Didier Beydts is een man van vele talenten. In het nachtleven draait ie plaatjes onder het alter ego Psytox, hij is labelbaas bij het Belgische Coincidence Records en ’t is gewoon ne supertoffe kerel. Binnenkort staat hij met Coincidence Records in Kompass voor zijn Klubnacht met stranger, Ben Long en Amelie Lens. Hoog tijd om de kleren van zijn lijf te vragen in een interview – figuurlijk weliswaar.
What Happens - Didier, vertel eens: hoe is het allemaal begonnen met Coincidence Records?
Didier Beydts - Tgoh, dat is lang geleden. Ken je dat van die hobby’s die compleet uit de hand lopen? Wouter, een vriend van mij en ikzelf zijn bijna 10 jaar geleden met Coincidence Records gestart. We hadden zelf wat nummers gemaakt, waren te lui om ze zelf naar labels te sturen en dachten van: "Kom we gaan dat gewoon zelf doen, hoe moeilijk kan het zijn?" Blijkbaar bleek er in de scene toch wel wat vraag te zijn naar een label waar het geen twee jaar duurde voor je tracks gereleased werden… Zo is stilaan de bal aan het rollen gegaan.
WH - Wie schuilt er achter Coincidence Records?
DB - Je kijkt ernaar (lacht)! Wouter is ondertussen gestopt maar ik blijf gewoon verder gaan. ’t Is soms veel maar het is wel te doen. Artwork, teksten, releases voorbereiden, feesten organiseren, contracten met artiesten,… ik doe het allemaal. Met de digitale mogelijkheden die je vandaag de dag hebt, valt het uiteindelijk nog wel mee. Al de vrije tijd die je hebt, kruipt erin.
WH - Voor wat staat Coincidence Records?
DB- We hebben er nooit zo over nagedacht. Het was vooral de bedoeling om onze eigen muziek makkelijk uit te brengen. Coincidence is een label dat het niet moet hebben van de grote namen en campagnes. De artiesten die erbij gekomen zijn waren in het begin allemaal onbekend. ’t Is altijd plezant om nieuwe mensen te leren kennen die aan het begin van hun carrière staan. Waar alles nog ongepolijst is en waar de managers nog niet aan hun kop komen zagen met rare vragen.
Meestal is Coincidence een tussenstation in de carrière van een dj en dat is goed voor ons. Er komen veel jonge, beginnende artiesten bij ons aankloppen die dan een jaar later uitgroeien tot echt grote artiesten. Het nadeel is wel dat je altijd een paar jaar te vroeg in die carrière zit om er echt verkoop aan te hebben.
WH- Kun je een paar voorbeelden van artiesten geven?
DB - Rebekah is het beste voorbeeld. Ik moet je niet zeggen wat ze ondertussen al allemaal bereikt heeft. Coincidence Records was niet haar debuut maar het scheelde niet veel. Bijvoorbeeld Cleric die nu bij Len Faki zit. Of Jozif die werkte bij Resident Advisor, doorgegroeid is naar resident van Space Ibiza en tracks uitbrengt op onder andere Crosstown Rebels of Wolf+Lamb…
WH - Wat vind je de beste release die ooit op Coincidence Records is uitgekomen?
DB - Voor mij valt dat in 2 categorieën: enerzijds op muzikaal vlak en anderzijds de release die de sound van het label gedefinieerd heeft.
Rebekah – The Vision dat was het eerste nummer waarbij ik dacht “Damn dat klopt.” Dit is echt wat we willen brengen met Coincidence Records. Dit is hoe we willen klinken en ook hoe de persoonlijke relatie moet zijn met een artiest. Dat was de eerste keer dat alle puzzelstukjes mooi in elkaar vielen. Dat nummer heeft niet veel verkocht. Pas een paar jaar later is de verkoop in gang geschoten, nadat Ben Klock het begon te draaien. Maar die plaat: zo klinkt Coincidence.