzetten, gericht op techno en de diepere, meer mentale invloeden binnen het genre. Natuurlijk is mijn sound door de jaren heen blijven evolueren – ik speel nu sneller dan vroeger – maar die mentale roots blijven centraal staan in mijn selectie.

De naam is bewust onpersoonlijk gekozen, zodat de muziek op de voorgrond staat in plaats van ikzelf. Voor mij draait techno altijd om de muziek op de eerste plaats zetten en het ego aan de kant schuiven.

We zijn nog altijd bij de start van 2025, heb je een favoriet hoogtepunt van 2024 dat nog op je netvlies staat gebrand? 

Zonder twijfel was het Stone Techno Festival in Essen mijn absolute hoogtepunt. Dit festival heeft altijd een waanzinnige lineup, en ik was omringd door artiesten die ik enorm respecteer en die mijn carrière hebben beïnvloed. Ik speelde een B2B-set met Downside op de Eisbahn-stage, die werd gehost door Fuse. De stage lag midden in het festival, omgeven door een indrukwekkend industrieel decor.

De locatie was simpelweg magisch, net als de sfeer. Stone Techno is niet zomaar een festival; het is een plek waar iedereen samenkomt met een gedeelde passie voor de beste techno. Ik heb er geweldige mensen ontmoet en deze editie zal ik echt nooit vergeten.

Warm-up of closing?

De kunst van de warm-up is iets waar ik enorm veel respect voor heb. In 2025 lijkt dat echter steeds meer een verloren kunst te worden. Als sound engineer bij Fuse zie ik het vaak gebeuren: de intensiteit en BPM’s bouwen veel sneller op dan vroeger. Maar het gaat niet alleen om de BPM’s – je kunt best snel spelen en toch een diepe, gelaagde sfeer behouden die geschikt is voor een warm-up, maar dat gevoel raakt steeds vaker verloren.

Daarom doe ik een warm-up-set altijd met veel plezier. Het geeft me de kans om meer verfijnde en experimentele selecties te draaien, soms zelfs buiten de typische dansvloertracks om. Tijdens een warm-up voor het label Non-Series in C12, samen met Rafael Munoz, speelden we tot 1 uur ‘s nachts ambient en experimentele tracks – geen enkel ander tijdslot laat je zoiets doen.

De laatste tijd begin ik echter ook closings steeds meer te waarderen, omdat ze perfect aansluiten bij mijn huidige invloeden. Je hebt als afsluitende DJ ook een speciale taak: je draait de allerlaatste plaat van de nacht, en dat is niet zomaar iets. Maar eerlijk? Ik hou van beide – het zijn gewoon twee totaal verschillende benaderingen.

Altijd een moeilijke vraag, maar heb je favoriete plaat of album?

Dat is een vraag waar ik nooit echt een antwoord op zal hebben. Voor mij is het simpelweg onmogelijk om één werk boven alle andere te plaatsen. Muziek krijgt pas echt betekenis in een bepaald moment en een specifieke context.

Afhankelijk van de situatie zal de ene track beter binnenkomen dan de andere – of dat nu is om te draaien voor een publiek of om helemaal in je eentje naar te luisteren. Het gaat niet om de beste plaat, maar om het juiste geluid op het juiste moment.

Foto van Initial Code, gemaakt door Blithe
© Blithe

Mijn muzikale invloeden zijn vrij breed. Als sound engineer kom ik in aanraking met allerlei genres en heb ik alles gemixt, van rockconcerten tot experimentele muziek. Dat is precies wat ik zo waardeer aan dit vak: de variatie en de constante ontdekking van nieuwe geluiden.

Initial Code

Je bent op dit moment je eigen label aan het lanceren. Kan je daar wat meer over vertellen?

Een paar jaar geleden heb ik InDepth opgericht, een platform gewijd aan de technoscene, met interviews, podcasts en events. Een jaar geleden heb ik alles even on hold gezet, met het idee om terug te komen met iets nieuws. Ik heb altijd al mijn eigen label willen runnen, en het is geweldig om muziek uit te brengen volledig op je eigen voorwaarden en met je eigen visie. Maar het is ook een uitdaging, want vandaag de dag heeft bijna elke DJ al zijn eigen label. 

Opvallen en echt impact maken is dus niet vanzelfsprekend ...

