Amelie Lens
Dé act waar we op donderdag naar uitkeken. Ze speelde een thuismatch en dat was eraan te merken. Het publiek scandeerde luidkeels haar naam net voor ze aantrad. Dat Amelie een fenomeen is, is duidelijk te zien aan de hoeveelheid volk dat er voor haar klaarstond. De Boiler was tot aan de nok gevuld en hoewel het nog maar half zes was, ging iedereen hard.
Anderhalf uur was Amelie Lens de koningin van de Boiler Room, onder het alziend oog van oma Mémé. Amelie mikte op de snelle climax. We hoorden '90s hardcore met Boxia's Point Of No Return, één van de laatste releases op het label van Alan Fitzpatrick. Dan weer over naar hard techno met Percs Look What Your Love Has Done To Me, dat vol gejuich werd onthaald door de menigte en al een paar weken meegaat in de platentas van Lens. Een set met veel vocals, zo ook in haar eigen tracks Contradiction en Paralyzed.
Vorig jaar viel ze nog in als last minute vervanger van Eric Prydz en liep de boiler - in tegenstelling tot de verwachting van de Pukkelpop-organisatie- ook al aardig vol. Nu zijn Amelie Lens en haar aerobic moves achter de dj-booth niet meer weg te denken van een line-up waar techno de klok slaat. Eén brok energie, sympathie én harde platen - yes, we like!
https://www.youtube.com/watch?v=dC-hkXVR5bo
Richie Hawtin
De tweede act die vermeld moet worden is Richie Hawtin. Op Tomorrowland zagen we deze ancien ook al aan het werk. Toen had hij naar 't schijnt wat te veel aan de Dom Perignon gezeten en zat hij er af en toe naast. Op Pukkelpop zat Richie Hawtin er boenk op.
Dat hij in de Dance Hall zijn CLOSE show op mocht voeren bleek een uitstekende zet. En het is niet omdat je Richie pakweg 5 of 20 jaar geleden aan het werk zag, dat je alles al gezien hebt. In plaats van achter een booth plaats te nemen met een shitload aan apparatuur, stond Hawtin tussen twee enorme installaties van live productie- en performance technologieën, lees: allerhande synthesizers, laptops, faders,... Achter de Canadees zag je op een scherm abstracte beelden van zijn vingerwerk. Het CLOSE-concept is zowel sonisch als visueel. Het strategisch plaatsen van verschillende camera's om zijn riem is het idee om de kijkers een meer intiem beeld te geven van hoe hij zijn muziek uit zijn harde schijf oproept en het voor het publiek manipuleert. Hij geeft een beetje een kijk in zijn wereld en verhoogt de interactie met het publiek.
De muziek zelf was op z'n minst gezegd fantastisch te noemen. Het eerste deel van de show - als we ze dan mogen opsplitsen - was misschien soms iets te strak gecureerd, het tweede deel was iets meer weggelegd voor de originele tracks. Zo kwamen Dettmann en Klock's Phantom Studies voorbij, weliswaar bewerkt door subtiele elementen. Hard, melodieus en met een Hawtin-sauzeke, het ging vlot naar binnen. Het publiek golfde op de energie van de artiest, en andersom.