Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Sound Track, in opdracht van VI.BE

Wie we in het oog houden tijdens de Sound Track finales

Zes finales, achtenveertig artiesten en twee weekends waarop zichtbaar wordt wie morgen op de grote podia staat.

12/12/2025 / Warre Vanhoutte

Sound Track is niet zomaar een wedstrijd, maar een kansenparcours dat nieuwe artiesten lanceert in de Vlaamse muzieksector. Verspreid over zes provincies vonden dit najaar voorrondes plaats, waaruit 48 finalisten werden geselecteerd uit bijna 1300 inzendingen. In december strijden ze in regionale finales om een plaatsje bij de laureaten. Die laureaten krijgen een jaar lang intensieve begeleiding, met persoonlijke coaching, clubresidenties, studiotijd en internationale showcases. Sound Track fungeert zo als springplank voor vernieuwende muziek, genres overschrijdend en talent ontwikkelend. We nemen per regio de finalisten onder de loep, met zoals altijd bijzondere aandacht voor de acts die een elektronische achtergrond hebben.

Limburg (Bootstraat, Hasselt - 13 december 2025)

Finalisten: Anthe, Blue Robin, De Twins, Julèn, Lintworm, Max Forage, Otsamo, SUNA.

De Limburgse finale toont een brede waaier aan genres, van de herrie van Lintworm tot cosy indiepop bij Otsamo, maar vooral drie acts springen eruit met hun elektronische aanpak. Julèn (18) uit Hasselt is de jongste artiest en profileert zich als solo-elektronicaproducer. In zijn muziek vermengt hij IDM-achtige breakbeats en drum-’n-bass ritmes met eigenzinnige melodieën tot een intense, instrumentale trip. Live bedient Julèn zowel drum pads, synths als keys.

Ook Max Forage trekt de elektronische kaart, zij het op geheel eigen wijze. Deze Hasseltse act brengt een nieuwe visie op triphop, met breakbeats die stevig grooven onder een laag intrigerende zang en postpunkinvloeden. Denk aan downtempo beats en hypnotische, door bas gedreven geluiden, geïnspireerd door grootheden als Massive Attack, Young Fathers en Fever Ray

Tot slot is SUNA het meest dansgerichte project van de Limburgse lichting. Ze halen inspiratie uit de ’90s rave-scene en gieten dit in een modern jasje. SUNA’s songs zoeken de balans tussen “human groove” en “non-human groove”. Het resultaat is energetische muziek met een nostalgisch rave-randje, inclusief synth-baslijnen en breaks. Jurylid Aili prees hun set om de “vele energie en leuke 90’s-elementen”.

Vlaams-Brabant (Het Depot, Leuven - 13 december 2025)

Finalisten: Blum, Gender Reveal Atomic Bomb, Gos Rosling, TROY, Loïs Grant, Maud Verstraeten, New Trash, SLAGADER.

Ook in Vlaams-Brabant gaat het van het ene uiterste tot het andere, van explosieve prog-punk bij Gender Reveal Atomic Bomb tot intieme folkpopsongs aan de piano bij Maud Verstraeten. Een opvallende act hier is SLAGADER, een kwartet uit Leuven en Brussel dat genres als jazzfusion, funk en drum-‘n-bass moeiteloos vermengt. Met synths en uptempo jungle-breaks smeedt de band een dansbaar geheel. Zelf omschrijven ze hun stijl als een mix van jungle en jazz, aangedreven door een krachtige ritmesectie en futuristische synth. 

Sound Track, gemaakt door Eliza de Morais
© Eliza de Morais
Sound Track, gemaakt door Eliza de Morais
© Eliza de Morais

Antwerpen (Trix, Antwerpen - 13 december 2025)

Finalisten: Aghogho, Amaea Rae, C I M E, Hannah Nollet, OLGA, Kwaku Benson x W9nted, Mixed Waste, Jengman.

OLGA is zonder meer de revelatie voor liefhebbers van donkere elektronische muziek. Deze solo-artieste, volgens eigen zeggen een “sad girl producing electronic darkpop straight from the Black Lodge”, maakt minimalistische, duistere pop waarbij dansbare beats hand in hand gaan met introspectie. 

OLGA’s muziek voelt alsof ze zo uit een David Lynch-film is gestapt, met dromerige soundscapes die zowel aards als dystopisch aanvoelen. In 2023 verscheen haar debuut-EP My Feet Are Wet, en nummers als Blue en Hiding Place tonen haar talent om persoonlijke angsten om te zetten in dansbare maar gelaagde songs. Live staat OLGA garant voor een heuse “danceable identity crisis”, een optreden dat je zowel laat swingen als ongemakkelijk in de spiegel laat kijken.

Verder verdient het duo Kwaku Benson x W9nted vermelding: zij brengen een explosieve blend van Afrobeat en Ghanese drill-rap. Met snelle trap-hi-hats, diepe 808-bassen en Afrikaanse percussie zetten ze hoogstwaarschijnlijk Trix in vuur en vlam. Jengman, ten slotte, vertegenwoordigt de alternatieve R&B-hoek. Zijn soulvolle stem herinnert aan de nieuwe lichting neo-soul.

West-Vlaanderen (Muziekclub 4AD, Diksmuide - 20 december 2025)

Finalisten: C-RHYMS, CESAR SUN, diln_rachkovsky, Frances, KIMTANQ, Liz, Sander Boury, YUMA.

