Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Live Nation, in opdracht van BBC

Bouwt Live Nation een monopolie op live-muziek en wat met niet-aangesloten artiesten?

Na Werchter, het Sportpaleis en Dour neemt het nu ook Pukkelpop over.

13/10/2025 / Arthur Wuytens

Vorige week maakte Pukkelpop bekend dat het volledig wordt overgenomen door de Amerikaanse gigant Live Nation. En dat terwijl er een breed antitrustoffensief loopt tegen Live Nation en Ticketmaster in de VS. Samen maakt dat één zaak pijnlijk duidelijk: de live-muzieksector globaliseert in sneltempo, en dat kan gevolgen hebben voor ticketprijzen, line-ups en de toegang van onafhankelijke artiesten tot grote podia.

Wat is er precies gebeurd?

Live Nation, de Amerikaanse reus in concerten, festivals en ticketverkoop, kondigde vorige week de volledige overname van Pukkelpop aan. Samen met de eerdere overnames van Rock Werchter, Dour en Graspop heeft het nu vier van de vijf grootste festivals van België in handen. Daarnaast nam het bedrijf in 2019 ook be•at over, de groep die zeven grote concertzalen beheert, waaronder het Sportpaleis, de Lotto Arena en Vorst Nationaal. Minister van Economie David Clarinval (MR) wil dat de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) de geplande overname onderzoekt.

Live Nation, in opdracht van What Happens
Alle Belgische ondernemingen die deels of volledig onder Live Nation vallen. © What Happens

Tegelijk, aan de overkant van de oceaan, loopt een breed antitrustoffensief tegen Live Nation en Ticketmaster. Kort samengevat zijn er drie belangrijke rechtszaken die lopen:

  • Het ministerie van Justitie heeft, samen met 40 staten, een antitrustzaak aangespannen wegens signalen van monopolistische praktijken die concurrentie en consumenten zouden benadelen, met een geplande rechtszaak op 2 maart 2026.
  • Het Amerikaanse Hooggerechtshof weigerde afgelopen maandag nog een beroep van de bedrijven in een rechtszaak waarin wordt beweerd dat ticketprijzen kunstmatig worden verhoogd. De zaak gaat hierdoor verder in de federale rechtbank.
  • Daarnaast voeren de Federal Trade Commission en zeven staten een aparte rechtszaak over vermeende illegale samenwerking met ticketbureaus om tickets door te verkopen tegen hogere prijzen. 

Alle procedures zijn nog in behandeling, maar worden systematisch vertraagd door verweermiddelen van Live Nation. Dit alles benadrukt de voortdurende juridische druk op de concertgigant.

Kunnen we spreken van monopolie?

Met de overname van Pukkelpop verstevigt Live Nation zijn greep op het Belgische festivallandschap. Volgens de voormalige eigenaars blijft alles bij het oude — Chokri Mahassine en zijn team blijven de programmatoren — maar wie tussen de lijnen leest, weet dat de invloed van Live Nation zelden vrijblijvend is. Het bedrijf controleert artiesten, zalen, promotie én ticketverkoop in één gesloten circuit waarin concurrenten steeds moeilijker binnen geraken.

In België is van een monopolie nog geen sprake, maar in de Verenigde Staten is dat bijna onvermijdelijk geworden. De vraag is niet óf Pukkelpop zal veranderen, maar hoe snel. Hoe subtiel zullen de verschuivingen zijn — eerst in de boekingen, dan in de prijzen, en uiteindelijk in de ziel van het festival zelf?

Wat betekent het voor niet-aangesloten artiesten?

Al snel rijst de vraagt of artiesten die niet aangesloten zijn bij Live Nation nog steeds dezelfde kans hebben om op Pukkelpop te staan. Want als één bedrijf tegelijk artiesten boekt, zalen uitbaat, promotie voert én de ticketverkoop beheert, dan wordt de weg naar de grote podia een stuk lastiger voor wie buiten dat ecosysteem valt.

Zullen headliners en grote acts steeds vaker uit dezelfde poule van Live Nation-artiesten komen, terwijl onafhankelijke artiesten op lokale promotors en kleinere festivals moeten rekenen? Zelfs de ticketing, vaak via het zusterbedrijf Ticketmaster, speelt daarin een rol. Servicekosten, doorverkoopfees en exclusieve verkoopkanalen bepalen niet enkel wat de fan betaalt, maar ook hoe het geld in de keten verdeeld wordt.

De overname van Pukkelpop door Live Nation is op zich een zakelijke stap, maar het illustreert wel hoe steeds meer schakels van in de live-sector onder één bedrijf vallen. Het maakt grootschalige tournees en promotie misschien makkelijker, maar dreigt de ziel van onze unieke Belgische festivals zoals Pukkelpop, Dour en Werchter aan te tasten. Het is essentieel dat we onze diversiteit aan en ruimte voor onafhankelijke acts behouden, zodat festivals en podia hun unieke karakter niet verliezen.

Kopfoto: © BBC