Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto van Audio Obscura x Marlon Hoffstadt & more, gemaakt door Brian Lubking, in opdracht van Audio Obscura

19/01/2025 / Renzo Foncke

De vooruitblik: wat mag je verwachten van 2025

De What Happens-redactie keek in haar glazen bol en voorspelt wat het nieuwe jaar ons te bieden heeft.

Wat u – naast het duo-optreden van Amelie Lens en Charlotte de Witte, de comeback van Kompass Klub en een zinderende festivalzomer – mag verwachten van 2025. Een vooruitblik op het nieuwe jaar. 

Voor degenen die in 2024 bereid waren de wekelijkse lawines van nieuwe releases te trotseren, is er altijd geweldige muziek geweest. Marlon Hoffstadt stak trance-muziek in een hip jasje. KI/KI en Funk Tribu lieten zich inspireren door de 90’s. Terwijl Charli XCX het jaar een snotkleurig tintje gaf, kleurde Dj Gigola haar haar robijnrood. Jamie XX surfde dan weer op zijn topplaat In Waves

Het was een mooi muziekjaar, met ook veel Belgische talenten die hun weg vonden naar het internationale circuit. Denk maar aan Helena Lauwaert die haar vertrouwde Gent ruim is ontgroeid, Novah die haar plaatsje tussen de top van de hard techno-dj’s opeiste, Bolis Pupul die een prachtige plaat maakte met Letter To Yu om zijn overleden moeder te eren… Niet alleen de artiesten zetten België op de kaart, maar ook ons clublandschap. Fuse vierde haar 30ste verjaardag en niet veel verder openden Garage Club en Wintercircus hun deuren. Antwerpen duikt het nieuwe jaar in met de wedergeboorte van Café D’Anvers in de vorm van de pop-up club TRAUM. En binnenkort kunnen we ook weer terecht in Kompass Klub in de Vliegtuiglaan. Jammer genoeg zijn het maar straaltjes zon door de wolken. 

1. (nog steeds) onzekerheid voor clubs 

2024 bracht ons veel goede muziek en verschillende nieuwe clubs. Maar ondertussen blijven het onzekere tijden in het Europese clublandschap. Steeds meer clubs sluiten voorgoed of staan aan de rand van een faillissement. Zo namen we op oudejaarsavond afscheid van de iconische club Watergate in Berlijn. Eind dit jaar sluit daar ook een andere bekende club Wilde Renate. 77% van de clubs in Berlijn – de feeststad bij uitstek – lijdt onder financiële problemen en overweegt een sluiting, blijkt uit een onderzoek van Live Initiative NRW. Ook Tresor is daar een van. Begin dit jaar lieten ze weten via sociale media dat ze maatregelen moeten nemen, zoals gratis toegang en line-ups zonder aankondiging, met een sterke focus op lokale dj's. De tijd dat een stad zoals Berlijn overspoeld werd door clubgangers is voorbij. 

Ook het Verenigd Koninkrijk verkeert in zwaar weer. De afgelopen vier jaar is daar maar liefst 37% van de clubs gesneuveld – een gemiddelde van ongeveer 10 clubs per maand – volgens cijfers van de Night Time Industries Association, de Engelse belangenorganisatie voor de nacht. De financiële druk op de sector is enorm, vooral voor clubs en festivals met nicheprogrammering. Stijgende huurprijzen als gevolg van gentrificatie, een aanslepende coronakater en een afname in bezoekersaantallen maken het voor clubs een bijna onmogelijke evenwichtsoefening. Volgens experts uit de industrie dreigt zelfs het einde van het clubtijdperk in zicht te komen. Op de website van NTIA lezen we dat als de huidige trends zich voortzetten dat 31 december 2029 'the last night out' zal zijn. Er zal snel iets moeten veranderen. 

Tussen 2018 en 2023 heeft 20% van de Belgische nachtclubs de deuren voorgoed moeten sluiten. Een trend die niet snel zal omkeren.