Daarom heb ik ervoor gekozen om de eerste releases van InDepth Imprint te baseren op een collaboratief project. Ik nodig artiesten uit naar Willem Twee Studio in Nederland – een plek die me na aan het hart ligt, omdat ze een unieke collectie instrumenten en meetapparatuur uit de jaren ‘50 en ‘60 hebben. Dit zijn dezelfde machines waarmee iconen uit de elektronische en concrete muziek, zoals Stockhausen, experimenteerden.

Blithe Williams
©

Blithe Williams

Kan je ons meenemen in het proces daarvan? 

Het proces is simpel: we gaan naar de studio, spelen met de machines, creëren en nemen geluiden op. Die experimentele soundscapes vormen dan de basis voor de release. De artiesten nemen het materiaal mee naar huis en bouwen er een dancefloor-georiënteerde track rond. Het is een boeiende manier om verschillende invloeden samen te brengen, en voor zover ik weet, is dit nog nooit eerder zo gedaan. Daarnaast komt er ook een tweede volume, dat zich meer zal focussen op het experimentele aspect.

Voor deze eerste release heb ik bewust gekozen om enkel Belgische artiesten uit te nodigen met wie ik een goede connectie heb: Hadone, UFO95, Raär en Clara D. Natuurlijk zal ik zelf ook tracks uitbrengen binnen dit project.

Wanneer mogen we de eerste release verwachten? 

Het proces is al volop aan de gang en de eerste nummers zijn af. Ik verwacht dat de release tegen het einde van de winter of begin van de lente zal uitkomen. 

Foto van Initial Code, gemaakt door Blithe Williams
© Blithe Williams
Blithe Williams
©

Blithe Williams

Vorig jaar werd je resident bij Gimic, de nieuwe radiosensatie in Brussel. Hoe kijk je daarnaar uit? Wat betekent het voor jou om deel uit te maken van zo’n frisse en veelbelovende scene?

Ik was echt ontzettend enthousiast om als resident bij Gimic aan de slag te gaan. Het is zonder twijfel dé nieuwe hotspot in de hoofdstad, met een topselectie aan artiesten en een locatie die tot in de puntjes is uitgewerkt. Brussel had echt een plek als deze nodig.

Maar Gimic is meer dan alleen een radio; het is ook een ideale plek om te ontspannen en nieuwe projecten te lanceren samen met andere artiesten. En als kers op de taart is er de visuele identiteit van Ozon Studio, wat het plaatje helemaal afmaakt.

Zelf ben ik erg geïnteresseerd in visuele identiteit en graphic design, en Ozon Studio – dat verbonden is aan het Minimal Collective-team – is een van mijn favoriete studio’s. Dat maakt het extra speciaal om deel uit te maken van dit platform.

Ik was ontzettend enthousiast om als resident bij Gimic aan te sluiten. Het is zonder twijfel dé nieuwe hotspot in de hoofdstad, met een uitmuntende selectie aan artiesten en een perfect ontworpen venue. Brussel miste echt een plek als deze.

Initial Code

Staan er ook takeovers gepland met je label InDepth, of houd je dat nog even geheim?

Ik kan al een tipje van de sluier oplichten! Er komen takeovers onder mijn label InDepth. Voor de eerste editie nodig ik Albert Van Abbe uit, de creative director van Dekmantel, A Strange Wedding, resident bij het Franse festival Positive Education, en Thoms Traxx, een sleutelfiguur in de Nederlandse technoscene en lid van Orphic.

Naast dj’en ben je ook sound engineer bij Fuse en het XRDS festival. Hoe ben je in die rol terechtgekomen?

Ik ben in heel wat clubs geweest, maar Fuse heeft de grootste indruk op me gemaakt. Vanaf het begin voelde het als een plek waar ik ooit wilde spelen. En op de een of andere manier viel alles op z’n plaats. Tijdens mijn studies sound engineering draaide ik er af en toe, en na mijn afstuderen ben ik bij de club aan de slag gegaan als sound engineer.

Daar heb ik ook Todor leren kennen, beter bekend als Downside, met wie ik een back-to-back set speelde op Stone Techno Festival. Naast zijn carrière als dj en resident bij Fuse is hij ook de technische spil van de club. Ik heb altijd veel respect gehad voor zijn werk, en intussen is daar een mooie vriendschap uit ontstaan.

