What Happens - Je hebt al aardig wat jaren op de teller in de techno scene. Hoe ben jij geëvolueerd als dj van vroeger tot nu?
Tom Hades - In mijn beginjaren draaide ik altijd een dj-set op events. Maar ik ben iemand die van nature uit snel verveeld is. Ik vond dj-sets na een tijd echt boring. Daarom heb ik na een tijdje de switch gemaakt naar livesets. Dat heb ik toch zo’n 8-9 jaar gedaan. Ik vond dat altijd leuk om met die hardware ter plekke iets te maken. Zo zijn er ook veel producties ontstaan, dan heb je iets authentiek.
Mijn grootste evolutie was daarna: terug van live naar dj. Je kunt het een beetje vergelijken met Paul Ritch, hij deed dat ook maar hij begint ook weer meer en meer dj-sets te draaien.
WH - Je zit al meer dan 20 jaar in ’t vak. Ook de techno scene is geëvolueerd. Wat vind je van die evolutie van hardware naar software?
TH - Ik kom echt uit een periode dat er 0,0 software bestond. Daarom ben ik ook zo gepassioneerd door hardware. Tegenwoordig kunnen dj’s gewoon met een muis iets tekenen in software maar ik vind dat heel artificieel. Dat is toch niet hetzelfde. Instrumenten klinken altijd anders, dat is gewoon zo. Dat vind ik er echt leuk aan.
Als je met software werkt, dan maak je templates. Als je bijvoorbeeld een goede kick hebt gevonden, dan ga je altijd dezelfde gebruiken. Je hoort dit in veel producties tegenwoordig. Begrijp me niet verkeerd, dat is niet per se erg. Dat kan ook een signature zijn. Maar voor mezelf vind ik dat niet uitdagend genoeg.
“Ik begin altijd van nul, met een leeg blad, voor mij geen templates. “
Via software krijgen meer en meer dj’s de kans om hun ding te doen. Dat vind ik wel goed. Maar ik vind het jammer dat ze niet gebruiken wat ze allemaal zouden kunnen gebruiken. Sommige producties die ik hoor zijn eerder uit ‘gemak’ gemaakt. Ze steken snel iets in elkaar, nemen wat samples en ze hebben een nummer. Maar waar is je eigenheid dan?
WH - We zien dat techno harder en harder begint te gaan, de BPM’s schieten de hoogte in. Denk je dat we op een hoogtepunt zijn gekomen en dat de hype weer gaat liggen?
TH - Die harde techno van het moment is volgens mij maar tijdelijk. Tegenwoordig kan het niet hard, modulair of lineair genoeg zijn. Het is zo’n hype aan het worden dat ik denk dat het ook weer heel snel gaat afsterven. Ik geef het niet tot het einde van het jaar. Maar techno als genre, dat blijft.
Nu draait het om de ‘dikke namen’. Elke club wil uitpakken met zo veel mogelijk headliners. Terwijl dat vroeger één of twee headliners waren en voor de rest nieuwbakken talent.
WH - Maar het lijkt tegenwoordig alsof je geen zaal meer kunt vullen met onbekend talent…
TH - Ja precies. Als je alleen maar gaat feesten omdat er dikke namen op de affiche staan, dan betaal je hier voor. Dikke namen kosten geld. Maar de mensen die zagen over die dure inkom, die voeden langs de andere kant het hele systeem. Je kunt gerust naar kleinere events gaan, weinig betalen en nieuw talent ontdekken. Op Beatport zie je dezelfde trend terug. Iedereen zit er maar te klagen dat de techno top 100 geen techno is, maar ze draaien het wel allemaal. Ze voeden het systeem.
WH - Tom Hades is je alter ego, hoe ben je bij deze artiestennaam gekomen?
TH - Dat is eigenlijk een heel speciaal verhaal (lacht). Ik zat vroeger samen met Steve Redhead in de klas, wij maakten in die tijd allebei al wat muziek. Steve kende Marco Bailey en vroeg aan mij of ik niet eens zin had om samen met Marco wat muziek te maken. Marco kwam toen op een dag naar mijn thuis en dat samen jammen, dat ging echt heel vlot. Op een paar uur tijd staken we wat tracks ineen. Marco trok de dag erna naar Gent naar Music Man om onze tracks voor te stellen. En ineens kreeg ik telefoon… Marco.
Het was binnen en we werden getekend, we moesten onze artiestennaam doorgeven. Maar hier had ik nog nooit over nagedacht (lacht). Ik zei “Marco, geef me even tijd, dan denk ik erover na”. “Over tien minuten bel ik je terug”, was zijn antwoord. Ja toen ging ik achter mijn computer zitten, pakte Yahoo erbij en typte ‘underground’ in. In de zoekresultaten kwam ik Hades tegen, God van de onderwereld. Tja, dat vond ik wel passen. Maar dan nog een voornaam… Ik zocht naar een voornaam die je in eender welke taal kan uitspreken en ik kwam uit bij Tom. Nog geen 10 minuten later hing Marco weer aan de lijn en zo geschiedde Tom Hades.
WH - Wat was de eerste plaat die je gekocht hebt?
TH - Sowieso een plaat van USA Import. (graaft in zijn geheugen) Ik denk iets van Emannuel Top ofzo, Acid Phase.