Ondanks lichtpuntjes – de comeback van Kompass Klub en de opening van Club TRAUM bijvoorbeeld – stelt het probleem zich ook dichter bij huis. Volgens Statbel, het Belgische statistiekbureau, is het aantal nachtclubs in België tussen 2018 en 2023 met 20% gedaald, wat neerkomt op zo’n 82 sluitingen. In 2023 – laatste jaar met volledige metingen –  zijn er 42 nachtclubs geschrapt, ruim de helft meer dan het aantal nieuwe oprichtingen. Het lijkt erop dat deze trend voorlopig niet meteen zal keren. Je hebt het nieuws gehoord dat Chinastraat binnenkort wellicht moet wijken voor een nieuwbouw, bijvoorbeeld. Veel clubs zoeken oplossingen voor de financiële miserie waarin ze machteloos in terechtkomen. Zo is Club UMI in Brussel genoodzaakt om hun inkomprijzen te kelderen. Dat terwijl de ticketprijzen van de Belgische festivals –  die tot onze spijt doorgaans trendgericht artiesten boeken –  de pan uit rijzen. Om maar te zeggen: het rommelt. Waar muziek zijn kracht behoudt met veel nieuwe goede muziek en opkomende talenten, ontbreekt het aan stabiliteit voor clubs en diversiteit op de affiches. 

2. Minder smartphonecamera's op de dansvloer 

Onzekere tijden vragen om veranderingen en de behoefte aan innovatie. Niet alleen op financieel vlak worden maatregelen genomen, ook de mentaliteit onder feestgangers en organisatoren verschuift. Een opvallend thema in deze discussie is het no-phonebeleid, een regel dat komt overwaaien uit Berlijn waar het filmen in clubs verboden is. Is er nog plaats voor je smartphone op de dansvloer, en in het bijzonder je camera? De Brusselse nachtclub C12 besloot sinds 2023 om camera’s af te plakken. En tijdens de afgelopen festivalzomer introduceerde Voodoo Village met The Oracle de eerste cameravrije stage op een Belgisch festival. Het is duidelijk dat sommige organisatoren genoeg hebben van al dat gefilm. Wie weet zien we in 2025 nog meer afgeplakte camera’s. In het moment leven, daar gaat elektronische muziek nu eenmaal over. 

3. Het beste van opkomende talenten

2025 wordt net als 2024 een jaar vol ontdekkingen, want talenten blijven opstaan uit de underground. Hier is een greep uit de artiesten die we komend jaar nauw in de gaten houden. 

Om er in het onafzienbare bos bovenuit te springen en de oude wortels om te ploegen tot een verfrissend elan, moet je iets bijzonders in huis hebben. Bij het duo Borokov Borokov is dat het geval. In december maakten ze ons warm voor hun aankomend album met de single Alles. Ook de band Ão verweeft op een unieke wijze elektronische klanken in hun muziek. Ondanks de nog prille carrière van het viertal, ligt een internationale doorbraak op de loer. Verder kijken we uit naar het gelijknamig debuutalbum van Gaiko (14.02), waarvoor de Brusselaar met Japanse roots draaiende elektronica aanstuift met weelderige synths en drums. Ook uit de hoofdstad, het kwartet Echt!. Op hun vorige twee albums verkenden ze de paden van vernuftige electro en andere invloeden uit trap, funk en futuristische jazz. Goed, het is elektronisch. Op 7 maart komt hun nieuw album Boilerism uit. Dan is er nog Cellini. Hij giet een clubsausje over traditionele drums en organische samples van over de hele wereld. Zijn debuutalbum Anemoia ligt op 28 maart in de rekken. 

Wat onze noorderburen betreft, houden we best rekening met Twiena, resident van de nieuwe club RAUM in Amsterdam. Ze draait techno met een rauw 90’s kantje. Tijdens elke set hoor je haar liefde voor four-on-the-flour-techno en opzwepende melodieën. De Franse artiest Oklou daarentegen houdt het iets intiemer met meer dromerige zanglijnen. Voeg daar het nodige synthwerk aan toe, en haar album Choke Enough (07.02) kan zomaar een van de meest inspirerende popacts uit de underground scene worden van 2025. Heb je je beats liever Brits, razendsnel en vol opzwepende ritmes? Zoek niet verder dan Sherelle. Deze ferme dj geniet al enige prestige bij de jungle-liefhebbers en zal haar fanbase alleen maar verder uitbreiden. Zet het zeker eens op, al is het alleen maar om uw buren te pesten. 

Houd verder zeker Belgische labels als Moodfamily, Cloudshaper, WeZienWel, DEEWEE, Maloca en VIERNULVIER in het oog. We zijn ook benieuwd naar wat het Praagse label YUKU in petto heeft. Hun recente LP genaamd Leese and Chewie Invite 001 belooft veel goeds. 

4. Meer plaats voor minimalistische bangers 

In een podcast van Resident Advisor merkte Brian Leeds, die je kent als ambient techno-dj Huerco S., op dat de heersende trends in dansmuziek steeds maximalistischer worden. ‘Ik mis de terughoudendheid, subtiliteit en sensualiteit’, zei hij. De storm van de influencerisatie binnen de dj-cultuur lijkt echter langzaam te gaan liggen, net als de behoefte aan hardere genres, die bij velen grote proporties aannam en diende als uitlaatklep na de lockdowndagen. Als 2024 het jaar was van Marlon Hoffstadt, waarin het al eens wat groovier mocht, zou 2025 wel eens het jaar kunnen worden van meer minimalistische elektronische muziek. Werken van vorig jaar die het goed deden als Three van Four Tet of Resort van Skee Mask waren misschien schalkse teasers, eerder dan een keihard voorschot. Maar muziekjournalist Shawn Reynaldo gelooft er alleszins in. Hij stelt vanuit zijn appartement in Barcelona dat 'herzenloze bangers' passé zijn, en dat zinderende tempo’s plaats mogen maken voor meer zachtere en sensuele muziek, waaronder genres zoals minimal, dub techno and tech house. De tijd zal het leren.

5. Meditatie met elektronische muziek

Hoe introspectief ambient kan zijn tijdens het studeren, hoe escapistisch hardcore is op een feestje. Elektronische muziek in al zijn vormen biedt iets meditatiefs, in de zin van dat je geest tot rust komt en meer inzicht krijgt in jezelf. We gaan er steeds bewuster mee om. Neem nu de toenemende aandacht voor ambient-muziek. Ironisch genoeg is de populariteit van het genre de laatste jaren enorm toegenomen, parallel met een samenleving die steeds sneller gaat en nooit verzadigd lijkt. Streamingsplatform Spotify wijdt er een heleboel afspeellijsten aan. Rustige muziek is hip. Jon Hopkins kan meepraten. Ook Dj Gigola, die doorgaans zorgt voor het plezier op broeierige dansvloeren, sprong op de trend en maakte het album Fluid Meditations waarin ze de luisteraar meeneemt in een diepe spirituele reis. 

Ironisch genoeg is de populariteit van ambient-muziek de laatste jaren enorm toegenomen, parallel met een samenleving die steeds sneller gaat.

Zeker niet enkel ambient kan je naar hogere sferen brengen. Op de laatste editie van ADE kon je een yoga-sessie volgen, waarbij diepe resonerende technobeats je begeleidden. Ook danser en choreografe Lisa Vereertbrugghen experimenteerde al eerder met technomeditatie. Ze introduceerde een format waarbij ze geleide meditatie mixt met technobeats, zowel harde als zachte variaties. Wie de proef op de som wil nemen, kan naar een van de online meditatiemixen luisteren, of terecht op 25 januari in GC Pianofabriek in Brussel voor een gratis live sessie. Luister en open je chakra!

Kopfoto: © Brian Lubking