Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto  van Botanique

22/04/2024 / Dieter Holvoet

Vier tips voor Les Nuits, het ontdekkingsfestival van de Botanique

Anderhalve week aan concerten, open airs en nightlife: een showcase voor alles waar de Brusselse concertzaal in gelooft

Deze week, tussen 24 april en 5 mei, viert Les Nuits Botanique zijn 31ste editie. Les Nuits is een jaarlijks ontdekkingsfestival, een showcase voor alles waar de Brusselse concertzaal in gelooft. Anderhalve week aan concerten verspreid over dag en nacht, weekdagen en weekends. Een enorm uitgebreide lineup met artiesten die stuk voor stuk de grenzen van hun respectievelijke genres verkennen.

We gingen eens door de uitgebreide lijst van evenementen en kozen enkele highlights uit - feestjes en concerten die we zelf voor geen geld van de wereld zouden willen missen.

Bota By Night

Sinds de eerste editie tijdens Les Nuits Botanique 2022 is Bota by Night een vast onderdeel geworden van het Brusselse nachtleven. Met deze formule willen ze de vele vernieuwende en experimentele artiesten die het nachtleven van de hoofdstad opfleuren de ruimte geven die ze verdienen. Hoewel elektronische muziek centraal staat, bieden deze avonden ook de ideale gelegenheid om buiten de gebaande paden te treden.

In de Orangerie kan je terecht voor sets van Miami's luidste duo SoFTT, Arca's rechterhand Safety Trance en de Schotse hard dance-ster Taahliah.

De Rotonde staat in het teken van global ritmes: de AV-show van 33EMYBW & Joey Holder haalt inspiratie uit biologie, fantasy en oosterse culturen en maakt er een opzwepende, brainy totaalervaring van. Hetzelfde soort polyritmes horen we terug bij Nídia, wiens werk focust op Afro-Portugese geluiden. Afrofuturisme staat dan weer centraal in het werk van Lamin Fofana, die een dj-set brengt in het verlengde van zijn recente releases.

In het Museum ligt de focus zoals bij eerdere Bota by Nights op live-sets. Een hoogtepunt wordt ongetwijfeld de komst van Ziur met gasten Elvin Brandhi en videokunstenaar Sander Houtkruijer: live tovert de Berlijnse Nyege Nyege-geaffilieerde producer haar onconventionele soundscapes om tot een zinderende punkshow.

Antoine Flipo

Veel artiesten zijn al op zoek gegaan naar de grenzen van wat bereikt kan worden met een piano, maar slechts een aantal van hen heeft dat zo fysiek aangepakt als Antoine Flipo. Tijdens drie residenties in de Botanique ontdekte het lid van Glass Museum een minimalistische sound dankzij een eerder brute aanpak. Hij kraste, tikte, lijmde en ontbond de snaren van zijn instrument, waardoor het publiek bijna fysiek werd betrokken in het muzikale proces.

Invloeden als Nils Frahm, Four Tet, Binkbeats en Max Cooper zijn nooit ver weg, maar er zijn natuurlijk slechtere artiesten om aan gelinkt te worden. Flipo is een meester in het versmelten van analoog en digitaal, iemand die op de grens tussen neoklassiek en elektronica huppelt.

Garden Party

De Botanique organiseert een lentevriendelijk feestje in hun tuinen met een lekker hapje, een frisse cocktail, een zuiders getinte lineup vol dj’s die de global sounds van vandaag en morgen in hun sets vieren en enkele gezellige plekjes om de dansbenen even te laten rusten.

Bovenaan de affiche vind je de Canadese dj en producer Bambii, onder meer bekend van haar werk met Kelela, en natuurlijk ook van haar killer sets die vlotjes hiphop, dancehall, house en meer door de mangel halen. Reggaeton-scherpschutter Florentino tekent eveneens present, je hoorde vast en zeker al een paar bangers van zijn meest recente XL Recodings EP in de club voorbij komen. Voor een dosis fun kunnen we terecht bij Meg10 en MJ Nebreda, die sleezy neoperro mixt met house. Meer Latijns-Amerikaanse dansmuziek verwachten we van Susobrino die een gloednieuwe liveshow presenteert (niet te missen deze!), terwijl Andy 4000 (uit de clique van Lala &ce) en Raql de line-up vervolledigen.

Ryoji Ikeda: ultratronics

De Japanse artiest Ryoji Ikeda is niet enkel beroemd omwille van zijn hypnotiserende audiovisuele installaties, hij wordt ook gerekend als één van de grondleggers van de glitchmuziek. Hij componeert zijn muziek gewapend met niets meer dan sinustonen, ruis, bassen en wiskundige formules.

Waar zijn vorige albums steeds traag opgebouwd waren, is Ultratronics uit 2022 heel wat directer: het ene moment klinken er abstracte bleeps en blops, het andere moment harde percussie, als elektrische gitaar klinkende synthgeluiden of ambient soundscapes. Zijn album kan je alvast op Spotify beluisteren - mijn favoriete track is 07, een van de meer ritmische nummers van het album. Live brengt hij de muziek in combinatie met een visuele projectie die gegenereerd is uit een immense hoeveelheid aan data.

Kopfoto: © Botanique