Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto  van Cadans, gemaakt door Séa

12/10/2023 / Maxime Mach

Van draaitafels en radiostudio's tot dansvloeren: een gesprek met cadans-bezieler séa

Stap binnen in de boeiende wereld van séa, een gepassioneerde DJ en ambitieuze ondernemer binnen het nachtleven.

De muzikale reis van Valerie Wynants begon al op 5-jarige leeftijd aan de muziekschool. Tegenwoordig is ze actief als DJ, curator en radio-host bij Studio Brussel. Haar liefde voor muziek brengt ze frequent tot leven met energieke sets die variëren van Chicago house tot Detroit ghettotech, met een constante disco- en funk-ruggegraat. Haar onbetwiste vermogen om elke dansvloer in beweging te krijgen heeft haar reeds naar de grootste festivalpodia geloodst, waaronder de legendarische Boiler Room van Pukkelpop, de Glitterbox-stage op Tomorrowland en The Hive van Rock Werchter. Wij spraken met Valerie over haar passie voor het nachtleven en de intrinsieke motivatie om iets te betekenen in de sector. 

Foto  van Séa, gemaakt door Séa, in opdracht van Pukkelpop
séa in de Boiler Room. © Séa

Je bent actief op vele fronten in nightlife en de muziek- en evenementensector. Schets eens kort: waar ben je allemaal mee bezig?

De bottom-line voor al mijn engagement is mijn liefde voor muziek, die al sinds jonge leeftijd een rode draad vormt doorheen mijn leven. Eerst manifesteerde zich dat in dansen, vervolgens in danslessen geven en uiteindelijk heeft zich dat dan vertaald naar zelf draaien en producen. Één jaar voor de coronacrisis, ergens in 2019, ben ik begonnen met draaien. Veel mensen in mijn omgeving waren toen bezig met het diggen van vinyl platen en die te mixen. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik tot op de dag van vandaag een herkenbare, oudere stijl van draaien hanteer. Zo mix ik nog steeds via één oor op koptelefoon en één oor op mixer. Verder werk ik bij Studio Brussel en TOPradio, en geef ik het vak ‘Storytelling en mediamanagement’ aan PXL Music in Hasselt. 

Wat doe je precies bij Studio Brussel?

Bij Studio Brussel werk ik als producer en redacteur voor het programma ‘UNTZ’, samen met Amber Broos en Jeroen Delodder. Eigenlijk ben ik binnen deze functie vooral actief achter de schermen, alhoewel ik vorig radioseizoen wel een residency heb gedaan als séa. Sinds dit jaar ben ik ook actief als vaste vervanger van Amber en Jeroen. Dus als zij eens afwezig zijn door bepaalde omstandigheden neem ik ook de presentatie van het programma op mij. Vaak is het zo dat ik na de show nog ergens moet gaan draaien. Dus in plaats van in mijn zetel of op café te moeten wachten op een gig, kan ik me productief bezig houden in de studio. 

Je zei daarnet dat de liefde voor muziek al heel vroeg voelbaar was. Wou je dan ook al van jongs af aan DJ worden? 

Nee, dat is redelijk spontaan naar boven komen drijven. Ik had altijd wel de drang om te leren draaien en in 2019 heb ik mezelf tijd en ruimte gegeven om het dan ook te leren. Ik heb toen wat live sets opgenomen en had hier en daar wat bookings maar dat is dan tijdens COVID een beetje stilgevallen. Door de deuk die het toen heeft gekregen had ik ook echt nooit verwacht dat ik ooit zo ver zou staan met séa. Heel mooi dat het uiteindelijk toch zo is uitgedraaid maar ik had het niet zien aankomen. Onder het motto ‘never waste a good crisis’ heb ik die periode van rust en stilte wel gebruikt om mijn eigen sound en stijl een beetje te zoeken. Eerst draaide ik vooral minimal maar toen er terug wat gigs op de agenda kwamen merkte ik bij mezelf de neiging om ook wat funk, house en disco te draaien in mijn sets. 

Heeft de coronacrisis er ook voor gezorgd dat je meer initiatief nam om zelf dingen op poten te zetten? 

Ja, toch wel. Zoals heel veel mensen had ik na de coronacrisis écht goesting om van mij te laten horen. Iedereen wou de vrijheid vieren, terug samen dansen en feesten organiseren. Aangezien ik al langer actief was in nightlife is het dus best logisch dat ik ook die goesting had. Ik heb me toen eerst wat gedeisd gehouden omdat ik wat afgeschrikt was door het overaanbod aan events en alternatieven maar ik was wel al aan het broeden op wat ideeën. Eerst was er een redelijk algemeen idee om een podcast te organiseren, met als doel om een spreek- en inspiratiebuis te zijn voor de community en om die samen te brengen. België en Vlaanderen bestonden toen vooral uit kleinere, gegroepeerde segmenten die overal verspreid zaten. Ik wou daar verandering in brengen door de community te doen groeien en meer samen te brengen. De blueprint voor die podcast bestaat nog, maar uiteindelijk is dat er nooit van gekomen. 

Wanneer is zich dat beginnen vertalen naar het idee om evenementen te organiseren onder de naam ‘cadans’? 

De sterke wil om séa verder uit te bouwen en mijn carrière als DJ in een ander perspectief te zetten hebben uiteindelijk het verder uitwerken van dat podcastidee een beetje overschaduwd. Ik had via De Serre in het verleden al enkele keren de kans gekregen om een ‘séa invites’ avond te organiseren. Die avonden waren een groot succes, maar het was na een tijd niet meer uitdagend en nieuw genoeg om mee door te gaan. 

