Op een hagelachtige donderdagmiddag trokken we naar de kantoren in de Hasseltse Labyrinth club om eens een klapke te slaan met Cedric Claes. Cedric verzorgt de marketing en promotie van Limburgse trots in festivalland Extrema Outdoor Belgium. Ieder jaar weer weten ze ons te verrassen met vingerlikkende line-up, en voor 2016 trekken ze echt alle registers open!
What Happens - XO is ondertussen uitgegroeid tot een festival met een hele belevenis. Wat zijn de dingen die XO zo uniek en gewild maakt bij festivalgangers?
Cedric Claes - Muziek is het belangrijkste voor ons. Op XO heb je eigenlijk allemaal miniconcertjes, al het volk staat naar de artiest toe. Tijdens onze driedaagse staan er enkel producers achter de draaitafels, dj's die hun muziek ook echt zelf maken. Een muzikant legt een heel ander gevoel in zijn optreden, er ligt een bepaalde emotie in.
Het publiek dat naar ons festival komt, voelt die emotie ook. Ze zijn meestal fan van bepaalde artiesten die op XO komen optreden. Onze festivalgangers zijn muziekkenners. Ze kennen het verschil tussen melodic tech house, techno of tech house en weten dat er bij ons voor ieder wat wils is.
WH - Jullie werken ook jaarlijks met een thema. Wat is het thema dit jaar en hoe kunnen we dat ervaren op de mooie site van Kelchterhoef?
Cedric - Dit jaar werken we rond het thema Urban Jungle, een stedelijke jungle. Hoe kan je jezelf dat het beste inbeelden? Denk aan een stad die 100 jaar geleden verlaten is en waar de natuur weer de bovenhand heeft genomen. Een beetje in de stijl van Planet Of The Apes of I Am Legend.
Eén van de stages wordt een eerbetoon aan het mijnverleden van Houthalen. We hebben een volledige mijnsetting met mijnschachttorens nagebouwd waarin onze artiesten zullen draaien. Voor de rest hebben we nog een verlaten treinstation en een echte houten arena als stages. Het wordt echt supercool, een beetje Mad Max meets I Am Legend.