Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto  van La Nature 2024, gemaakt door Kat Closon, in opdracht van La Nature

10/07/2024 / Pieter-Jan Nerinckx , Dieter Holvoet

In gesprek met de organisatoren van La Nature: 'We willen eigenlijk gewoon mensen samenbrengen en ze een feest bieden, maar dan anders'.

We spraken met Julien en Siméon over de geschiedenis en de toekomst van La Nature.

Enkele weken geleden streken we neer op één van Belgiës hoogste punten: Baraque de Fraiture. Niet voor een rustig wandelweekendje, maar wel voor La Nature Festival, dat er sinds enkele jaren doorgaat. Op zaterdag ontmoetten we er Julien Baratto, mede-oprichter en artistiek directeur van La Nature en Hors-Piste, en Siméon Grégoire, communicatiemedewerker en grafisch ontwerper van de organisatie, op de 15de editie van La Nature Festival. We spraken de twee over de evolutie van La Nature, de organisatie achter het project genaamd NoName en hun nieuwe festival Hors-Piste, dat doorgaat op 27 en 28 juli op een unieke locatie nabij Luik.

Kunnen jullie jezelf en het festival even voorstellen aan de lezers die het nog niet kennen?

Julien: Ik ben Julien Baratto, artistiek directeur van La Nature en verantwoordelijk voor de algehele productie van het festival. La Nature is een festival dat is ontstaan in 2019. Het is de tweede "versie" van een project dat we in 2010 lanceerden: NoName Festival, wat de meer kleinschaligere versie van het evenement was. La Nature is een evenement dat vooral gericht is op elektronische muziek, maar met veel verscheidene elementen in het programma om te voorkomen dat het iets te rechtlijnigs biedt, zoals mensen vaak verwachten op andere festivals. Daarnaast zetten we ook in op een immersieve ervaring met scenografische ingrepen op het terrein.

Siméon: Mijn naam is Siméon Grégoire. Ik ben in 2019 bij La Nature begonnen als vrijwilliger en ben zo steeds dichter bij het team gegroeid. Nu ben ik de schakel tussen het communicatieteam en het grafisch ontwerpteam, de contentmanager. Ik ben degene die de foto's selecteert die we op de socials publiceren en alle posts opmaakt die we maken. Ik werk samen met de grafisch ontwerper aan de visuals. Tijdens het festival zelf ben ik ook stage manager, zorg ik voor artist care en ben ik resident dj onder het alias Simsaara

Foto  van La Nature 2024, gemaakt door César Burton, in opdracht van La Nature
Julien Baratto. © César Burton
Foto  van La Nature 2024, gemaakt door César Burton, in opdracht van La Nature
Siméon Grégoire / Simsaara. © César Burton

Kunnen jullie voltijds werken voor NoName of is het eerder een zijproject?

Julien: Het project NoName en La Nature doe ik al dertien jaar vrijwillig. Sinds een jaar zijn ikzelf en mijn collega Emilien, die ook verantwoordelijk is voor de algemene productie van het festival en die alle bar & foodtrucks beheert, parttime werknemers binnen de organisatie. We zijn blij dat we het na al die jaren gered hebben. Ik persoonlijk verhuur daarnaast ook stretchtenten voor evenementen. Vroeger deed ik ook een beetje aan webdesign, maar dat heb ik een tijdje terug aan de kant geschoven en nu houd ik me bezig met verschillende evenementenproducties.

Wat is de filosofie achter La Nature? Wat willen jullie creëren voor de bezoekers?

Julien: Het geheel is echt gegroeid uit de goesting van een groep vrienden. Als ik terugga naar het allereerste begin van het project, begon het allemaal met de organisatie van een verjaardagsfeestje samen met een vriend van me. We realiseerden ons snel dat het verjaardagsaspect ons weinig tot niets kon schelen: we wilden eigenlijk gewoon mensen samenbrengen en ze iets leuks bieden. Een feest, maar dan nog wat anders. Met verrassingen, met andere dingen dan de normale feesten dat we kenden. 

Toen ging de bal een beetje aan het rollen. Veel mensen raakten betrokken bij het project en dat collectieve aspect was voor ons heel belangrijk. We brengen zo verschillende mensen, identiteiten en ideeën samen. Ik denk dat die mix heel goed werkt. We hebben jarenlang gewerkt om dit alles te creëren. We hebben crewleden van over de hele wereld: er zijn Fransen en Duitsers, mensen van overal die dit samen komen opbouwen. Die relaties hebben we beetje bij beetje opgebouwd.