West-Vlaanderen komt met misschien wel de meest eclectische finale van allemaal. Hier staan tedere singersongwriters naast genadeloze punkers op één podium. Te midden van die diversiteit vinden we ook twee uitgesproken elektronische projecten. YUMA is een quartet dat zijn roots heeft in de PXL-Music opleiding en aanvankelijk als soloproject begon. Hun muziek werd gaandeweg vervolledigd met live-drums, wat leidde tot een intieme band-sound vol ambient texturen. Frontvrouw Yuma dompelt zich vocaal onder in een bad van delay en reverb, terwijl synth-loops en subtiele beats de luisteraar langzaam bedwelmen. Wegdromen is hier troef, al schuwt YUMA ook niet om die dromerige sfeer af en toe te laten kantelen en de luisteraar op het verkeerde been te zetten. Fans van ambient pop met een emotionele onderstroom moeten YUMA zeker in de gaten houden.

Waar YUMA voor verstilling zorgt, daar brengt diln_rachkovsky juist de adrenaline. Achter dit pseudoniem gaat Dylan De Waele schuil, en zijn spannende project verkent de grenzen tussen IDM, hardcore techno en ambient. Diln_rachkovsky’s liveshows, interactief experimenterend, staan bol van drillende breakbeats, vervormde synths en zware kicks, alsof Aphex Twin en Thunderdome samenkwamen. Zijn tracks met titels als Silent Homelessness en For a Better Future balanceren tussen rauwe agressie en emotionele diepgang. 

Oost-Vlaanderen (HA Concerts, Gent - 20 december 2025)

Finalisten: Birame, FINN, Frans Kalf, Jonas De Kesel, Kiki Abels, Nana Osei Twum Barima, Rosie Stuart, Wodiwo.

Birame behoort tot de nieuwe generatie genre-blenders die soul, pop en experiment samenbrengen. Als queer artiest met een multiculturele achtergrond zoekt hij in zijn songs de spanning op tussen persoonlijke identiteit en heritage. Dat levert een unieke sound op, waarbij sobere piano of gitaarlijnen plots doorbroken worden door smaakvolle elektronische productie-ingrepen. Luister zeker eens naar zijn track Pray Away.

Wodiwo brengt een collage van melancholie en ruwheid, maar dan op een speelse manier. Met behulp van een loopstation bouwen ze laag na laag op, waardoor hun songs constant in beweging lijken. De combinatie met bas en percussie tilt het geheel naar een krachtig live geheel dat tegelijk breekbaar en energetisch aanvoelt. Kiki Abels is dan weer songwriter én producer pur sang. Ze schept een solide sfeer en laat die vervolgens kantelen zodat je als luisteraar telkens op het verkeerde been wordt gezet. In haar muziek gaan warme akoestiek en speelse elektronische elementen hand in hand. Live betovert Kiki met dromerige sferen die onverwacht kunnen omslaan door een slimme sample of een plotselinge beat. Ze beschikt bovendien over een sterke stem die boven de productie uit stijgt.

Brussel (Ancienne Belgique, Brussel - 21 december 2025)

Finalisten: All-Turn, Celenges, Edouard Van Praet, Marios Bellas, mudawi collective, Nemode, Nuna, Stonks.

In Brussel spelen de acht finalisten een thuismatch in de AB, en de hoofdstad zou de hoofdstad niet zijn zonder een mix aan stijlen. Temidden van deze mix vinden we het duo Nemode, dat zichzelf omschrijft als alternatieve rockband, maar eentje die de rauwe kracht van gitaar en drums combineert met invloeden uit drum-’n-bass, hiphop, hyperpop en EDM. Je leest het goed: moshende gitaren en beukende beats gaan hier hand in hand. Hun energieke sound is duidelijk geïnspireerd door acts als Bring Me The Horizon en Linkin Park, waarbinnen zware riffs en digitale elementen versmelten. 

Celenges pakt het helemaal anders aan: geboren uit Congolees-Belgische ouders werd hij van jongs af ondergedompeld in een rijk muzikaal landschap: van Janet Jackson en Aaliyah tot Tshala Muana en Missy Elliott. Met een achtergrond in dans en theater en eerdere passages in Kavka, MAS en Beursschouwburg, werkt hij in 2025 aan een artistieke wedergeboorte, inclusief een nieuwe dans-EP. Zijn zachte tenor, strakke choreo en sterke podiumpresence maken hem een geboren performer.

Sound Track, gemaakt door Cathy Borgions
© Cathy Borgions
Sound Track, gemaakt door Cathy Borgions
Sound Track, gemaakt door Cathy Borgions

Sound Track bevestigt met deze finales haar rol als lanceerplatform voor vernieuwende muziek. Van ambient art-pop tot IDM en van synthwave tot drill: de wedstrijd brengt artiesten boven die de grenzen van genres opzoeken en het muzikale landschap injecteren met fris bloed. “De grote artiesten van morgen, ontdek je nu op een Sound Track-podium,” klonk het eerder al, en als we zien hoeveel pioniers er tussen deze finalisten zitten, belooft dat veel goeds voor de toekomst van de Belgische muziek. De artiesten zijn er klaar voor, aan het publiek om te springen en zich te laten meevoeren op deze nieuwe wave.

Kopfoto: © VI.BE