Overslaan en naar de inhoud gaan
menu

05/09/2017 / SOPHIE DANIELS

HORST Festival: 2 dagen vol kunst en muziek

Terwijl de festivalzomer op zijn einde loopt, bereidt één van België's meest gerenommeerde festivals zich voor op een waardige afsluiter van het seizoen. Dit weekend is er maar één plek waar je moet zijn: Horst Arts & Music Festival. Horst brengt nationaal en internationaal talent naar het Kasteel van Horst in Holsbeek, nabij Leuven. Talent in de brede zin, want de line-up bestaat uit hip-hop, disco, house, techno en alles daartussen. Eventjes genoeg van de muziek? Luister dan naar een inspirerende lezing van een creative changemaker of bewonder de beeldende kunsten die rond het prachtige kasteel verspreid staan. Een streling voor het oog en het oor voor de muziek-, kunst- en cultuurliefhebber. Horst wilt inspireren en je laten amuseren in een prachtige omgeving, zodat je met meer dan enkel een kater terug naar huis keert. Benieuwd naar wat onze favorieten dit jaar zijn? Lees het hieronder!

Vrijdag


Op vrijdag opent Sugarhouse Records de 'kasteel-stage' of 'Newcastle-stage'. Het label ontstond in in Birmingham en stuurt vandaag de dag vanuit Sugarhouse Studios in Londen de betere house de wereld in. Daar werken ze samen met Assemble, een collectief dat werkt rond kunst, architectuur en design. Where art meets music, ideaal om Horst mee te openen.

Daaropvolgend staat Nosedrip op het podium. Overdag vind je hem achter de toog van de platenwinkel Music Mania in Gent, maar Ziggy is ook regelmatig te horen op NTS Radio, het Amsterdamse Red Light Radio en Stroom.tv: deze man ademt muziek. Verwacht je al aan een lekker donkere en complexe elektronische set.

Na Nosedrip haasten we ons snel naar het Podium Pile Pavilion voor een ander Belgisch talent, namelijk Le Motel. De Brusselaar brak de voorbije twee jaar door als de man achter de beats van Roméo Elvis en was onder andere te zien in de docureeks LeFtO in Transit. Daar liet hij zien hoe hij elementen uit het Brusselse stadsleven als basis voor zijn muziek gebruikt. Le Motel beperkt zich niet tot een genre, maar mengt jazz met hip-hop, footwork en zelfs techno.

Voor Jayda G keren we terug naar de 'kasteel-stage'. Deze vrouwelijke producer uit Vancouver combineert house met funk, soul, disco, italo en nog veel meer. Samen met DJ Fett Burger richtte ze haar eigen label op, Freakout Cult. Bereid je voor op een stevig potje dansen.

Nog meer funky house op de 'Newcastle-stage' met Baba Stiltz. De Zweedse dj/producer heeft er al een heel parcours opzitten: gedurende zes jaar studeerde hij op de Koninklijke Zweedse Balletschool, om dan via Yung Leans producer terecht te komen in de wereld van de Zweedse hip-hop. Sinds 2013 brengt hij tracks uit op Axel Bomans label Studio Barnhus. Met zijn ervaring in zulke uiteenlopende muziekscenes, weet dit talent altijd te verrassen.



We blijven aan dezelfde stage voor meer Belgisch talent met San Soda. Nicolas Geysens combineert house met afro, electro en techno in zijn producties en dj-sets. In 2010 bracht hij op het Belgische houselabel We Play House Recordings zijn album Immers & Daarentegen uit. Samen met labelbaas Red D vormt San Soda ook FCL, vooral bekend van de producties met de vocals van Lady Linn.

Omstreeks middernacht spelen helaas Tako Reyenga en Funkineven b2b Shanti Celeste tegelijkertijd. Wie zin heeft in een eclectische mix met fantastische onbekende tracks begeeft zich best naar Red Light Recordsbaas Tako Reyenga op het Podium Pile Pavilion. Liefhebbers van lo-fi house en electro gaan het beste aan hun trekken komen op de 'kasteel-stage', waar Steven Julien/Funkineven een b2b-set zal spelen met Shanti Celeste. De Londenaar Steven Julien combineert house, new-wave, electro en funk in zijn producties die hij grotendeels uitbracht op het label van Floating Points, Eglo Records. De Chileense Shanti Celeste begon haar muziekcarrière in Bristol, waar ze uitgroeide tot één van de belangrijkste namen in de lokale scene. Vaak verwerkt ze ook haar eigen vocals in haar complexe, energieke housetracks waarmee ze iedereen aan het dansen krijgt.

Vrijdag sluiten we af aan de 'Newcastle-stage' met wat misschien wel onze favoriete naam op de line-up is. Helena Hauff noemt zichzelf een verschrikkelijk slechte warm-up dj, aangezien ze altijd heftig draait. Haar sets de voorbije 3 jaar op Dekmantel zullen niet snel vergeten worden. Wat kan je verwachten? Harde, compromisloze techno aan een gemiddeld tempo van 140 BPM.


