Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Artwork  van d.o.c., in opdracht van planet love

12/06/2023 / Dieter Holvoet

D.O.C. is de laatste uit een reeks van drie EP's door Planet Love a.k.a. Marco Repetto

Drie tracks uit de archieven van een invloedrijke producer uit de jaren '90 krijgen een nieuw leven

Tijd voor een trip down memory lane. Da's de gedachte achter return_backspace, een nieuw label dat zich richt op het uitbrengen van elektronische muziek uit de jaren negentig. Het eerste project van het label valt onder de noemer Planet Love en is er direct één geweest van lange duur. De serie is in het leven geroepen om niet eerder uitgebracht materiaal van de invloedrijke producer Marco Repetto in de kijker te zetten, die de muziek opnam tussen 1990 en 1992.

Marco Repetto is een DJ uit Bern, Zwitserland. Hij begon als drummer in een punkband in 1978 en begon in 1989 met elektronische muziek. Vanaf die tijd ontwikkelde Marco's muzikale spectrum zich via hypnotiserende techno, over ambient naar psychedelische geluidscomposities en geluidsinstallaties. Zijn muziek, sterk beïnvloed door de schoonheid van de natuur, sjamanistische kennis en dagdromen, ontstond op een empathische manier door geluidsonderzoek en -experimenten, die samensmelten in studio's, maar ook in live optredens.

Planet Love is één van Marco's vele aliassen: daarnaast is hij ook bekend als onderdeel van het duo Synectics dat in de vroege jaren '90 muziek uitbracht op Aphex Twin's Rephlex label, of Bigeneric, een project dat in 2017 nog enkele heruitgaves kende.

Wat volgt is het verhaal over hoe return_backspace contact opnam met Marco voor hun nieuwe project, om vervolgens uitgenodigd te worden bij hem thuis in Zwitserland en terug huiswaarts te keren met een deel van zijn originele archieven op de achterbank.

Eind 2018 nam ik voor het eerst contact op met Marco Repetto, om hem te vertellen over het idee dat ik had om een label op te richten dat zich zou richten op het uitbrengen van elektronische muziek uit de jaren negentig - ik heb een zwak voor dat decennium - en om hem te vragen of hij toevallig geschikt materiaal had uit zijn Planet Love-tijdperk.

Na wat heen en weer geschrijf stuurde Marco me uiteindelijk een aantal selecties met tracks. Hoewel er in dat stadium genoeg materiaal was om drie EP's te kunnen samenstellen, had ik het gevoel dat er een bepaald soort samenhang ontbrak.

Hoewel Marco van mening was dat hij me ongeveer alles had gestuurd wat er over was uit die tijd, spraken we uiteindelijk af om samen zijn DAT-archief (audiotapes waarop tweekanaals geluid digitaal wordt opgeslagen, red.) opnieuw te bekijken bij hem thuis, in Bern.

In april 2019 vertrok ik naar Zwitserland. De twee dagen die ik had om door Marco's tapes te gaan, bleken echter aanzienlijk krap. Er was ongelooflijk veel muziek om door te nemen, en alles moest - uiteraard - in real-time gebeuren.

Marco verbaasde me toen hij me aan het eind van mijn bezoek aanbood zijn tapes mee te nemen - zodat ik ze zelf in mijn eigen tempo kon doornemen. Zo zat ik enige tijd later op de Duitse Autobahn met Marco's '88-'93-archieven op de achterbank. Vergeet niet dat dit onze allereerste ontmoeting was.

Thuis heb ik uiteindelijk elke band overgezet, de opnames in afzonderlijke tracks geknipt, de eigenlijke mix vergeleken met andere mixen van diezelfde track, elke mix genummerd en elke track - en dus tape - chronologisch gearchiveerd. In de begindagen noteerde Marco zelden de opnamedatum, dus de mixen waren mijn belangrijkste aanwijzing om de eigenlijke track ongeveer in de tijd te plaatsen.

Eind 2019 bezocht ik Marco opnieuw. deze keer nam ik zijn overgebleven archieven ('94-'04) mee naar huis. Ook deze heb ik overgezet en gearchiveerd.

Michiel, return_backspace

Het doel van deze hele operatie - het uitspitten van ruim 1100 tracks of meer dan 146 uur aan muziek - was om een uitgebalanceerde selectie tracks uit te brengen, verdeeld over drie EP's, waarbij elke EP zijn eigen specifieke gevoel en karakter had.

De eerste twee EP's ('Adamha' en 'New Era') zagen het licht in 2021 en 2022, terwijl de derde en laatste EP ('D.O.C.') een maand geleden uitkwam. Deze laatste EP is misschien wel de meest euforische en clubgerichte van de collectie: het zijn stuk voor stuk funky tracks met aanstekelijke piano- en synthmelodieeën als rode draad.

De drie EP's dragen het genre Bleep met zich mee: een van de vroegste subgenres binnen de elektronische dansmuziek, dat zijn oorsprong vindt in het noorden van Engeland. Het genre wordt gekenmerkt door minimalistische aspecten van Electro & Detroit Techno, ritmische Acid House-patronen, zware subbassen en spaarzame elektronische melodieën.

Wat de toekomst brengt voor het label is vooralsnog onduidelijk. Er zijn gesprekken aan de gang met andere artiesten, maar voorlopig zijn er nog geen concrete plannen. Daarnaast is Marco Repetto wel nog aan de slag gegaan met de overige muziek die uit de DAT-archieven werd gehaald: binnen dit en enkele maanden zal hij een digitaal Planet Love-album uitbrengen op Bandcamp met een 18tal tracks uit de periode '90-'92.

Tracklist

  1. D.O.C.
  2. Technicolor Dream
  3. The Last Realm of Magic
Kopfoto: © planet love

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête