Cold Trust

23/05/2017 / Sophie Daniels

#REVIEW: Steve Redhead - Cold Trust EP

Nog maar een paar weken geleden mochten we het wederoptreden van Steve Redhead aankondigen, vandaag brengt hij ons al twee nieuwe nummers op zijn label Reda Recordings. De Cold Trust EP is ondertussen al de negende release en bevat twee nieuwe nummers die de grote lijnen delen maar toch een totaal verschillend karakter hebben als je ze naast elkaar legt.

Cold Trust

Geen poespas met de titeltrack want Cold Trust valt meteen met de deur in huis. Het is een zware en geladen kraker met een dreunende kick die ondersteund wordt door een slepende bass synth. Een zenuwachtige synthbleep voegt een onbehaaglijk gevoel en een flinke schep paranoia toe aan het dan al behoorlijk donkere sfeertje.  Redhead serveert hier straight forward techno zonder al te veel franjes en fijngevoeligheidjes, niet echt iets voor je zondagse theekransje dus. Tenzij je je theekransje graag in een schaarsverlichte donkere bunker doorbrengt natuurlijk, wat we eigenlijk stiekem wel durven vermoeden als je onze artikels leest.

Golden friend

Het tweede nummer van de EP start met een broken beat die wat meer snelheid krijgt eens de snare invalt. Een melodieuze synthloop rondt het geheel af tot een sferisch en gevoelig nummer dat ons doet terugdenken aan het oudere oeuvre van Redhead. De abstrakte finesse van de vorige track is ook hier aanwezig maar door de toevoeging van de synth krijgt het een volledig ander karakter. Het is een pak minder opzwepend en perfect om de dansvloer even mee af te koelen of om een zware set te beëindigen.

Door de twee gezichten van de EP is het moeilijk om een favoriet nummer te kiezen, ze zijn gewoon te verschillend. Dat maakt hen volgens ons ook perfect vertaalbaar naar de dansvloer en we vermoeden dat deze plaat een graag geziene gast zal zijn op de stevigere dansgelegenheden de komende weken en maanden.

Cold Trust is uit sinds 22 mei. Je koopt en beluistert de tracks hier.

FOTO DOOR KEMIZZ