Zaterdag


Beginnen doen we op zaterdag aan de 'kasteel-stage' met DC Salas. Deze getalenteerde Brusselaar heeft heel wat diversiteit in zijn eigen producties steken. Zo combineert hij een veelzijdige sound -denk aan collega's zoals Ben UFO- met een knipoog naar de zomer en de gezelligheid van de site van Horst.

Net na dit Brusselse talent, speelt zijn Brusselse collega Beatsforbeaches op het Podium Pile Pavilion. De oprichter van We Bring You brengt een wijd spectrum van elektronische muziek met zich mee. Hij bespeelt vooral de mood van het publiek en legt links tussen platen waar je van dacht dat ze nooit samen zouden passen.

Na Brussel is het de beurt aan Leuven. Radio Scorpio-resident Bjeor speelt er een set, van disco tot techno en van funk tot electro. Dat hij een talent is, bewijst zijn mooie boeking in de Booth van Pukkelpop, enkele weken geleden. De artiestennaam van Toon Roebben doet ons denken aan een Noorse ijskoning, maar toch brengt hij de heat tot aan het kasteel van Horst.

Op het podium ernaast, speelt DTM Funk. De in Rwanda geboren footwork-koning van Antwerpen. Foot Juice Art, zijn Antwerpse label en gelijknamige feestje, scheert hoge toppen.  Gelakte dansschoentjes: check! Deze man brengt pure groove in combinatie met intieme momenten à la Boiler Room.

Omstreeks 18 uur sijpelen de internationale artiesten binnen. De Zweed Kornél Kovács  -met zijn sublieme houseproducties en een dansbaarheid om u tegen te zeggen- is als eerste internationale gast aan zet. Dat hij iemand is om de komende jaren in de gaten te houden, bewijst zijn passage op Paradise City Festival en de 4 sterren die onze muziekcollega's bij De Morgen aan zijn Paradise City-set toekenden. Hieronder kan je een van zijn eclectische producties beluisteren.



Moest je toch meer in de mood zijn voor een sound uit het Midden-Oosten, moet je maar eens naar Mehmet Aslan gaan kijken. Denk aan typisch Turkse geluiden, in combinatie met een 4/4-beat. Qua producties echt een must-see als je het ons vraagt, maar misschien is Kornél Kovács weer zo goed als op Paradise City Festival. Geen makkelijke keuze!

Rond 20 uur is het de beurt aan de Londenaar Joseph Richmond Seaton oftewel Call Super. Zijn sets bevatten het hardere werk. Hij kan je als het ware meeslurpen in zijn set en zijn muzikale repertoire helemaal aan je blootstellen. Na zijn b2b-set met Objekt op Dekmantel Festival, zijn we er rotsvast van overtuigd dat zijn set tijdens Horst ook de nodige finesse en stevigheid zal bevatten.

Tegelijkertijd speelt de Franse (legende) Gilles Peterson op de andere stage. Hij is vooral bekend dankzij zijn programma Worldwide op BBC Radio 1. Een muzikale geest met een open geest, van acid jazz tot de rauwste elektronica, niets is voor Gilles onbekend terrein. Het kan alle kanten uitgaan tijdens zijn sets, misschien toch maar tussen de twee podia lopen om toch wat mee te pikken van Peterson's set.

Om 22 uur is het Dekmantel-time met de Nederlandse Young Marco, inclusief een immense verzameling platen en fijne producties die de speciale sfeer op Horst extra in de verf zetten. Als 'Dekmantel Selector' weet hij perfect wat het publiek anno 2017 op zijn/haar bord wil. Hieronder een verfijnd plaatje, handgemaakt door Young Marco.



Afsluiten kan je doen met de fijne combinatie van Romare, Egyptian Lover en Motor City Drum Ensemble.

Romare is een regelrechte baas in experimentele elektronica. Als we je zeggen dat hij op het legendarische Ninja Tune staat ingeschreven dan weet je misschien al genoeg. Romare's makkelijk dansbare beats zullen de intimiteit van het Horst Festival extra benadrukken.

Egyptian Lover heeft een apart verhaal. Hij begon in de jaren '80 als hiphop-producer en ontwikkelde hiermee een heel aparte stijl binnen de scene. Daarnaast is hij van mening dat 'alles dat swingt' in zijn sets past. Dankzij zijn diverse visie op elektronische muziek, is hij een graag geziene gast in de Boiler Room. 

Afsluiten kan je ook doen bij Motor City Drum Ensemble. Hoewel je zou denken dat het een heel ensemble is, speelt Stuttgartenaar Danilo Plessow helemaal in zijn ukkie de pannen van het dak. Afgelopen maand speelde hij nog de pannen van het dak op WECANDANCE en Dekmantel Festival. Verwacht house en techno in een soul-jasje!

Hieronder een mini-docu over het leven en de muzikale visie van Motor City Drum Ensemble: die je zeker moet gezien hebben voor je afzakt naar het kasteel van Horst.

https://www.youtube.com/embed/5YYTEp4PFXw

Tickets hier nog steeds verkrijgbaar!