Ik heb me gespecialiseerd in het beheren van soundsystems en elektronische muziekevents. Ik mix nog steeds voor bands, bijvoorbeeld in Botanique, maar mijn expertise ligt toch vooral bij elektronische muziek en de technische aspecten die bij dj-sets komen kijken.

Initial Code

Wat betekent de club Fuse voor jou persoonlijk?

Fuse is een stukje Europese technogeschiedenis. Het is een van de pijlers die de scene mee heeft gevormd en blijft evolueren. Voor mij heeft de club altijd iets ongrijpbaars gehad - de beste line-ups, een iconische locatie in de Marollen en een diepe connectie met de Brusselse underground. Maar Fuse is meer dan alleen een club; het is een gemeenschap, een team, en een plek waar ik veel vrienden heb gemaakt.

De club is door de jaren heen sterk veranderd. Steven Van Belle, de huidige artistiek directeur, heeft met zijn heldere visie en brede programmering een enorme impact gehad. Wat ik altijd sterk vond aan Fuse, is die balans in de line-ups. Op vrijdagavonden is er ruimte voor een iets toegankelijker geluid, waardoor een nieuwe generatie de club en de scene kan ontdekken. Van daaruit groeien ze verder naar de meer niche avonden met artiesten die echt om hun muzikale skills bekendstaan. Die mix van diversiteit, de locatie in het hart van de stad en de lange geschiedenis maakt Fuse tot een legende.

Vorig jaar was dit extra bijzonder omdat de club haar 30-jarig bestaan vierde. Voor die gelegenheid mocht ik bijdragen aan de Fuse 30YRS-compilatie, een release met 30 artiesten die een belangrijke band hebben met de club. Namen als Jeff Mills, Ben Sims en Planetary Assault Systems, maar ook jongere sleutelfiguren zoals Phara en Yanamaste. De compilatie verschijnt als een 7-vinyl boxset, en eerlijk? Het voelt nog steeds een beetje surrealistisch om mijn naam tussen al die grootheden te zien staan. 

Dat Steven en Ahmet (Altinbas) mij hebben gevraagd om deel uit te maken van dit project, betekent echt veel voor me.

Hoe voelt het voor jou om anno 2025 DJ te zijn?

Als we de definitie van een DJ opzoeken, vinden we iets als: iemand die platen selecteert en afspeelt in een nachtclub of discotheek. In 2025 zijn we daar echter ver vanaf geëvolueerd. Alleen al het mixen zelf is enorm veranderd. We hebben het niet meer over een DJ die simpelweg het ene nummer na het andere draait. In de technoscene creëren we eerder een nieuw werk door lagen over elkaar te leggen, met twee, drie of zelfs vier decks tegelijk, waardoor er iets unieks ontstaat.

Maar het stopt daar niet. In 2025 draagt een DJ meerdere petten. Eigen muziek produceren, een eigen label runnen of evenementen organiseren hoort er vaak ook bij. Daarnaast is er de aanwezigheid op social media, het ontwikkelen van een visuele identiteit en het beheren van je imago. Ook de zakelijke kant speelt een rol: je moet je eigen structuur beheren, facturen regelen en de boekhouding op orde houden.

Om als DJ vandaag de dag echt mee te draaien en ervan te kunnen leven, moet je een alleskunner zijn. Voor mij blijft dat allemaal even spannend, omdat alles met elkaar verweven is. Maar nee, een DJ is in 2025 allang niet meer gewoon iemand die platen draait.

In de kern ben ik gewoon een...

Muziekliefhebber en sound system-enthousiasteling die zijn dromen najaagt in een intense en uitdagende industrie. Maar één ding is zeker: later zal ik geen spijt hebben, omdat ik alles heb gegeven om deze dromen waar te maken en me te omringen met inspirerende mensen, ver weg van een saai leven.

Bedankt Cédric voor de zeer aangename babbel! Wij wensen je alvast alle succes toe! 

Set in Funke

Wil je Initial Code deze week nog live aan het werk zien? Dat kan! Deze vrijdag neemt hij de decks over van Funke, samen met Philippa Pacho en Herton.

Kopfoto: © Blithe