Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
C12 op zaterdag bij Listen Festival 2022

03/10/2022 / Dieter Holvoet

Vijf performances die je zeker gezien moet hebben tijdens de week van Nuits Sonores

Een week lang clubnachten, concerten, talks en meer verspreid over vier locaties in Brussel

Van 12 tot 16 oktober 2022 vindt de vijfde editie plaats van Nuits Sonores: een Brussels stadsfestival dat zich richt op experimentele elektronische muziek door hoofdzakelijk opkomende artiesten, maar soms ook gevestigde namen. Verspreid over vijf dagen en vier verschillende locaties organiseren ze optredens, dj sets, debatten en workshops.

Wij maakten een selectie van vijf performances die er voor ons uit springen, maar bekijk zeker ook eens de volledige lineup: er staat nog veel meer lekkers op de planning.

Ontdek het volledige programma

Het festival gaat hoofdzakelijk door op vier locaties verspreid doorheen Brussel: Bozar, C12, LaVallée en Reset, elk gericht op een eigen concept. Enkele maanden geleden lichtten we die locaties al eens uit, zeker de moeite om eens te lezen!

Ontdek de vier locaties

Nils Frahm (vrijdag 14 oktober, Bozar)

Naar aanleiding van zijn nieuwe album Music For Animals komt de in Berlijn gevestigde keyboardplayer, componist en producer Nils Frahm naar de prachtige Henry Le Boeufzaal in Bozar. Zijn composities vloeien over van gevoel, van het stil gefluister van kleine toetsen tot de stijgende climaxen van piano, orgel en synthesizer. Voor zijn nieuwe album bleef hij echter bewust weg van de piano om zijn elektronische kant wat verder te ontdekken, wat resulteerde in een album dat anders is dan alles wat hij tot nu toe uitbracht.

Mijn constante inspiratie was iets betoverends als het kijken naar een grote waterval of de bladeren aan een boom in een storm. Het is goed dat we symfonieën en muziek hebben waar er een ontwikkeling is, maar een waterval heeft geen Act 1, 2, 3 en dan een uitkomst nodig, en evenmin de bladeren aan een boom in een storm. Sommige mensen kijken graag naar de bladeren die ritselen en de takken die bewegen. Dit album is voor hen.

Nils Frahm over zijn nieuwe album, Music For Animals.

Luister zeker eens naar 'Briefly', een nummer van zijn nieuwe album dat met een duur van een half uur allesbehalve brief is. Voor mij persoonlijk is het al mijn go-to nummer geworden waarmee ik me 's ochtends naar het werk begeef en die me samen met de stad rondom mij rustig wakker maakt.

Lux18 b2b De Grandi (vrijdag 14 oktober, C12)

De Parijse producer De Grandi - die tegenwoordig in Brussel woont - is gespecialiseerd in luidruchtige, abstracte clubmuziek. Zijn doel? Ravers een leuke tijd geven, maar op de juiste momenten een 'What the fuck?' gevoel achterlaten. Luister zeker eens naar zijn track 'La Teknoz', een chaotisch pareltje.

Lux18 heeft een gelijkaardig verhaal: ook deze producer en vriend van De Grandi verhuisde van Parijs naar Brussel. Zijn producties zijn een mengelmoes van bass, experimental, deconstructed club en trap, maar de rode draad blijft wel steeds het behouden van de energie die zo typerend is in bass muziek.

Samen brachten ze eerder dit jaar SPL1T EP uit op het Parijse label High Digital, een gedeelde EP in de experimentele stijl waar ze beiden bekend voor staan.

Marina Herlop (zaterdag 15 oktober, Bozar)

Marina Herlop is van opleiding klassiek pianiste, maar van dat klassieke merk je niet zo veel meer in haar producties. Haar laatste album 'Pripyat' is een mix van melancholische pianoklanken en elegante vocale lijnen. Elektronische percussie, elektrische baslijnen en een massa sublieme productie-effecten dragen bij aan het intense karakter van haar muziek.

Dit jaar is ze één van de artiesten die uitgenodigd wordt om in Bozar op te treden naar aanleiding van Nuits Sonores. Zeker de moeite waard als je het ons vraagt, maar beluister zeker eens haar eerder genoemde album voor je tickets koopt: het is niet voor iedereen.

Foto  van Marina Herlop, gemaakt door Juri Hiensch
© Juri Hiensch

Mankiyan b2b DJ Under Arrest (zaterdag 15 oktober, C12)

Na haar jeugd in Knokke te ontvluchten om te genieten van de diversiteit en het uitgestrekte culturele landschap van de hoofdstad, verovert Mankiyan het toneel met de snelheid van het licht. Ze begon drie jaar geleden met dj'en en stond deze zomer op line-ups zoals Dour Festival, KulturA in Luik, C12 en Buda in Brussel of Trix en Onderstroom in Antwerpen. Eerder dit jaar nodigde producer en DJ Le Motel haar uit om samen met DJ buddy Vers zijn podium te openen op Listen Festival, een taak die het duo met verve uitvoerde. Deze voorloper van een nieuwe generatie is moeilijk te vatten in muziekgenres en combineert bassmuziek en UK-invloeden met shots van dubstep, drum & bass en electro.

Over DJ Under Arrest schreven we al in 2021, na haar set op Horst die de Moon Ra stage uit haar voegen deed barsten. Ze is van de overtuiging dat clubmuziek voortdurend verandert en een broedplaats is voor hybridisatie, wat ook als rode draad terugkomt in haar sets: haar muziek is heel divers, maar ook heel samenhangend, zonder zich te beperken tot een bepaald genre. Beïnvloed door industriële dub en avant-garde noise-muziek, schommelt ze tussen de left-field techno, de Britse vroege hardcore jungle-technomuziek en de licht razende electro breakbeat.

Mankiyan
Mankiyan op Horst Arts & Music Festival 2021

estoc (zaterdag 15 oktober, Reset)

Deze producer en dj uit Philadelphia wordt door het Brussels collectief HE4RTBROKEN (checken) uitgenodigd voor hun avond met label- en partyorganisator Club Paradiso en multidisciplinair kunstcollectief Isengard in de nieuwe evenementenlocatie Reset. Tot nu werd ze bijna uitsluitend uitgenodigd in clubs aan de Amerikaanse oostkust, maar sinds dit jaar is ze - net zoals haar stadsgenoot Bored Lord - ook af en toe te zien in Europa.

Begin deze maand bracht ze haar eerste album uit, 'Serenity'. Verwacht je aan een diepe duik in beukende techno, omlijst door twee ambient stukken die je (nauwelijks) genoeg tijd geven om op adem te komen. Dit dansvloergerichte debuut duikt in ideeën en thema’s rond onderwerping en de zaligheid die je vindt in het opgeven van controle.

Kopfoto: © Maryan Sayd