Overslaan en naar de inhoud gaan
menu
Foto van dg2fx, gemaakt door Arber Sefa

02/08/2024 / Dieter Holvoet

Saxofonist, componist en dj: een gesprek met manusje-van-alles dg2fx

Maak kennis met Kenza: één van de dj's die te zien zal zijn op What Happens X Sheltr, op 24 augustus in Reset.

Het is bijna zo ver: de allereerste echte clubnacht in de geschiedenis van ons magazine. Voor de gelegenheid gaan we een samenwerking aan met het Brusselse Sheltr, een jongerencollectief dat gepassioneerd is door kunst, film, muziek en scenografie. Verwacht je op 24 augustus aan een eclectische mix van dubstep, breakbeat, drum 'n bass, jungle en electro in combinatie met speelse scenografische ingrepen in de unieke ruimtes van Reset.

Naar aanleiding van dit evenement zitten we deze weken samen met enkele van de artiesten op de lineup en maken we wat beter kennis. Deze week is het de beurt aan Kenza De Nolf, beter bekend als dg2fx. Een jonge en straffe dame die leeft voor muziek, en dat in de meest uiteenlopende vormen.


Hey Kenza! Kan je jezelf eens kort voorstellen?

Hey! Ik ben Kenza, 24 jaar en geboren en getogen in Brussel. Ik ben muzikante, saxofonist, dj en dit jaar ben ik ook beginnen componeren. Mijn leven bestaat eigenlijk gewoon uit muziek, muziek, muziek.

Hoe ben je bij componeren terecht geraakt? Heb je daarvoor gestudeerd?

Ja, ik ben daar nu voor aan het studeren. Ik zat eerst op conservatorium in Antwerpen voor saxofoon in de jazzafdeling. Vijf jaar geprobeerd, maar dat was niet mijn ding. Ik heb uiteindelijk beseft dat alles wat grotere bezettingen zijn, zoals big bands, orkesten, enzovoort mij meer interesseren. Ik heb dan de toelatingsproef gedaan hier in Brussel en sinds vorig schooljaar ben ik begonnen in de richting jazzcompositie. Met het schrijven van muziek ben ik al een drietal jaar bezig, maar echt voor grote bezettingen schrijven doe ik dus pas sinds dit jaar.

Ben je met elektronische muziek al even lang bezig? Of is dat later gekomen?

De intensiteit waarmee ik er nu mee bezig ben is ongeveer sinds 2018. Alles is begonnen door met Jazie, een vriend die een klein draaitafeltje heeft, thuis te zitten en wat te draaien. Ik ontdekte muziek dat ik nog nooit eerder had gehoord, maar echt leuk vond om naar te luisteren, op te feesten en op te dansen. Door dan vaker met hun af te spreken en samen nieuwe muziek te ontdekken is dat wat verder ontwikkeld. Ik heb ook veel bijgeleerd van o'simmie. Hij heeft me naar veel plekken meegenomen, via hem heb ik veel mensen leren kennen en me ook verder verdiept in de muziek.

Speel je al lang op evenementen?

Echt op serieuze evenementen speel ik nog maar een jaar, nog niet zo lang dus. Mijn eerste serieuzere gig was in een jeugdhuis, Jeugdhuis Alleman in Oudergem. Dat was de eerste keer dat ik op CDJ's draaide. Ik ben dat dan beginnen delen en zo zijn mensen dat beginnen opmerken. Vorig jaar in de zomer speelde ik dan mijn eerste Kioskset. Dat heeft dan wel wat de aandacht getrokken, sindsdien word ik vaker gevraagd om te draaien voor bepaalde collectieven.

Je eerste keer op CDJ's was dus direct in het jeugdhuis. Lukte dat van de eerste keer?

In het begin was het een beetje sukkelen, maar daarna ging het wel. Op zich komt dat op hetzelfde neer als een kleine controller, maar ik denk dat het ook te maken heeft met hoe goed je luistert naar de muziek. Mijn opleiding zal ook wel geholpen hebben, die heeft er ook voor gezorgd dat ik op een bepaalde manier naar muziek of ritme luister. Dus ja, op zich viel dat wel mee.

Heb je het gevoel dat je opleiding een grote invloed heeft gehad op wat je nu doet als DJ?

Op een manier wel, vooral op vlak van waar ik naar op zoek ben binnen elektronische muziek. Op ritmisch vlak toch, niet per se op harmonieus of melodieus vlak. Ik ga vaker op zoek naar percussieve muziek die ritmisch complexer is. Die tegentijden, niet de four to the floor. Een beetje ingewikkeldere muziek dat interessant klinkt voor het oor en een ander gevoel geeft om op te dansen, muziek dat opvalt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld technofeestjes, die klinken voor mij persoonlijk vaak hetzelfde.

Waar ga je zoal naar op zoek als je een set aan het voorbereiden bent? Hoe probeer je dat op te bouwen?

Eerst kijk ik wat voor event het is. Met wanneer moet ik draaien hou ik niet altijd rekening, ik ben meer sfeergericht. Voor een feestje van Brikabrak ga ik bijvoorbeeld geen harde jungle van 160 bpm beginnen draaien, maar eerder van die Angolese, Afrikaanse genres. En dan voor jullie evenement nu kijk ik bijvoorbeeld naar wie er nog op de lineup staat, waar de mensen voor komen. Dan pas ik mij daar een beetje naar aan en dan ga ik bijvoorbeeld een beetje harder spelen op een manier, meer UK-gericht, wat voor mij eigenlijk een totaal andere sfeer heeft dan de andere dingen die ik speel. Zoals gezegd gaat het voor mij dus vooral over het ritmische. En ja, ik begin natuurlijk ook altijd vrij rustig en dan bouw ik op naar wat hardere muziek.