Uiteindelijk kwam het ideale duwtje in de rug enkele maanden geleden. Afgelopen zomer werd ik gecontacteerd door de organisatoren van Genk on Stage met de vraag om een stage host te doen als séa. Omdat ik een beetje uitgekeken was op het ‘séa invites’-idee, heb ik van dat moment gebruik gemaakt om in mijn hoofd even alles op een rij te zetten en een nieuw concept uit te denken om ook in de toekomst mee verder te gaan. In mijn hoofd voelde dat een beetje als een deadline om echt concreet aan de slag te gaan met de ideeën die al heel lang in mijn hoofd zaten. Dat is dan uiteindelijk uitgedraaid op de geboorte en eerste editie van cadans, met John Noseda, Piaggio Disco Club en Aso Asin op de line-up. 

Eerder sprak je over het samenbrengen van de community. Welke community bedoelde je precies?

De samenhorigheid van de underground community in Limburg is een doel waar ik me graag voor inzet en iets dat me nauw aan het hart ligt. In het verleden vond ik dat die met momenten volledig afwezig was. Het idee om daar iets aan te kunnen veranderen met unieke en coole underground feestjes leek me dus wel iets om voor te gaan. Ook leek het mij gewoon een stap in de goede richting om mensen te kunnen overtuigen en mobiliseren om naar een evenement te gaan omdat de line-up en de artiesten hun aanspreken en niet enkel om zich zat te drinken (lacht). Eerst wou ik me vooral focussen op house- en disco fanaten maar ik ben ervan overtuigd dat ik breder kan en wil gaan met cadans. Dat geeft mezelf (als séa) ook een gezonde portie ruimte om in te experimenteren en mee te spelen. Mensen associëren me nu nog met disco, house en funk maar ik zou graag ook andere stijlen aan mijn repertoire toevoegen en nieuwe associaties creëren: de snellere house heb ik nu wel te pakken, alsook eurodance kan me wel smaken. 

Zaterdag 14 oktober staat de volgende editie alweer gepland, deze keer in Amigo (Gent). Hoe bepaal je de locatie en de line-up voor zo een avond? Heb je bepaalde criteria? 

In Gent vond ik het, zeker voor de line-up, vooral belangrijk om sterk in te zetten op wat en wie er speelt en leeft binnen de lokale scene. Ik heb sterk de indruk dat de scene in Gent gevoed is en gedragen wordt door mensen die écht veel tijd steken in wat ze graag doen en graag doordacht bezig zijn. Juul Pence en Kenny Montana zijn daar goede voorbeelden van, dus het voelde gewoon intuïtief goed om hun te betrekken in deze avond. Leuk weetje: het is voor mij ook de eerste keer dat ik in Gent ga spelen, extra spannend dus. Op dit moment zijn we dus heel mobiel met cadans omdat het echt wel nog steeds de bedoeling is om verschillende communities samen te brengen en aan te spreken. Persoonlijk vind ik het oprecht leuk om séa te combineren met locals die ook iets teweeg willen brengen, dus in de toekomst zou ik graag nog andere locaties en steden aantikken. 

Amigo heeft een intieme setting met een maximum capaciteit van rond de 200 mensen. Was dat een bewuste keuze? 

Absoluut. Tijdens brainstorms kwamen we vaak wel tot de conclusie dat er bepaalde veiligere plekken bestaan vanuit een marketing-standpunt maar dat de intieme setting van Amigo beter past bij het imago dat ik wil creëren rond cadans. Daarnaast vind ik Amigo ook gewoon een toffe, fijne club die mooi past binnen het plaatje dat ik voor ogen heb met cadans. 

Het cadans-avontuur zet zich na 14 oktober gewoon verder. Kan je hier al wat meer over vertellen? 

Donderdag 9 november staat er inderdaad opnieuw een avond gepland in Club Capital tijdens Full Circle 2023. Die avond hebben we, al zeg ik het zelf, écht een toffe line-up. Ikzelf draai back-to-back met Ava Eva, naast Samseveria en Dana Montana. Ik merkte recent, bijvoorbeeld in haar HÖR-set, op dat Dana Montana meer en meer naar house grijpt en haar harde techno sound wat op een zijspoor heeft gezet, dus vond ik het wel een leuk experiment om haar uit te nodigen in Antwerpen. Ik durf dus wel groot te dromen en heb ook best een groot lijstje van namen die ik in de toekomst graag eens zou willen uitnodigen op een cadans-avond. Zo zou ik bijvoorbeeld vanop eigen bodem heel graag Zouzibabe en Sixsixsixties graag eens boeken. Enkele internationale namen op dat lijstje zijn Rey Colino, Hunee en Palms Trax

(lees verder onder de banner)

Artwork  van Cadans at Amigo Amigo, gemaakt door Séa, in opdracht van Cadans
© Séa

Om het ook nog even te hebben over de indrukwekkende zomer die je als séa hebt gehad. Wat waren de meest memorabele momenten? 

Pukkelpop is en blijft het zotste. De capaciteit van de Boiler Room speelt daarin zeker een rol, maar vooral het immense gevoel van trots en ontlading daarna waren echt momentjes van geluk. Hangar On The Beach samen met Folamour was ook écht zot. Ik kreeg daar het openingsslot maar mocht wel drie uur lang mijn ding doen. Op mijn blote voeten draaien en het zonnetje dat weerkaatste op de draaitafels vormden echt een toffe vibe. 

Om af te sluiten wou ik je graag volgend dilemma voorschotelen: vier uur lang draaien in de Panorama Bar van Berghain of een set spelen op de main stage van Tomorrowland? 

Sowieso Berghain. Hoge podia die ver weg staan van het publiek zijn indrukwekkend maar ik voel liever de energie en vibe van het publiek. 

Tickets - cadans w/ séa, Juul Pence en Kenny Montana

Tickets
Kopfoto: © Séa