Het is de eerste keer dat ik hier ben en voor mij is dit best uniek in België. De scenografie doet me soms denken aan Horst, maar het is veel intiemer en verbonden met het bos en de natuur. Is dat iets waar jullie zelf naar op zoek zijn?

Julien: Ja, zeker en vast. Het project is organisch gegroeid. We begonnen het eerste jaar met het idee om 1000 bezoekers te ontvangen en daarna zijn we elk jaar geëvolueerd. Na vijf jaar zaten we op 3000 man en op dat moment hebben we voor onszelf de limiet gezet. Ik denk dat andere festivals meer gedreven zijn door het doel om steeds meer te doen. Voor ons maakt het niet zoveel uit. Natuurlijk moet het project ook winstgevend zijn, maar bovenal willen we genieten en een publiek bereiken zonder al te veel verkooptechnieken. Dat zie je ook doorschemeren in onze lineup en promotie. 

Is het daarom dat jullie de timetable niet online plaatsen?

Siméon: We willen niet dat mensen te veel weten of op voorhand plannen, maar dat ze op ontdekking gaan!

Foto  van La Nature 2024, gemaakt door César Burton, in opdracht van La Nature
© César Burton
Foto  van La Nature 2024, gemaakt door César Burton, in opdracht van La Nature
© César Burton

Hoe kiezen jullie de artiesten voor het muzikale programma van La Nature?

Julien: Zelfs als het op de programmatie aankomt, is het een collectieve inspanning. Persoonlijk houd ik toezicht op de hele programmering, maar ik kies lang niet alle artiesten, er zit een groot team achter. Ik ben natuurlijk altijd erg geïnteresseerd geweest in muziek, dus ik heb mijn eigen favoriete stijlen en ik ben in veel dingen geïnteresseerd. Maar er zijn ook veel andere mensen die geweldige ideeën hebben en veel artiesten hebben om te ontdekken. Zoals Siméon, die me introduceerde tot A Strange Wedding, die gisteren speelde. 

We gaan eerst intern in gesprek met veel mensen, waaronder Ghaza, Tig, Raph, Farida en anderen. Daarna beginnen we het programma op te bouwen en proberen we na te denken over de 'reizen' die we op de podia wilden aanbieden. Hoe willen we de bezoekers meenemen van het begin van de dag tot de middag, dan de nacht, et cetera? En dan zijn er nog alle samenwerkingen met labels en collectieven. Maloca, Rebel Up! en de curator van de Hypnose Room, een kunstenaar uit Luik. Samen gaan we op zoek naar de niche, maar ook bekendere artiesten als DJ Nobu.

Relaties zijn ook belangrijk voor ons. Er zijn veel artiesten die komen spelen omdat we hun muziek leuk vinden, dat is het belangrijkste, maar ook omdat we via iemand contact kunnen leggen. Iemand met wie we de afgelopen drie jaar hebben samengewerkt, Le Motel, kwam hier bijvoorbeeld zelf draaien en diezelfde avond stelde hij voor om het jaar daarop samen te werken. Op die manier werken vinden we allemaal echt nice. 

Jullie focussen niet op bepaalde genres, maar eerder op jullie persoonlijke smaak?

Siméon: Elk podium heeft wel zijn eigen stijl. In de Dome zetten we vooral live-acts. La Chapelle is dan weer vaak wat meer experimentelere clubmuziek. Hier zal je veel breakbeat en dub horen. Vandaag passeerde bijvoorbeeld Maquis Son Sistèm. Ook Maloca, het label van Le Motel die de stage dit jaar cureert, komt van vanavond tot morgen. En dan hebben we nog La Clairière, waar hypnotiserende en deep techno domineert. Moojoo bevat dan weer het tribal kantje van het festival. Elk podium heeft dus zijn eigen identiteit, maar er is nog steeds veel variatie. Gisteren was bijvoorbeeld een primeur voor het festival: het was een eerder trance-achtige avond met A Strange Wedding en Hewan Aman.

