Het is bijna zo ver: de allereerste echte clubnacht in de geschiedenis van ons magazine. Voor de gelegenheid gaan we een samenwerking aan met het Brusselse Sheltr, een jongerencollectief dat gepassioneerd is door kunst, film, muziek en scenografie. Verwacht je op 24 augustus aan een eclectische mix van dubstep, breakbeat, drum 'n bass, jungle en electro in combinatie met speelse scenografische ingrepen in de unieke ruimtes van Reset.
Naar aanleiding van dit evenement zitten we deze weken samen met enkele van de artiesten op de lineup en maken we wat beter kennis. Deze week is het de beurt aan Kenza De Nolf, beter bekend als dg2fx. Een jonge en straffe dame die leeft voor muziek, en dat in de meest uiteenlopende vormen.
Hey Kenza! Kan je jezelf eens kort voorstellen?
Hey! Ik ben Kenza, 24 jaar en geboren en getogen in Brussel. Ik ben muzikante, saxofonist, dj en dit jaar ben ik ook beginnen componeren. Mijn leven bestaat eigenlijk gewoon uit muziek, muziek, muziek.
Hoe ben je bij componeren terecht geraakt? Heb je daarvoor gestudeerd?
Ja, ik ben daar nu voor aan het studeren. Ik zat eerst op conservatorium in Antwerpen voor saxofoon in de jazzafdeling. Vijf jaar geprobeerd, maar dat was niet mijn ding. Ik heb uiteindelijk beseft dat alles wat grotere bezettingen zijn, zoals big bands, orkesten, enzovoort mij meer interesseren. Ik heb dan de toelatingsproef gedaan hier in Brussel en sinds vorig schooljaar ben ik begonnen in de richting jazzcompositie. Met het schrijven van muziek ben ik al een drietal jaar bezig, maar echt voor grote bezettingen schrijven doe ik dus pas sinds dit jaar.
Ben je met elektronische muziek al even lang bezig? Of is dat later gekomen?
De intensiteit waarmee ik er nu mee bezig ben is ongeveer sinds 2018. Alles is begonnen door met Jazie, een vriend die een klein draaitafeltje heeft, thuis te zitten en wat te draaien. Ik ontdekte muziek dat ik nog nooit eerder had gehoord, maar echt leuk vond om naar te luisteren, op te feesten en op te dansen. Door dan vaker met hun af te spreken en samen nieuwe muziek te ontdekken is dat wat verder ontwikkeld. Ik heb ook veel bijgeleerd van o'simmie. Hij heeft me naar veel plekken meegenomen, via hem heb ik veel mensen leren kennen en me ook verder verdiept in de muziek.
Speel je al lang op evenementen?
Echt op serieuze evenementen speel ik nog maar een jaar, nog niet zo lang dus. Mijn eerste serieuzere gig was in een jeugdhuis, Jeugdhuis Alleman in Oudergem. Dat was de eerste keer dat ik op CDJ's draaide. Ik ben dat dan beginnen delen en zo zijn mensen dat beginnen opmerken. Vorig jaar in de zomer speelde ik dan mijn eerste Kioskset. Dat heeft dan wel wat de aandacht getrokken, sindsdien word ik vaker gevraagd om te draaien voor bepaalde collectieven.
Je eerste keer op CDJ's was dus direct in het jeugdhuis. Lukte dat van de eerste keer?
In het begin was het een beetje sukkelen, maar daarna ging het wel. Op zich komt dat op hetzelfde neer als een kleine controller, maar ik denk dat het ook te maken heeft met hoe goed je luistert naar de muziek. Mijn opleiding zal ook wel geholpen hebben, die heeft er ook voor gezorgd dat ik op een bepaalde manier naar muziek of ritme luister. Dus ja, op zich viel dat wel mee.
Heb je het gevoel dat je opleiding een grote invloed heeft gehad op wat je nu doet als DJ?
Op een manier wel, vooral op vlak van waar ik naar op zoek ben binnen elektronische muziek. Op ritmisch vlak toch, niet per se op harmonieus of melodieus vlak. Ik ga vaker op zoek naar percussieve muziek die ritmisch complexer is. Die tegentijden, niet de four to the floor. Een beetje ingewikkeldere muziek dat interessant klinkt voor het oor en een ander gevoel geeft om op te dansen, muziek dat opvalt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld technofeestjes, die klinken voor mij persoonlijk vaak hetzelfde.