Heb je advies dat je graag zou willen delen met beginnende dj's?

Ja! Een fout die ik twee keer heb gemaakt en die ik nooit meer ga maken bij het draaien: of het nu op een serieus evenement is of op een huisfeestje, read the room. Draai geen muziek dat mensen niet snappen, want dan jaag je ze naar buiten.

Wat bedoel je met niet snappen?

Ik heb soms het gevoel dat bepaalde mensen niet altijd open staan voor bepaalde elektronische genres omdat ze misschien te ingewikkeld klinken, of te raar. Dat dat niet altijd even aangenaam is en dat hen dat afschrikt. Ik heb al voorgehad dat ik echt in mijn vibes stond te draaien en dat de mensen echt gewoon allemaal naar buiten zijn gegaan. Het was wel op een huisfeestje, dus op zich oké. Ik kende die mensen ook niet. Misschien hadden ze meezingers op dat moment wat meer geapprecieerd. Iemand zei me ook ooit eens dat bij commerciële muziek, waar je echt mensen hun aandacht mee trekt, is met supersimpele, toegankelijke teksten. Zo'n 'Baby, I love you'-achtige lyrics, mensen onthouden dat.

Nog zo'n voorbeeld is jazz, sommige mensen luisteren daar totaal niet graag naar en zelfs voor mij kan dat na een tijd echt vermoeiende muziek zijn. Er is niet altijd tekst bij, de akkoorden die ze spelen en de melodieën die ze spelen wanneer ze soleren klinken soms echt supercomplex, met allemaal verschillende noten die precies niet bij elkaar horen. Ik denk dat als mensen het niet snappen, dat het hun ook niet echt interesseert.

Je kan maar hopen dat je op termijn meer kan spelen voor mensen die het dan wel snappen.

Awel ja, voilà, maar meestal is dat wel zo. Als ik echt word geboekt door een collectief, dan weten ze waarvoor ze mij boeken. Dat zijn evenementen die een bepaald publiek aantrekken, mensen die ook wel naar dat soort muziek luisteren.

Foto van dg2fx, gemaakt door Lupe Arens
© Lupe Arens

Wat zijn je ambities nog als DJ?

Het is voor mij nooit per sé een doel geweest om een grote DJ te worden. Dat is gewoon begonnen als - en is nog altijd - een soort van hobby. Ik vind het sowieso wel keitof om op wat serieuzere events te mogen draaien, om een publiek te hebben die de muziek apprecieert die ik draai. Er zijn zeker ook nog bepaalde festivals en plekken waar ik graag wil draaien, zoals bijvoorbeeld dat ene radiostation in New York, The Lot Radio. Een festival als Horst lijkt me ook superleuk. Dat zijn wel echt twee plekken die op mijn lijstje staan, maar voor de rest hoef ik niet per se een supergrote dj te worden. Dat is niet mijn doel in het leven.

Wat is dan wel je doel in het leven?

Ik zou graag musical director willen worden, dus mee kunnen arrangeren aan composities, werken met artiesten, concerten ineen steken. Mijn doel is eerder om meer bezig te zijn met waar ik voor studeer. Kenza: Dat is ook wat mij het meest interesseert: dingen creëren. Ik voel me veel trotser als ik iets heb afgewerkt en zoiets heb van oké, dit heb ik gemaakt. Draaien is tof en mensen komen voor de muziek die je speelt, maar voor mij is dat toch nog iets anders.

Is er dan ook ambitie om ooit zelf eens elektronische muziek te producen?

Ja, op zich wel, maar ik heb er gewoon niet echt genoeg kennis voor en ik ben nu al met zo veel dingen bezig. Ik wil graag superveel kunnen, maar soms moet je keuzes maken. Ik sluit het niet uit, maar momenteel niet.

Heb je nog veel op de planning staan voor dit jaar als dj?

Nee, eigenlijk niet. Dat komt vaak vrij last minute. Er zijn afgelopen jaar al wat drukkere periodes geweest en wat rustigere. Deze vakantie is bijvoorbeeld vrij rustig. Momenteel heb ik nog Reset op de planning staan en dan nog één keer in november, dat is het enige. Ik heb wel andere, niet-DJ-projecten waar ik mee bezig ben. Zo ben ik dit jaar een samenwerking begonnen met een zangeres en een band, dat project zijn we nu verder aan het uitwerken.

Nog een laatste vraag: over welke producer ben je de afgelopen maand het meest excited geweest?

Een artiest die mij de laatste tijd heel hard heeft geïntrigeerd is quest?onmarq. Die maakt techno/deconstructed club met een duistere sfeer, maar ook weer met dat percussieve er in. Dat spreekt me keihard aan, ik vind dat mega interessant. Dat raakt mij op een manier. Als ik één iemand moet kiezen, dan is die het wel. Een nummer dat er voor mij uitspringt is 'Dandelion', die heb ik de laatste tijd heel veel geluisterd. Ik weet niet waarom, maar ik vind dat zo'n hard nummer.

Tickets

Benieuwd om Kenza samen met Neffa-T, Ossia, Safé en de Sheltr DJ's aan het werk te zien in Reset? Een ticket voor deze veelbelovende avond kost je op het moment van schrijven €11.39, maar let op: hoe langer je wacht, hoe duurder de tickets. Tot dan!

Kopfoto: © Arber Sefa