Foto  van La Nature 2024, gemaakt door César Burton, in opdracht van La Nature
© César Burton
Foto  van La Nature 2024, gemaakt door César Burton, in opdracht van La Nature
© César Burton

Yes, daar waren we gisteren ook! Beiden echt goeie set gespeeld. Iets anders: in 2017 vond de laatste editie van NoName plaats, toen veranderden jullie de naam in La Nature en verhuisden ook van locatie. Er kwam een pauze van een jaar. Wat motiveerde deze naamsverandering, deze verhuizing, deze rebranding van het festival?

Julien: Wel, de eerste reden was dat het niet meer mogelijk was om het festival op de plek waar we eerst zaten te organiseren. Het duurde dan ook even om een nieuwe plek te vinden. In de tussentijd hadden we een jaar achter de rug waarin we veel nieuwe mensen hebben ontmoet en hernieuwde energie hebben gekregen, dus het nieuwe project bestaat niet helemaal uit hetzelfde team als vroeger. De naamsverandering markeert de start van een nieuw project, ook al blijft NoName de organisatie erachter. Dat is de kern.

Wat zijn volgens jullie de grootste obstakels bij het organiseren van een klein onafhankelijk festival als La Nature?

Julien: De juiste balans vinden tussen een betaalbare en haalbare toegangsprijs. Wetende dat we met 2500-3000 mensen een bepaalde limiet hebben aan onze inkomsten, maar dat we in veel dingen willen investeren. We willen namelijk het comfort van de festivalgangers verbeteren, maar ook de scenografie telkens tot een hoger niveau tillen. We moeten dus de juiste balans zien te vinden tussen het budget en de toegangsprijs. Dat is altijd belangrijk voor ons geweest.

Hoe evolueerde het festival doorheen de jaren?

Julien: 3 jaar geleden besloten we om elk jaar een thema te hanteren voor het festival. Dat was vroeger niet het geval. Dit jaar is het thema 'Mycelium' en dat kan je wel duidelijk zien op de site, denk ik. We hebben zelfs een paddenstoelenpluktocht georganiseerd. 

Qua muziek proberen we verder op zoek te gaan naar opkomende artiesten die met vernieuwende ideeën komen. Er is in vergelijking met het eerste jaar nog steeds een kern van deep techno en breaks aanwezig, maar we verkennen steeds meer en boeken gevarieerder.

Siméon: Ik denk ook dat dankzij curatoren zoals Maloca dezelfde sfeer blijft, maar de lineup een zekere focus krijgt. 

Julien: Aan Chapelle sprak iemand ons gisteren aan. Hij zei: 'Ik begrijp niet wat er vandaag van muziek is gepasseerd. Wat was dat juist?' Dat is net het mooie aan ons festival. Het geeft artiesten en curatoren de creatieve vrijheid om andere dingen te proberen en te experimenteren. Die vrijheid willen we absoluut behouden. Zoals gisteravond, Kangding Ray, die me voor zijn set vroeg of ik vond dat hij wat experimenteler kon gaan met zijn set. Of hij iets meer breaky kon gaan. Ik zei hem dat hij daarvoor zeker op de juiste plek zat. 

Foto  van La Nature 2024, gemaakt door César Burton, in opdracht van La Nature
© César Burton

Jullie hebben beslist niet te stijgen in aantal bezoekers, maar zijn er andere gebieden waarbinnen jullie wel willen groeien als organisatie?

Julien: Zeker! Bijvoorbeeld met de start van ons nieuwe Hors-Piste project: een technofestival in Luik op een opgeknapte industriële site. We kunnen niet wachten! We hebben hier nu een balans bereikt met La Nature, die we goed vinden wat betreft het aantal mensen. Al willen we zeker meer doen. Het team groeit, maar het was het juiste moment voor iets nieuws. We wouden al langer iets doen in onze thuisstad. 

Verder zijn er nog een heleboel andere ideeën die we de komende maanden willen ontwikkelen. Er is een label dat gelanceerd gaat worden, dat nauw verbonden zal zijn met La Nature. We willen via dit label onder andere live sets vanop het festival kunnen uitbrengen. Dat is iets waar we al een paar jaar in geïnteresseerd zijn en het gaat dit jaar eindelijk uitkomen. Daarnaast zouden we ook doorheen het jaar meer willen organiseren, maar dat zien we wel.

De scenografie van het festival, is dat een participatief gegeven? Doen jullie dat als team?

Siméon: De twee permanente podia en alle infrastructuur die je in het bos ziet zijn grotendeels ontworpen door een architect die met ons samenwerkt. Arnaud heeft de leiding over het constructieteam, die werken aan alle soorten platformen die je op het festivalterrein ziet. Op vlak van scenografie hebben we het hele decorteam, dat wordt geleid door het sfeer- en decoratiecollectief sØma. Dus ja, het zijn vooral interne festivalteams, maar de teams zijn vrij groot. Dit jaar was het een goed geoliede machine. Het is geweldig om de resultaten in het bos te zien, het is veel indrukwekkender dan andere jaren vind ik.

Foto  van La Nature 2024, gemaakt door César Burton, in opdracht van La Nature
© César Burton

Ik had gezien dat er een open call op jullie website staat, voor collectieven.

Julien: Dat is iets dat elk jaar meer en meer werkt. Vorig jaar hadden we 40 aanmeldingen, dit jaar hadden we er meer dan 200. Het is veel werk, maar er zaten veel geweldige projecten tussen. Je kunt zien dat we dit jaar, vergeleken met vorig jaar, veel meer moeite hebben gestoken in het artistieke programma, naast de muziek. Het is een mooie mix van eigen werk en de creativiteit van het hele team op het gebied van constructie, decoratie, enzovoort, maar er zijn ook ruimtes gereserveerd voor externe projecten die door collectieven of kunstenaars worden voorgesteld: kunstinstallaties, optredens of een mix van die twee.

Jullie hebben met de locatie een huurcontract voor meerdere jaren, jullie hebben ook al een paar permanente stages gebouwd. Hebben jullie nog plannen om het terrein verder te ontwikkelen?

Julien: We zouden graag op deze locatie doorgaan. Op dit moment hebben we nog een contract voor twee jaar en normaal gesproken tekenen we deze zomer, na het festival, voor nog eens twee jaar. Het is altijd een kwestie van overleg met het management van het terrein, dat hier zelf ook veel activiteiten organiseert. Uiteraard doen we dit alles ook in samenwerking met de DNF (Domaine Nature et Forêt), die de natuur- en terreinaspecten beheert, en ook met de plaatselijke burgemeester.

We willen zeker wel de site verder ontwikkelen. Voor ons betekent dat misschien het terrein nog wat verder uitbreiden en openstellen, en doorgaan met het aanleggen van infrastructuren, zodat de dynamiek van de dansvloer nog verder ontwikkeld kan worden. Dit jaar zijn we een beetje de hoogte in gegaan met sommige structuren en hebben we een dynamiek ontwikkeld die een beetje anders is dan de standaard layout van een podium met een dansvloer ervoor. We willen graag wat verrassingen blijven ontwikkelen.

Wordt alle ontwikkeling van de site alleen gebruikt voor het festival, of doorheen het jaar ook voor andere activiteiten?

Julien: Alle gebouwen die je in het bos ziet zijn voor het festival. Gedurende het jaar kunnen ze het wel gebruiken, maar het gebeurt niet veel.

Foto  van La Nature 2024, gemaakt door César Burton, in opdracht van La Nature
© César Burton

Jullie zeiden daarnet dat jullie graag wat meer in Luik willen organiseren. Voor zover ik de stad een beetje ken, bestaan er niet veel nachtclubs die jullie muzikale smaak aanbieden. Is dat iets wat jullie graag zouden veranderen? 

Siméon: Zelf een club NoName oprichten? Dat zou wel veel werk zijn (lacht)

Julien: Het is ook een heel ander ritme. Een festival organiseren brengt je twee weken in een ander levensritme, maar daarna is het min of meer normaal voor de rest van het jaar. Een club is een heel ander leven, maar ik weet het niet. Wat mij zou interesseren, is de mogelijkheid te hebben gevonden van een plek waar we een club kunnen maken, niet echt een permanente club, maar eerder een plek waar we evenementen kunnen organiseren wanneer we dat willen en zelf kunnen inrichten.

Veel interessante ideeën, wij zijn alvast benieuwd naar wat de toekomst nog gaat brengen! Veel succes de rest van het festival en bedankt voor jullie tijd.

Kopfoto: © Kat Closon

Hey, jij daar!

We steken met de What Happens crew erg veel tijd in het cureren van evenementen en het schrijven van artikels, maar veel feedback krijgen we over het algemeen niet. Daarom hebben we een korte enquête opgesteld, om even te checken of we het nog steeds goed doen. Heb je een paar minuten? Het zou ons gigantisch hard helpen.

Breng me naar de enquête